تعداد محصولات: 43
با این بخش بیشتر آشنا شوید!

کود فروت ست چیست

کود فروت ست (Fruit Set) که به آن کود بهاره نیز گفته می‌شود یک کود شیمیایی مایع یا پودری است که اغلب در بهار و هنگام تشکیل میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود شامل مهم‌ترین ریزمغذی‌های موردنیاز برای تغذیه و تحریک رشد درختان ازجمله ازت، فسفر، روی، بور و اسیدهای آمینه است که این ترکیب ممکن است در مارک‌های مختلف کمی متغیر باشد. به‌طور مثال کود فروت ست در برخی مارک‌ها شامل عناصری چون کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، پتاسیم و کلسیم نیز هست. این محصول برای محلول پاشی در کلیه درختان میوه، سبزیجات، صیفی‌جات مناسب است. محلول پاشی کود فروت ست به‌منظور کاهش ریزش زودرس میوه و اصلاح درختان میوه در سال‌های مصرف صورت می‌گیرد. این کود علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز درختان، جهت بازدهی بیشتر در فصول سرد و افزایش مقاومت درختان در برابر سرما و برف و باران نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این کود سال‌آوری دیگر مطرح نیست و شما هر سال باغی پر محصول خواهید داشت. در ادامه با این کود مفید بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

مزایای کود فرو ست

بهبود کیفیت و تشکیل میوه در محصولات باغی از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. اوایل بهار و اواخر زمستان که دمای خاک پایین و جریان شیره در گیاهان کند است، تغذیه جوانه‌ها بسیار مهم است. زیرا گیاهان مواد غذایی را به‌درستی جذب نمی‌کنند. در این شرایط پاشیدن کودهای مغذی روی برگ درختان میوه، برای حفظ مواد مغذی مورد نیاز جوانه‌ها، گلدهی و تشکیل میوه و در کل افزایش کیفیت محصولات بسیار مفید است. استفاده از کود فروت ست منجر به ذخیره مواد مغذی مهم درختان میوه در دوره خواب زمستانی آن‌ها می‌گردد. بنابراین مانع اختلال در فعالیت بیولوژیکی گیاه در دوره جوانه‌زنی و بیداری شده و مقاومت گیاه در برابر عوامل زیست محیطی چون سرما، باران و تگرگ را افزایش می‌دهد.

 یکی از دلایل کاهش محصولات، افتادن زودرس گل‌ها قبل از لقاح، به دلیل کمبود عناصری چون روی و بور است. استفاده از کود فروت ست منجر به کاهش ریزش گل می‌شود و به گیاه در حفظ مواد مغذی برای سال‌های آینده کمک می‌کند. بور موجود در گیاهان در تشکیل جوانه‌های گل و برگ، تشکیل دانه و میوه، متابولیسم و ​​انتقال قندها و کربوهیدرات‌ها نقش دارد.  نیتروژن یکی از مهم‌ترین عناصر غذایی برای گیاهان است که منجر به بهبود رشد و عملکرد گیاه می‌شود. نیتروژن در ساختار پروتئین وجود دارد و از آنجایی که بخش مهمی از کلروفیل است، منجر به بهبود فرآیند فتوسنتز می‌شود.

روی نقش عمده‌ای در سنتز پروتئین، تولید آنزیم‌های سنتز نشاسته، متابولیسم، فتوسنتز و تولید هورمون‌های رشد ایفا می‌کند. ترکیباتی مانند اسیدهای آمینه و اسید فولویک موجود در کود فروت ست، محرک رشد و نمو ریشه بوده و باعث افزایش تحمل گیاه در برابر تنش‌های محیطی می‌شود.  

 

تاثیر کود فروت ست در جلوگیری از سال‌آوری

سال‌آوری یعنی درخت در یک سال محصول پر باری داشته باشد و در سال بعد عملکرد آن به شدت کاهش پیدا کند. در سالی که درخت محصول بیشتری دارد، میزان عناصر غذایی گیاه کاهش می‌یابد و همین مسئله باعث ریزش جوانه‌های زایشی در پایان همان فصل و کاهش عملکرد درخت در سال بعد می‌گردد. با جبران کاهش عناصر غذایی در زمان مناسب، می‌توان در سال بعد نیز شاهد عملکرد بالای درخت بود. کود فروت ست محصولی مناسب برای جلوگیری از سال آوری درخت است. با استفاده از این کود و حفظ جوانه‌های زایشی، درختان هر سال بار یکسانی خواهند داشت. در حقیقت در سال پر بار آنقدر مواد غذایی در دسترس درخت قرار می‌گیرد که علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز برای میوه‌ها، بخشی نیز به جوانه‌های سال بعد برسد. کود فروت ست باعث کاهش سال آوری و افزایش محصول درختانی چون سیب، انگور، پسته، انار و... می‌شود. سال آوری در برخی درختان مثل انبه، سیب، گلابی، زردآلو، آووکادو، پسته، گردو، مرکبات و زیتون شایع‌تر است.

 

 زمان مصرف کود فروت ست

بهترین زمان مصرف کود فروست اواخر فصل سرما و اوایل بهار است یعنی زمانی که درختان کم کم از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. به عبارت دیگر بهترین زمان برای استفاده از کود بهاره زمان آغاز متورم‌شدن جوانه های درخت است. در این حالت جذب کود فروت ست در بالاترین میزان است.

همچنین کود فروت ست را می‌توان پس از برداشت میوه و قبل از ریختن برگ‌های درخت استفاده کرد که باعث ممانعت از مسئله سال‌آوری در درختان می‌شود. بهترین حالت این است که در طول فصل رشد ۳ نوبت از این کود استفاده کرد. نوبت اول بلافاصله پس از برداشت میوه درختان‌، نوبت دوم در اوائل بهار یعنی زمان تورم جوانه‌ها و باز شدن اولین برگ‌ و نوبت سوم پس از تشکیل میوه‌ها است.

 

نحوه مصرف فروت ست

به‌تبع مانند دیگر کودهای کشاورزی، میزان مصرف کود فروت ست نیز در گیاهان مختلف متفاوت است. کود فروت ست هم به صورت محلول پاشی و هم با آب آبیاری قابل مصرف است، اما استفاده از آن بیشتر به صورت محلول پاشی پیشنهاد می‌شود. جدول زیر میزان مصرف این کود در برخی گیاهان را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که مقادیر توصیه‌شده کلی می‌باشد و میزان واقعی مصرف با توجه به سن گیاه، شدت کمبود عناصر (بر اساس آزمون خاک و برگ و شرایط محیطی) زیرنظر کارشناسان تعیین می‌گردد.

نوع محصول

کود آبیاری (در هر هکتار)

محلول پاشی (در هزار لیتر آب)

زمان مصرف

درخت میوه

5 تا 7 لیتر

2 لیتر

پس از برداشت محصول، زمان تورم جوانه‌ها و زمان فندقی شدن میوه‌ها

گیاهان زراعی

3 تا 5 لیتر

2 لیتر

قبل از گل انگیزی

صیفی‌جات

6 تا 7 لیتر

2 لیتر

قبل از گلدهی

 

بهترین مارک فروت ست

مارک های مختلفی از کود فروت ست در بازار عرضه می گردند که ممکن است هنگام خرید با گزینه های متعددی برای محلول پاشی درختان میوه مواجه شوید و بخواهید از میان آن‌ها بهترین مارک فروت ست را انتخاب نمایید. انواع کود مایع  فروت ست  آمریکایی، فروت ست ایتالیایی، فروت ست ترکیه و  برخی از برند های ایرانی دارای سابقه درخشانی در افزایش سلامت درختان میوه، حفاظت در برابر سرمازدگی، تقویت جوانه ها، رشد روشی عالی درختان میوه، افزایش شکوفه های درختی و در نتیجه بهبود کیفیت و کمیت محصول هستند. به منظور انتخاب بهترین مارک فروت ست می توانید با کارشناسان ما مشورت نمایید.

 

کود فروت ست خارجی

کود فروت ست در انواع برندهای خارجی و داخلی در بازار عرضه می‌شود. از انواع کود فروت ست خارجی می‌توان به فروت ست  آمریکایی، فروت ست ایتالیایی، فروت ست آلمانی، فروت ست اسپانیایی فروت ست ترکیه و... اشاره کرد. به تبع قیمت کود فروت ست خارجی در مقایسه با انواع داخلی بیشتر است.

 

 فروت ست ترکیه

فروت ست ترکیه از انواع کودهای فروت ست معتبر و شناخته‌شده در بازار محصولات کشاورزی است که به سبب تاثیرات قابل‌توجه بر افزایش گل‌دهی و کاهش ریزش شکوفه، موردتوجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است. شما می‌توانید انواع کود فروت ست ترکیه را از نمایندگی‌های معتبر فروش محصولات کشاورزی تهیه نمایید.

 

فروت ست لبوسل

شرکت لبوسل یک شرکت آلمانی فعال در زمینه‌ی تولید و عرضه کودهای مایع است که در سال 1985 میلادی تأسیس شد. دانش تخصصی در کنار تکنولوژی برتر و انعطاف‌پذیری بالا در تولید و تمرکز بر کیفیت این شرکت منجر به تولید و معرفی فرمول‌های ویژه و بی‌نظیری از کودهای مایع در بازارهای بین‌المللی شده که توانسته است رضایت مشتریان زیادی را در سراسر جهان جلب نماید. فروت ست لبوسل از جمله کودهای فروت ست باکیفیت موجود در بازار محصولات کشاورزی است.

 

فروت ست بازرگان کالا

شرکت بازارگان کالا یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده انواع محصولات کشاورزی با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در زمینه کشاورزی می‌باشد. فروت ست بازرگان کالا نیز یکی از برندهای شناخته‌شده ایرانی کود فروت ست است که محصولات آن را می‌توان در فروشگاه‌های تجهیزات کشاورزی یافت.

 

قیمت کود فروت ست

قیمت کود فروت ست به فاکتورهای مختلفی از جمله مایع یا جامد بودن این کود و همچنین برند تولیدکننده‌ی آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال قیمت کود فروت ست مایع با کود فروت ست پودری متفاوت است یا قیمت فروت ست ایتالیایی، اسپانیایی از برندهای ایرانی بیشتر است که با توجه به نقش مهم  این محصول در تغذیه جوانه درختان و تولید محصولات عالی ارزش خرید را دارد. به طور کلی قیمت کود فروت ست مایع در بسته‌های یک لیتری بسته به نوع برند از حدود 100000 تومان در برندهای داخلی تا   450000 تومان در برندهای خارجی متغیر است که با توجه به نوسانات بازار ممکن است هر لحظه تغییر کند. برای مشاوره و استعلام دقیق قیمت کود فروت ست می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.