دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۵۲۷
فرآیند اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب زمانی رخ می دهد که دو محلول غلیظ و رقیق در مجاورت هم قرار بگیرند .
برای توضیح بیشتر این موضوع ، یک غشای نمیه تراوا را در نظر بگیرید.غشای نمیه تراوا یک صافی و فیلتر می باشد که آب از منافذ آن عبور کرده ولی املاح و مواد محلول در آن اجازه عبور را از ان نخواهند داشت. حال دو محلول آب نمک غلیظ و رقیق را در نظر بگیرید که به وسیله یک غشای نیمه تراوا از هم جدا شده اند . آب نمک غلیظ از غشا عبور کرده .آب به سمت محلول رقیق میرود و نمک از فیلتر رد نمی شود .
فرآیند اسمز معکوس درست عکس فرآیند اسمز عمل می کند و با ایجاد فشار زیاد برای غلبه بر فشار اسمزی ، باعث عبور آب از ممبران دستگاه تصفیه آب می شود .
تصفیه آب با روش اسمز معکوس
اساس کار دستگاه تصفیه آب به این صورت است که در قسمت جریان آب ورودی افزایش فشار ایجاد شده که این فشار به منظور غلبه بر جریان اسمز و عبور از غشای نیمه تراوای یا ممبران دستگاه تصفیه آب می باشد.
پس از این اتفاق آب ورودی به دو قسمت تقسیم می شود . آب با میزان املاح کم و آب غلیظ با درصد املاح بالا. تا زمانی که فشار آب وارد شده بر جریان آب ورودی به دستگاه تصفیه آب بیشتر از فشار اسمزی باشد ، آب خالص از ممبران عبور کرده و املاح در پشت غشا خواهند ماند. این آب غلیظ جمع شده در پشت ممبران می تواند دوباره به عنوان آب خام وارد دستگاه تصفیه آب گردد . آب خام رد شده از غشای نمیه تراوای دستگاه تصفیه آب بین 95 تا 99 درصد درجه خلوص دارد .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.