کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
  • بازدید : ۹۲۳
اهمیت آب برای مصارف کشاورزی و دامپروریها را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا این منبع مهم انرژی ، نیروی محرکه رشد مواد غذایی را فراهم میکند. برای پرورش محصولات کشاورزی نه تنها آب لازم است، بلکه برای پرورش دام و برای محصولات گوشتی نیز لازم میباشد تا از آبی با کیفیت مطلوب استفاده شود. از این روی رابطه مستقیمی بین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی و میزان تولید از آن وجود دارد.
با افزایش جمعیت و کاهش ذخایر زیر زمینی و سطحی آبهای شیرین ، استفاده بی رویه از چاههای آب میزان شوری آب در سفره های زیر زمینی را نیز افزایش داده است و همین مساله مسبب بروز مشکل کمبود آب باکیفیت و مناسب برای باغداری و کشاورزی گردیده است . و لذا تفکر صحیح و چاره جوئی برای این مشکل عمده دلیل استفاده روز افزون از دستگاههای آب شیرین کن ( دستگاه تصفیه آب ) در بخش کشاورزی می باشد .
به عنوان نمونه در کرمان که بزرگترین مرکز تولید پسته کشور می باشد ،TDS آب در چاههای کشاورزی تا نزدیک به 15000 ppm بالا رفته است و این مانعی برای کاشت پسته می باشد زیرا شوری آب تاثیر مستقیمی بر شوری خاک گذاشته و عملیات کشاورزی را دچار مشکل می نماید .
در سالهای اخیر مقدار زیادی یارانه در بخش کشاورزی ، برای اجرای سیستمهای نوین آبیاری پرداخت شده وپرداخت میشود تا بتوانند کاهش کمی آب را تا حدودی جبران نموده و تلاش میکنند میزان تولید محصولات کشاورزی را در قبال مصرف یک مترمکعب آب افزایش دهند از آنجا که کشاورزی هنوز هم بیشترین مصرف منابع آبی ما را دارد و واقعیت کاهش کمی منابع آبی مشکلی بزرگی است که جهان هم در اکثر موارد همچنان با آن روبرو میباشد . یکی از عوامل کاهش محصول ناشی از رشد کم گیاه و کم آبی محصول، شوری آب است. که حتی موجب تغییر رنگ محصول نیز میشود. و عدم یکنواختی در رشد و کیفیت محصول را فراهم میسازد. همچنین به علت وجود سموم و آلودگی در آب، اهمیت استفاده از آب با کیفیت را چندین برابر میکند.همچنین در گلخانه ها نیز از دستگاه آب شیرین کن برای کاستن از شوری آب به میزان نیاز استفاده می کنند و باعث ارتقای رشد و عملکرد محصولات و گیاهان می شود. شیرین سازی آب در فرایند فتوسنتز گیاهان موثر است و درصورتی که آب سالم نباشد املاح موجود در اب روزنه گیاهان را می پوشاند و به مراتب سبب کاهش رویش گیاهان و خشک شدن آن ها می شود.
دستگاه آب شیرین کن کشاورزی دستگاهی است برای شیرین کردن آب دریاها و چاه ها که جهت آبیاری زمین های کشاورزی و گلخانه ها.استفاده میشود این دستگاه راه حل مناسبی برای افزایش بازدهی محصولات کشاورزی می باشد. استفاده از سیستم اسمز معکوس و دستگاه آب شیرین کن کشاورزی به عنوان راه حلی مطرح در جهان این توانایی را داشته است که رضایت مشتریان را به خود جلب کند.
دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی
دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی به روش RO
اجزا دستگاه آب شیرین کن کشاورزی:
غشاء نیمه تراوا
مخزن تحت فشار
میکرو فیلتر ها
پمپ فشار قوی در دستگاه های آب شیرین کن
دستگاه تصفیه آب کشاورزی دارای غشایی است که از طریق آن آب پمپ می شود و آب را در سطح مولکولی فیلتر می کند. بیشتر مواد جامد محلول نمی توانند از طریق غشاء عبور کنند. این به این معنی است که آب بیرون آمده از صافی بسیار نزدیک به آب خالص است.
از ویژگی های یک آب شیرین کن کشاورزی خوب می توان به توانایی حذف موادی همچون مواد آلاینده موجود در منبع آب مانند آهن،منگنز، کلسیم،کلرید منیزیم وکلر اشاره کرد. و همچنین می توان به توانایی کار بلند مدت در ساعات طولانی و خروجی آب ثابت اشاره کرد.
در سیستم آب شیرین کن با پمپاژ آب دریا، آب لب‌شور و یا هر منبع دیگر درون فیلترهای اسمز معکوس، آب تمیز از درون این فیلترها عبور کرده و ناخالصی ها از آن جدا می شود. آب تصفیه شده به درون مخازنی هدایت شده و تا زمان مصرف نگهداری می شود.
آب مورد نیازمحصولات و گیاهان گلخانه ای باید دارای املاح کمی باشد همچنین غلظت کربنات و سدیم نیز باید پایین و فاقد هرگونه مواد سمی باشد.
مزایای استفاده از آب شیرین کن در سیستم کشاورزی
سازگاری با محیط زیست
مصرف انرژی کم و عدم استفاده از مواد شیمیایی
کاهش هزینه های مصرفی
حذف باکتری ها ،آفت ها و میکروب ها
افزایش طول عمر زمین زراعی
کاربرد سیستم تصفیه آب کشاورزی
باید توجه داشت که عدم استفاده از دستگاه تصفیه آب در مزارع باعث از بین رفتن محصولات و زمین های کشاورزی خواهد شد چون آبیاری مزارع با استفاده از آب شور به مراتب از بین میروند.و همچنین عدم استفاده از آن در گلخانه ها باعث از بین رفتن گل ها و گیاهان خواهد شد.
تصفیه آب در صنعت کشاورزی سیستم های طراحی شده در آب شیرین کن های کشاورزی دارای حساسیت کمتری نسبت به آب شیرین کن های آشامیدنی می باشند زیرا این امکان وجود دارد که مقداری از آب خام و آب تصفیه شده را با هم مخلوط کرد و از این جهت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و به منظور رفع شوری آب و تبدیل شدن آن به آب سالم و شیرین استفاده کرد.
آب شیرین کن کشاورزی به روش اسمز معکوس:
یکی از بهترین و پرکاربردترین روش در سیستم تصفیه آب کشاورزی تصفیه به صورت اسمز معکوس می باشد.اصول کار این سیستم به روش افزایش فشار در جریان آب خام ورودی جهت غلبه بر فشار اسمزی و عبور آب از غشاء نیمه تراوا می باشد.
قیمت آب شیرین کن کشاورزی
قیمت آب شیرین کن کشاورزی به عوامل و پارامترهای زیادی بستگی دارد. اولین و مهم ترین عامل تاثیرگذار ظرفیت دستگاه است، اینکه دستگاه در طول شبانه روز چند لیتر آب را تصفیه و شیرین می کند. هرچه ظرفیت دستگاه بالاتر باشد و آب بیشتری در طول شبانه روز تصفیه کند، قیمت آن بالاتر می رود و گرانتر است.
مورد بعدی قطعات مورد استفاده قرار گرفته در دستگاه می باشد. کیفیت اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب کشاورزی در تعیین قیمت نهایی آن بسیار تاثیرگذار است. مورد سوم شرکت تولید کننده دستگاه است. دستگاه های تولید شده توسط شرکت های خارجی اروپایی از نمونه های چینی گرانتر هستند.
از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت آب شیرین کن کشاورزی می توان به لوله کشی فشار بالا، ادوات ابزار دقیق، پرشر وسل، جنس شاسی، گیج فشار خطی یا تابلویی و تابلو برق دستی اشاره کرد.
نحوه عملکرد سیستم تصفیه آب کشاورزی
آب شیرین کن کشاورزی با تحت فشار قرار دادن آب و با استفاده از یک غشای نیمه نفوذ پذیر یا همان فیلتر ممبران، فرآیند تصفیه آب را انجام می دهد. برای تصفیه آب شور، آب ورودی از یک غشای نیمه تراوا عبور می کند و بخش زیادی از آلودگی و ناخالصی آب از آن جدا می شود.
سپس آب با فشار بالاتری از فشار اسمزی، از این غشا عبور می کند و به دو قسمت تقسیم می شود. یکی آب شور و بی کیفیت و دیگری آب شیرین و تمیز. مواد جامد، ذرات معلق، نمک ها و ناخالصی ها نمی توانند از غشا عبور کنند. آب شیرین از منافذ ریز ممبران عبور می کند و به سمت لوله خروجی که مربوط به آب تصفیه شده است، می رود. این آب تمیز و شیرین محصول نهایی آب شیرین کن کشاورزی می باشد. آب شور و بی کیفیت به سمت فاضلاب دستگاه می رود و از دستگاه تصفیه خارج می شود. کاربردهای دستگاه تصفیه آب کشاورزی
آب شیرین کن کشاورزی در صنعت کشاورزی بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از این دستگاه استفاده نشود، آب شور و دارای سختی بالا مانع از رشد بهتر و بیشتر محصولات زراعی می شود. این دستگاه بیشتر برای کشت و کار و کشاورزی استفاده می شود.
مزایای آب شیرین کن کشاورزی
در زیر به چند مورد از کاربردهای این سیستم تصفیه آب کشاورزی اشاره کرده ایم.
آبیاری زمین های کشاورزی
آبیاری مزارع و باغ ها
آبیاری گیاهان و درختان
گلخانه ها
تامین آب آشامیدنی دام و طیور و مرغداری ها
تصفیه و شیرین سازی آب چاه هانصب و راه اندازی آسان و راحتی دارد.
به کمترین فضای ممکن برای نصب نیاز دارد.
میزان آب تصفیه شده را نمایش می دهد.
از سدیمی شدن خاک جلوگیری می کند.
عناصر سمی و ترکیبات آنیونی آب را از بین می برد.
جنس بدنه آن استیل است.
به قطع خودکار در شرایط اضطراری مجهز است.
توانایی کار در ساعات طولانی و به صورت بلند مدت را دارد.
با شرایط مختلف جوی سازگار است و در هر آب و هوایی کار می کند.
خروجی آب ثابت است.
شوری آب را کاهش می دهد و تا حد زیادی از بین می برد.
تمامی ناخالصی ها و مواد آلاینده موجود در آب خام را از بین می برد.
باعث رشد بیشتر و بهتر محصولات کشاورزی می شود.
دارای پمپ فشار قوی استیل است.
دارای یک فیلتر شنی بزرگ یا پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل می باشد.
PH آب را تنظیم و مدیریت می کند.
در تولید محلول های غذایی هیدروپونیک استفاده می شود

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.