خواص گیاه قهوه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۲۱۴
درخت قهوه برگ هایی زیبا و همیشه سبز دارد. این گیاه از گروه گیاهان تیره است و بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را می نوشند. واژه قهوه به معنای تحریک کننده اشتها می‌باشد. ارتفاع درخت قهوه بین هفت تا 10 متر است و در هوای گرم و مرطوب می‌روید. این گیاه گل های کوچک و سفید رنگی دارد که عطر آن به بوی گل یاسمن شباهت دارد. یکی از بهترین و مرغوب ترین انواع قهوه که طعم و عطر منحصر به فردی دارد از بوته ای به نام Arabica در برزیل کشت می‌شود. تانزانیا و اتیوپی هم دو کشور مهم تولید کننده قهوه هستند که محصول آنها هم عطر و طعم مخصوصی دارد. در حدود هزار سال پیش، حکیم ابوعلی سینا در یکی از کتاب های خود، شرح جامعی از خواص قهوه داده بود. امروزه بر اساس آمارهای موجود حدود 90 درصد از مردم جهان از قهوه و چای استفاده می کنند و حدود 30 درصد از مردم دنیا قهوه را به هر نوشیدنی گرم دیگر ترجیح می دهند.
هر ماده غذایی را اگر به اندازه مصرف کنید برای بدن منفعت دارد.
جالب است بدانید که دانه های آن در آغاز سبز رنگ بوده پس از رسیدن، به رنگ قهوه‌ای خود تغییر پیدا می‌کنند. دانه های قهوه به یکدیگر چسبیده اند و تنها یک لایه نازک میان آنها وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند. تهیه قهوه در کشورهای گوناگون متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می کنند.
انواع قهوه ها
انواع قهوه ها بر اساس نوع مصرف و مقدار سایش و ترکیبات آن دسته بندی می‌شوند. قهوه ترک، قهوه اسپرسو،قهوه عربی، قهوه فرانسه، کاپوچینو، موکا، فراپه و ... از انواع مشهور این نوشیدنی می‌باشند.قهوه ترک را در قهوه جوش درست می‌کنند و درترکیه غالبا سر میز، روی چراغ الکلی های کوچک و ظریف آنها را قرار می‌دهند. قهوه اسپرسو نخستین بار در ایتالیا تهیه شد؛ این مدل قهوه معمولا در فنجان های کوچک پیش از ظهر یا بعد از ناهار نوشیده می شود.
در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری یا (instand coffee) در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. اولین شرکتی که قهوه فوری را راهی بازار جهانی نمود، شرکت معروف Nestle بود و اینگونه بود که با ورود بسته های Nestle Coffee به ایران، اصطلاح نسکافه نیز میان علاقه مندان به قهوه رواج یافت. به این ترتیب اصطلاح نسکافه به نوعی اختراع ایرانیان به حساب می آید.

فواید استفاده قهوه
با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، 115 میلی گرم کافئین، یک فنجان نسکافه 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم 3 تا 5 میلی گرم کافئین وارد بدن می شود. پس می توان گفت کافئین موجود در قهوه را در هیچ شرایطی به طور کامل نمی‌توان از قهوه جدا نمود، بلکه مقدار آن به حداقل می رسد. از مزایای کافئین موجود در قهوه می‌توان گفت، به میزان 10 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، موجب رفع بی حالی پس از مصرف غذا می شود.
نوشیدن قهوه در کاهش افسردگی و اضطراب نیز موثر است. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکسته شدن چربی ها می‌شود و به میزان قابل توجهی سوخت و ساز را در سلول ها بالا می برد. همچنبن طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا انجام شد، نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم باعث کاهش حملات آسمی آنها می شود.
کافئین موجود در قهوه در طولانی مدت و بر اثر استفاده بی رویه اعتیاد آور و مضر است، اما چون این نوع اعتیاد زیان آور نیست، مصرف آن در میان مردم جهان همچنان رواج دارد. در ضمن کافئین در طول روز به شکل های گوناگونی همچون نوشیدن نوشابه های گازدار، شکلات و قهوه وارد بدن می‌شود.
طرز تهیه قهوه
قهوه را به دو صورت با دُرد (صاف نشده) و بی درد (صاف شده) درست می‌کنند قهوه عربی و قهوه ترک با درد درست می‌شود. قهوه عربی سیاهرنگ و تلخ است ولی قهوه ترک مزه ای متمایل به شیرینی دارد. اروپائیان معمولا درد قهوه را از آب آن جدا می کنند و به همین خاطراست که قهوه اروپایی همیشه درشت تر از قهوه عربی و ترک سائیده می شود. قهوه برخلاف چای نیاز به دم کردن ندارد چون ماده عطری، رنگی و موثر آن به محض تماس با آب جوش از بین می‌رود.
مضرات مصرف قهوه
بر اساس تازه ترین تحقیقات انجام شده، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان ها می شود. متخصصان توصیه می کنند نوشیدن آن را به دو یا سه فنجان قهوه یا (نسکافه) در روز محدود کنید. البته مهم ترین نکته ای که باید در مورد آن ذکر کرد، رعایت اعتدال در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی قراری، بی خوابی، تعریق و تپش قلب می شود. به علاوه، قهوه های معمولی که به شکل سنتی به روش دم کرده تهیه می شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف شوند، می توانند کلسترول خون را بالا ببرند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.