یوکا فیلی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۶۳۲
نام علمی : Yucca Elephantipes
خانواده : خنجریان - Agavaceae
بومی منطقه : مناطق گرم و خشک بخش هایی از شمال امریکا ، مرکز و جنوب امریکا و کارائیب
نام های دیگر: Yucca elephantipes tree
نور محیط : زیاد
آبیاری و رطوبت : خشک
دمای ایده آل محیط : ١۵درجه سانتیگراد
خاک و تغذیه : خاک برگ و ماسه و کود ورمی
گیاهی است زیبا از خانواده آگاواسه با برگ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز
این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ ها در آن زیادتر است و گل نمی دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می شود و نوع دیگر که فاصله برگ های آن کمتر است و گل هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می دهد و برای کشت در باغچه مناسبتر است.
هر دو گونه را می توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد.
آنها بومی مناطق گرم و خشک بخش هایی از شمال و مرکز آمریکا ، امریکا جنوبی و کارائیب هستند.قبلا این گیاه با (Manihot esculenta) اشتباه گرفته میشد.
این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه ها دیده می شود.
به نور کافی احتیاج دارد، در آفتاب کامل می توان آن را نگهداری کرد؛ ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد .
درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود ( نسبت به سرما مقاوم است .
در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر ۲ تا ۳ روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.
به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست گیلدا و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.
خاک مناسب خاک لوم و کود ورمی است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.
یک روش تکثیر جدا کردن پاجوش ها ( پا گیاه ) در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می دهد. البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید .





دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.