تعداد محصولات: 21
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

گوگرد معدنی

تغذیه گیاه یک موضوع ضروری در ارتباط با سیستم‌های کشت، پایداری محیط زیست و سلامت انسان است. با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهان، تولیدات کشاورزی نیز باید افزایش یابد تا مواد غذایی کافی و باکیفیت در دسترس انسان‌ها قرار گیرد. طبق ارزیابی صورت گرفته، حدود 60 درصد از خاک‌های کشاورزی جهان با عوامل محدود‌کننده‌ی رشد مواجه هستند. اسیدی شدن خاک، کمبود گوگرد و از دست دادن مواد آلی از دلایل عمده‌ی کاهش بهره‌وری خاک‌های کشاورزی هستند. گوگرد یکی از عناصر ضروری مورد نیاز همه موجودات زنده از جمله گیاهان است که کمبود  آن در 50 سال گذشته در سراسر جهان به‌طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. گوگرد معدنی به دلیل کاربردهای گسترده در کشاورزی، چه به‌عنوان یک محصول بهداشتی برای حفاظت از محصولات، چه به دلیل خواص آفت‌کشی و چه به سبب داشتن خواص تغذیه‌ای، یک ماده‌ی مغذی منحصربه‌فرد است که کمبودهای فزاینده‌ باعث افزایش تقاضا و استفاده از آن در کشاورزی شده است. گوگرد معدنی از مهم‌ترین منابع تامین گوگرد خاک است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

 

کود گوگرد معدنی

گوگرد یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در گیاهان است که نقش مهمی در تشکیل اسیدهای آمینه ضروری گیاه مانند سیستئین و متیونین، تشکیل  گلوتاتیون، ویتامین‌ها، افزایش سطح کلروفیل و بخشی از متابولیت‌های ثانویه موثر در ایجاد بو و طعم گیاهان مختلف دارد. علاوه بر این، گوگرد به فعال‌سازی آنزیم‌های درگیر در واکنش‌های بیوشیمیایی گیاهی، افزایش میکروارگانیسم‌های مهم خاک و جذب سایر عناصر درشت مانند فسفر کمک می‌کند. این مواد مغذی به‌صورت طبیعی در خاک موجود است، اما برداشت‌ها و آبیاری‌های متعدد، باعث شسته شدن و کاهش آن در سطح خاک می‌شود. جبران این کمبود مستلزم استفاده از انواع کودهای گوگردی است. کود گوگرد معدنی یکی از مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین کودهایی است که برای تامین گوگرد موردنیازگیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گوگرد معدنی یک ماده‌ی جامد غیرفلزی به رنگ زرد، حاوی گوگرد، مواد آلی و سایر ترکیبات معدنی است. گوگرد موجود در این کود با جذب رطوبت، باعث تشکیل آنیون سولفات و کاهش pH خاک می‌شود. با توجه به اینکه اکثر خاک کشور ما قلیایی است استفاده از این کود تاثیر زیادی در کاهش pH و جذب سایر عناصر غذایی مفید دارد. گوگرد معدنی از معادن استخراج می‌شود در نتیجه میزان خلوص آن متغیر است و بسته به اینکه از کدام معدن استخراج شده، می‌تواند حاوی عناصری مانند سولفید روی، سولفید آهن، سولفات پتاسیم، سولفات کلسیم و املاح و نیز عناصر غیر مفیدی چون جیوه، آهک باشد. به همین علت قبل از استفاده حتما باید تصفیه و فرآوری گردد.

 

گوگرد معدنی یا پالایشگاهی

گوگرد معدنی به دو صورت معدنی و پالایشگاهی موجود است. اما تفاوت گوگرد معدنی و پالایشگاهی چیست؟ کدامیک بهتر هستند؟ و چگونه می توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد؟ این یکی از سوالات رایج کشاورزان در خصوص گوگرد های معدنی است. گوگرد معدنی از نظر ویژگی‌های فیزیکی مانند رنگ، بو و... کاملا به گوگرد پالایشگاهی شبیه است و هر دو آن‌ها دارای مقدار زیادی گوگرد هستند. تفاوت عمده‌ی آن‌ها در خصوص نوع ساختار مواد تشکیل‌دهنده و عملکرد آن‌ها می‌باشد. گوگرد در هر دو فرم معدنی و پالایشگاهی اثرات مثبت دارد ولی سطح اثرگذاری آن برای اهداف مختلف به میزان درصد آن بستگی دارد.

 

تفاوت گوگرد معدنی و پالایشگاهی

 

گوگرد معدنی در طبیعت وجود دارد که در اثر فوران آتشفشان‌ها، از زیر زمین به سطح زمین منتقل می‌شود. این گوگرد حاوی عناصر مفید و غیر مفید است. برداشت غیر اصولی گوگرد معدنی باعث می‌شود که گوگرد حاوی آهک، سدیم، گچ و عناصر سنگین مانند کادمیوم، سرب، آرسنیک و جیوه باشدکه در این صورت نه تنها سودمند نیست، بلکه می‌تواند مضرات زیادی برای زمین کشاورزی داشته باشد. گوگرد معدنی می‌تواند در صورت  آنالیز و فرآوری مناسب می‌تواند برای کشاورزی و باغداری بسیار مفید باشد. گوگرد معدنی بدون آهک و با درصد مناسب سولفات، دارای pH کاملا اسیدی است و به دلیل داشتن  عامل اسیدی آزاد و گوگرد عنصری به راحتی جذب خاک می‌شود و تغییرات شگرفی را در خاک ایجاد می‌نماید. 

گوگرد پالایشگاهی از پالایش نفت و پسماندهای آن به دست می‌آید و بیشتر در بخش صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگرد پالایشگاهی علی‌رغم  داشتن درصد بالای گوگرد، به سبب وجود ترکیبات نفتی آب‌گریز، قابلیت اکسیداسیون و سولفاته شدن و تجزیه در خاک را ندارد و به همین سبب چندان برای کشاورزی، زراعت، باغبانی مناسب نیست.

 

گوگرد معدنی برای کشاورزی

همانطور که اشاره شد، گوگرد نقش بسیار مهمی در کشاورزی ایفا می‌کند. استفاده از گوگرد معدنی موجب بهبود خواص فیزیکی و حاصل‌خیزی خاک و به تبع آن کیفیت محصولات می‌شود. کمبود گوگرد می‌تواند بر روی میکرو ارگانسیم‌های خاک و قابلیت جذب عناصر دیگر نیز تاثیر بگذارد و ضررهای جبران‌ناپذیری بر محصولات زراعی وارد سازد. به‌طور کلی علائم کمبود گوگرد در گیاهان شبیه علائم کمبود ازت است. از جمله مهم‌ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زرد شدن برگ‌های جوان

• ساقه های کوتاه یا دوکی شکل

• کاهش  رشد گیاهان

• گلدهی تاخیری و طولانی مدت

• گل‌های کم رنگ و غلاف‌های کمتر و کوچکتر

• نازک شدن شاخه‌های گیاه

• پیچیدگی برگ‌های گیاه

 

خاصیت گوگرد معدنی برای درخت

گوگرد معدنی نه تنها یک عنصر غذایی حیاتی برای درخت محسوب می‌شود، بلکه در افزایش جذب عناصر غذایی مهم دیگر چون آهن، منیزیم، کلسیم، فسفر، روی نیز مؤثر است. از طرف دیگر گوگرد معدنی یک دفع‌کننده‌ی طبیعی آفات گیاهی به حساب می‌آید. می‌توان گفت که خاصیت گوگرد معدنی برای درخت چه از نظر غذایی و چه از نظر اصلاح خاک و دفع آفات قابل توجه است.

 

 

مضرات گوگرد معدنی

هرچند کود گوگرد معدنی تاثیرات مثبت زیادی در رشد و نمو گیاهان و اصلاح خاک‌های زراعی دارد، ولی استفاده بی‌رویه و غیراصولی آن نیز می‌تواند باعث برهم زدن تعادل غذایی خاک و ایجاد اثرات غیرقابل جبران بر گیاهان، درختان و همچنین زمین‌های زراعی گردد. از طرفی گوگرد معدنی مورد استفاده باید دارای کمترین میزان املاح و ناخالصی باشد، یعنی پس از انتقال به کارخانه فراوری شود تا قابلیت جذب توسط ریشه گیاه را داشته باشد. استفاده از گوگرد بی کیفیت و نامرغوب می‌تواند باعث کاهش کیفیت خاک و افزایش عناصر سمی در خاک گردد.

 

بهترین گوگرد معدنی

 با توجه به توضیحات ذکر شده می‌توان گفت که بهترین گوگرد معدنی مناسب کشاورزی، گوگردی است که علاوه بر داشتن خلوص بالا و ترکیبات غیر مفید کم، قابلیت جذب رطوبت و سولفاته‌شدن در کنار اکسیژن و باکتری تیو‌باسیلوس را داشته باشد. همچنین برای انتخاب و خرید گوگرد معدنی ابتدا به عناصر همراه آن توجه نمایید، زیرا هر چه میزان عناصر غذایی مفید چون فسفر، پتاسیم، کلسیم و سایر ریز مغذی‌ها در گوگرد معدنی بیشتر باشد، کیفیت و تاثیر‌گذاری آن بهتر خواهد بود. در ادامه به چند مورد از بهترین گوگرد معدنی موجود در کشور اشاره خواهیم کرد.

 

گوگرد معدنی زرکوه

گوگرد معدنی زرکوه نوعی گوگرد معدنی است که از رسوبات باکتری، بقایای جلبک‌ها و انواع موجودات دریایی تشکیل شده و هنگام مصرف نیازی به استفاده از باکتری تیوباسیلوس ندارند. گوگرد معدنی زرکوه کاملا ارگانیک، طبیعی و غیر شیمیایی است و به سبب کیفیت محصول، طرفداران زیادی در بین کشاورزان دارد. این گوگرد معدنی علاوه بر گوگرد عنصری حاوی 8 % گوگرد محلول نیز می‌باشد.

 

خواص گوگرد معدنی زرکوه

برخی از مزایای استفاده از گوگرد معدنی زرکوه برای اصلاح خاک و افزایش کیفیت محصولات زراعی عبارت‌اند از:

 

·         اسیدی کردن خاک‌های شور و قلیایی

·         آزادسازی ریزمغذی‌های موجود در خاک  

·         ایجاد رشد رویشی و زایشی مناسب

·         افزایش جوانه زنی و تولید محصولات

·         حفظ رطوبت خاک

·         باز نمودن بافت خاک

·         تسهیل حرکت و پیشروی ریشه‌ها در خاک

·         مقرون به صرفه

·         حلالیت بالا در آب

·         دفع انواع آفات گیاهی

 

گوگرد معدنی سمنان

استان سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص، دارای معادن بسیار کانی‌های معدنی است. بزرگترین معادن کلسیم و ژیپس و در نتیجه بزرگترین معادن گوگرد معدنی کشور در این منطقه قرار دارد. معادن گوگرد معدنی سمنان بزرگترین و قدیمی‌ترین معادن گوگرد معدنی کشور بشمار می‌روند. گوگرد معدنی سمنان یکی از بهترین کودهای معدنی طبیعی سولفاته با خلوص بالا، همراه با ریز مغذی‌های طبیعی مثل اهن و پتاسیم است که پس از مصرف به‌خوبی جذب درختان وگیاهان می‌شود.

 

قیمت گوگرد معدنی

کود گوگرد معدنی نیز همانند بسیاری از کود های کشاورزی به فرم‌های پودری، گرانوله، مایع و با کیفیت و وزن‌های متفاوت تولید و عرضه می‌شود. قیمت گوگرد معدنی بسته به نوع برند، کیفیت و درصد خلوص گوگرد متفاوت است. چنانچه گوگرد معدنی بدون تصفیه فیزیکی و آنالیز آزمایشگاهی برداشت شود، قیمت پایینی دارد و به سبب داشتن ناخالصی‌های زیاد مثل نمک و آهک و عناصر سنگین، علاوه بر نداشتن آثار مثبت در اصلاح‌خاک و تغذیه گیاه، می‌تواند خطرناک و مضر نیز باشد. قیمت گوگرد معدنی بسته به کیفیت و برند محصول از حدود 2500 تا 10000 تومان برای هر کیلوگرم متغیر است. برای مشاوره و اطلاع دقیق از قیمت‌ گوگرد معدنی می‌توانید از طریق شماره‌های درج‌شده در سایت با همکاران ما در تماس باشید.

 

قیمت گوگرد پودری معدنی

گوگردهای پودری و گرانوله اشکالی از کود گوگرد معدنی هستند که برای سهولت در مصرف به فرم‌های مختلف در آمده‌اند. گوگرد پودری معدنی قابلیت حل شدن در آب و استفاده به‌صورت محلول پاشی را دارد. قیمت گوگرد پودری معدنی به سبب خلوص بالاتر و صرف انرژی بیشتر  برای فرآوری، از قیمت گوگرد معدنی گرانوله بیشتر است. ترکیب گوگرد معدنی پودری با مواد آلی چون کربن و ازت و ریزمغذی‌هایی چون فسفر و پتاسیم باعث افزایش عملکرد و نیز افزایش قیمت آن می‌گردد.

 

قیمت گوگرد معدنی زرکوه

همانطور که اشاره شد گوگرد معدنی زرکوه، یک نوع گوگرد معدنی باکیفیت و کاملا ارگانیک از معدن زرکوه گرمسار است. قیمت گوگرد معدنی زرکوه نسبت به خواص بیشمارش، بسیار  مناسب و مقرون‌به‌صرفه می‌باشد و از کودهای پر مصرف کشاورزی در ایران محسوب می‌شود.قیمت گوگرد معدنی زرکوه در نوع سوپر طلایی حدودا کیلویی 10000 تومان در بازار ایران عرضه می‌شود.