انواع فرایند در عملیات تصفیه آب ( بخش چهارم)

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۴۹۱
انعقاد و لخته سازی در عملیات تصفیه آب
در عملیات تصفیه آب یکی از ناخالصیهای مورد تصفیه مواد کلوئیدی می باشد . حذف مناسب با روش درست این مواد ، منجر به تولید آبی زلال با درصد کدورت بسیار پایین خواهد شد . متداول ترین روش حذف این مواد در تصفیه آب استفاده از مواد منعقد کننده و در واقع سیستم رسوب دهی شیمیایی می باشد .
هدف از عملیات انعقاد در تصفیه آب
در عملیات انعقاد هدف تشکیل ذرات درشت تر است زیرا ذرات درشت تر به راحتی قابل رسوب و سپس جدا سازی می باشند .
در واقع در این فرایند از عملیات تصفیه آب ، ذرات خنثی شده و به یکدیگر نزدیک شده و پس از برخورد با هم به یکدیگر چسبیده و سپس رسوب میکنند . در واقع در این بخش از سیستم تصفیه آب ابتدا بار ذرات خنثی شده بنابراین ذرات به جای دفع یکدیگر ، هم دیگر را جذب نموده و تولید ذرات بزرگتری مینمایند که این ذرات بزرگتر در اثر نیروی جاذبه ته نشین می شوند. به این عملیات انعقاد یا کواگولاسیون گفته می شود که فرایند دیگری تحت عنوان فلوکولاسیون ، مکمل کواگولاسیون می باشد . یعنی عملیات خنثی سازی را کواگولاسیون و عملیات جذب مواد بهم و تشکیل ذرات بزرگتر را فلوکولاسیون می نامند .
این عملیات تشکیل ذرات بزرگتر و سپس ته نشینی آنها به عوامل زیر بستگی دارد :
• مقدار و نوع ماده منعقد کننده
• نوع ماده منعقد کننده
• مخلوط شدن
• سرعت مخلوط شدن
• حرارت
سرعت
پس از اینکه ذرات خنثی جذب یکدیگر شده و ذرات بزرگتر ایجاد شد ، باید به این ذرات اجازه داد که به آرامی ته نشین شده و در حین رسوب کردن بتوانند ذرات بزرگتری را تشکیل دهند .
نوع ماده منعقد کننده
کواگولانت عموما بصورت پودری یا محلول می باشد که البته که نوع محلول آن بیشتر مورد استفاده است.
اختلاط
کواگولانت باید به درستی با آب مخلوط شود تا محلول یکنواختی ایجاد شود . هر چه اختلاط بیشتر باشد عملیات انعقاد بهتر و سریعتر انجام خواهد شد.
حرارت
در عملیات کواگولاسیون ، چنانچه حرارت نزدیک به صفر باشد ، اخلال ایجاد می شود زیرا در این صورت تمایل ذرات به ترکیب شدن و تشکیل ذرات بزرگتر دادن کمتر می شود .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.