تعداد محصولات: 20
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

سازه گلخانه شامل تمام قطعات و تجهیزات لازم برای طراحی و ساخت گلخانه است که امکان ارائه و کنترل شرایط محیطی مطلوب   در هر سطحی را برای گیاهان فراهم می‌سازد. سازه گلخانه در اندازه‌های مختلف موجود است و بسته به شرایط اقلیمی منطقه انتخاب می‌شود، به طوری‌که کشت محصولات در آن روند ثابت و پایداری داشته و تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگیرد. سازه گلخانه به شما امکان محافظت از محصولات خود در برابر شرایط جوی نامساعدی مثل، وزش بادهای شدید، یخ زدگی، گرمای بیش از حد و یا افت دمایی را می‌دهد و از طرفی به جذب طیف مختلف نور، گرما و انرژی خورشید کمک می‌کند.

 سازه گلخانه متناسب با نوع اقلیم و موقعیت محل می‌تواند فلزی (گالوانیزه)، پی وی سی (پلاستیکی)، چوبی و... باشد. سازه گلخانه می‌تواند متحرک و یا ثابت باشد. از سازه گلخانه متحرک می‌توان برای کشت‌های متنوع و در موقعیت‌های مختلف استفاده نمود.  

انواع سازه گلخانه

سازه گلخانه را می‌توان بر اساس پارامترهایی چون کاربرد، شکل و ساختار ظاهری سازه گلخانه، نوع پوشش و نوع تولید طبقه‌بندی کرد. برای مثال سازه گلخانه بر اساس پوشش در انواع پلاستیکی، شیشه‌ای، پلی کربنات، از نظر شکل و ساختار ظاهری، جنس و قطعات در انواع سازه مکانیزه یا صنعتی، سازه گلخانه اسپانیایی، سازه گلخانه ایرانی، سازه گلخانه تونلی و از نظر نوع سقف در انواع سقف هشتی، سقف گنبدی، سقف کمانی و... موجود هستند که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از رایج‌ترین سازه‌های گلخانه خواهیم پرداخت:

سازه گلخانه مکانیزه یا صنعتی

سازه گلخانه مکانیزه در راستای کاهش اتلاف منابع و بهره‌وری بیشتر مطابق با استانداردهای خاص ساخته می‌شود. این سازه‌ها

معمولا فلزی با پوشش عایق‌بندی شده چند لایه و واجد دیواره‌های ایزوله و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه استاندارد با کمترین میزان هدررفت انرژی هستند.

سازه گلخانه اسپانیایی

سازه گلخانه اسپانیایی یکی از سازه‌های رایج گلخانه‌ای است که مانند بسیاری از انواع سازه گلخانه بسته به اقلیم با انواع پوشش پلاستیک یا پلی کربنات موجود است. سازه گلخانه اسپانیایی از لحاظ نوع کمان به دو دسته گاتیک و سیرکولار طبقه‌بندی می‌شود که هر دو در برابر عوامل محیطی مقاوم و محکم است. در نوع سازه گلخانه اسپانیایی گاتیک، دو نیم کمان در تاج گلخانه به وسیله اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند.

سازه گلخانه تونلی یا قوسی

در سازه گلخانه قوسی، پوشش پلی اتیلن (نایلونی) توسط پلی لاک به سازه پیچ می‌شود. وزن کم پوشش‌های پلی‌اتیلنی سبک و مقاومت این نوع سازه گلخانه در برابر باد و برف کمتر است. سقف‌های قوسی به دلایلی چون حجم و فضای کافی، کاهش سطح تبادل حرارتی، سازگاری با اقلیم‌های مختلف، کاهش مصرف سوخت، امکان احداث در مساحت‌های بزرگ و نحوه مونتاژ پیچ و مهره‌ای (پرتابل) بسیار موردتوجه هستند.

سازه گلخانه ایرانی  

در سازه گلخانه ایرانی، اتاقک با سیم کشی‌های گالوانیزه در زیر سقف و پوشش پلاستیکی ساخته می‌شود. پوشش پلی اتیلن این سازه دارای UV با درصدهای 3، 5، 8 و 10 درصد می‌باشد. گلخانه های ایرانی در انواع شبکه‌بندی ساده، ساده دستک‌دار، پیشرفته و پیشرفته دستک دار طراحی و ساخته می‌شود.

سازه گلخانه از لحاظ نوع مصالح نیز به انواع ثابت و متحرک تقسیم می‌شود. در سازه گلخانه ثابت مصالح مورداستفاده بادوام و سالیان سال قابل استفاده است. سازه گلخانه متحرک طوری طراحی شده که تمامی تجهیزات نصب شده در آن از جمله فن سیرکوله و اگزاست فن گلخانه به راحتی قابل جابجایی باشد.  

بهترین نوع سازه گلخانه

با توجه به موارد ذکر شده در بخش‌های قبل بهترین نوع سازه گلخانه در درجه اول سازه‌ای است که متناسب با شرایط محیطی و نوع کشت انتخاب شود. ساخت گلخانه با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، توپوگرافی زمین، فشار وارده و مقیاس محل مورد احداث، صورت می‌گیرد. از سازه‌های گلخانه پرکاربرد در صنعت می‌توان به سازه گلخانه اسپانیایی، شیشه‌ای ایرانی و تونلی اشاره کرد.  

اجزای سازه گلخانه

برخی از اجزای سازه گلخانه عبارت‌اند از:

  •         ستون اصلی و ستون‌های پیرامونی و میانی

مهم‌ترین جز در سیستم سازه گلخانه که در اغلب موارد از پروفیل ساخته می‌شوند و وظیفه تحمل بیشترین فشار وارده بر سازه گلخانه را دارند.

  •         کمان

کمان از اجزای سازه سقف گلخانه از جنس لوله گالوانیزه هستند که مقاومت بالایی در برابر عوامل تخریب‌کننده و خوردگی دارند. از این لوله ها به صورت کمانی به کمک بست به همدیگر متصل می‌شوند.

  •         ناودان

ناودان گلخانه از جنس گالوانیزه به اشکال و ضخامت‌های مختلف در دسترس است که به منظور هدایت آب باران و برف روی سقف گلخانه و مصارف دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  •         باد شکن های گوشه‌ای و جلوئی

این جزء سازه گلخانه به عنوان اهرمی جهت مقاوم سازی سازه در برابر لرزش در قوس سقفی و دیواره‌های کناری گلخانه به صورت متقاطع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  •         پوشش گلخانه
  •         انواع لوله گلخانه

از جمله لوله های واسطه، لوله ماکارونی و...

  •         انواع روبند ستون و سرستون
  •         رک و پینیون
  •         انواع بست

از جمله بست سدل، بست لامپی، بست ثابت، بست گلابی، بست قائم، بست پارویی یا ملاقه‌ای، بست گونیا، بست گرده ماهی یا بست نایلون، بست گوشه گلخانه، بست بازو پنجره، بستU، بست نعل اسبی و...

  •         انواع پیچ گالوانیزه
  •         انواع مهره گالوانیزه
  •         واشر کرپی گالوانیزه
  •         واشر بست های دایره‌ای یا U شکل
  •         یوبولت
  •         سیم بکسل
  •         و...

خرید سازه گلخانه

برای خرید سازه گلخانه می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر تجهیزات کشاورزی مراجعه نمایید و بهترین سازه گلخانه متناسب با شرایط و اقلیم خود را با بهترین قیمت تحت نظر کارشناسان تهیه نمایید.

قیمت سازه گلخانه

ابعاد، جنس و مشخصات فنی سازه گلخانه مطابق با طرح توجیهی و بسته به شرایط اقلیمی و نوع کشت انتخاب می‌شود که همگی بر روی قیمت سازه گلخانه تاثیر می‌گذارند. بنابراین نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن ارائه داد. برای اطلاع دقیق از قیمت سازه گلخانه و مشاوره جهت انتخاب بهترین سازه گلخانه متناسب با شرایط خود می‌توانید از طریق شماره‌های مندرج در سایت با همکاران ما در تماس باشید.   

قیمت سازه گلخانه گالوانیزه

همانطور که اشاره شد سازه گلخانه متناسب با نوع اقلیم و موقعیت محلی که در آن ساخته می‌شود می‌تواند از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، پی وی سی (پلاستیکی)، چوبی و غیره باشد.  قیمت سازه گلخانه گالوانیزه نسبت به بقیه سازه گلخانه کمتر است و در عین حال دوام و ماندگاری بیشتری دارد.

قیمت سازه گلخانه دست دوم

پایین‌تر بودن قیمت سازه گلخانه دست دوم باعث شده تا بسیاری از گلخانه‌دارن به دنبال خرید سازه گلخانه دست دوم باشند. با این حال با توجه به اینکه سازه گلخانه بر اساس نوع اقلیم، کشت و نیاز مشتریان و تحت مشاوره کارشناسان فنی طراحی می‌شود، خرید سازه‌های دست دوم گزینه مناسبی نخواهد بود.