انواع فرآیند در عملیات تصفیه آب (بخش اول)

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۵۲۳
انواع فرایند در عملیات تصفیه آب را می توان به بخشهای کلی زیر تقسیم کرد :
• انعقاد ولخته سازی
• جذب سطحی
• غشایی
• تبادل یونی
• اکسیداسیون شیمیایی
• بیولوژیکی

فرآیند انعقاد و لخته سازی در عملیات تصفیه آب
فرآیند انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب به منظور حذف ذرات کلوئیدی می باشد و باید اضافه کرد که ذرات کلوئیدی باعث بوجود آمدن کدورت در آب می شوند .
برای عملکرد صحیح و راهبری درست تصفیه آب باید به بحث انعقاد و منعقد کننده ها در تصفیه آب توجه ویژه داشت زیرا مدیریت این موضوع ارتباط مستقیمی با موضوع کدورت آب و رفع آن دارد .
تزریق مواد شیمیایی مناسب برای بهینه کردن عملیات لخته سازی و ته نشینی بسیار ضروری است .
بطور کلی سه نوع ماده شیمیایی برای تصفیه آب به کار می رود که شامل منعقد کننده ، کمک منعقد کننده و ماده کنترل کننده پی اچ آب می باشد.
1. منعقد کننده ها در عملیات تصفیه آب
منعقد کننده ها در عملیات تصفیه آب به مواد شیمیایی می گویند که برای جذب کدورت و مواد آلی از آب استفاده می شوند و باکتری ها ، جلبک ها، رنگ ، خاک رس و ... را از آب حذف می کنند .
که به طور نمونه میتوان از نمکهای فلزی و پلیمرها به عنوان دو نمونه از رایجترین این منعقد کننده ها نام برد که زاج سفید یکی از این نمکهای فلزی منعقد کننده می باشد .
2. کمک منعقد کننده ها در تصفیه آب
این مواد شیمیایی بطور همزمان و یا در ورودی منعقد کننده ها و به منظور بهبود ساختار لخته ها اضافه می شوند . کمک منعقد کننده ها در تصفیه آب به عنوان تسریع کننده شکل گیری لخته ها عمل می کنند. همچنین باعث تسریع فرایند ته نشینی شده و کدورت آب را بر روی فیلترهای تصفیه آب بار گذاری می نمایند.
3. کنترل کننده های پی اچ در تصفیه آب
تنظیم پی اچ آب باعث میشود لخته های قوی تری در آب شکل گرفته و نتیجتا رفع کدورت در سطح و کیفیت بالاتری انجام گیرد.
فرآیند جذب سطحی در عملیات تصفیه آب
فرآیند جذب سطحی در عملیات تصفیه آب به منظور تصفیه مواد محلول دیرتجزیه ، تجزیه ناپذیر و یا سمی میباشد ودر فیلترهای شنی که وجود دارد و در انعقاد صورت می گیرد که این فرایند شامل دو حالت فیزیکی و شیمیایی می باشد که بیشتر فرایندهای جذب سطحی حالت فیزیکی را تحت نیروهای الکترو والانس و جاذب دارد.
فرآیند غشائی در عملیات تصفیه آب
در فرایند غشائی عملیات تصفیه آب ، آب و ترکیبات آن از طریق غشاء تحت نیروی محرکه فشار و پتانسیل حرکت می کند . این فرایند به علت کم هزینه بودن و عدم تاثیر سوء بر محیط زیست در تصفیه آب بکار رفته و در نتیجه اعمال این فرایند ، بیشتر آلودگیهای محلول یا معلق در آب حذف می شود.
اساس اسمز معکوس بر فرایند نفوذ یا تراوش آب از غشای نیمه تراوا میباشد، که این غشاهای نیمه تراوا فقط قابلیت عبور دادن آب خالص را از یک سمت به سمت دیگر دارند و در نتیجه ، باکتریها ، نمکهای محلول و مواد آلی و معدنی موجود در آب بدلیل عدم توانائی در عبور از غشای فوق ، از آب خالص جدا می گردند .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.