آلوکازیا - باباآدم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۹۰۳
نام علمی : ALOCASIA AMAZONICA
این گیاه از خانواده گلشیپوریان می باشد و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا تا شرق استرالیا است و به نامهای
فیلگوش و آلوکازیا معروف می باشد .
در شمال ایران کنار برکه ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستورانها کاشته می شود . در داخل خانه ها بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری شود. نیاز آبی متوسطی دارد.به خاک غنی و مغذی نیاز دارد. بهتر است خاک آن مخلوطی با درصد بالایی از مواد آلی حیوانی یا گیاهی باشد .به آبپاشی برگها یا رطوبت محیط نیاز دارد. هرچقدر رطوبت بالا باشد برگهای میتوانند درشت تر باشند . بابا آدم برای گلخانه های گرم و مرطوب ایده آل است .
شرایط محیط رشد: خیس کردن برگهای بابا ادم با آب ولرم یک یا دوبار در تابستان لازم است. به یک خاک غنی از مواد آلی نیاز دارد. بهترین فرمول خاکی برای این گیاه مخلوطی از خاک برگ پوسیده، خاک لومی، کود دامی و ماسه به نسبت مساوی می باشد. این گیاه در گلخانه گرم و مرطوب پرورش داده می شود. برای افراد مجهز به گلخانه های بزرگ بابا آدم یک گیاه گلخانه ای مورد علاقه است. اغلب در شرایط مرطوب رشد کرده است.
لکه های زرد بر روی برگ های این گیاه از عوامل مختلفی ممکن است به وجود بیاید. مثلا حتی چکه آب و قطره آب سرد از سقف گلخانه هم میتواند موجب این لکه ها شود. یعنی هم عوامل فیزیکی ممکن است این لکه ها را به وجود بیاورند و هم عوامل شیمیایی. محل ظهور لکه ها مهم است که در برگهای پیر و کهنه هستند یا در برگهای جوان. برخی کمبودهای عناصر غذایی هم منجر به لکه میتواند باشد
ریزوم دار است و از طریق پاجوش طبیعی یا تقسیم ریزوم در بهار تکثیر پیدا میکند. این گیاه پاجوشهای فراوانی تولید میکند
نحوه تکثیر گیاه
از طریق قلمه سبز، پاگیاه و یا قلمه ریزوم در بهار افزایش می یابد. به این صورت که اندام مورد نظر را تکه کرده و در خاک قرار می دهند. زمان گلدهی نیمه دوم بهار است.

خاک و تغذیه : خاک مخلوطی با درصد بالایی از مواد آلی حیوانی یا گیاهی
دمای ایده آل محیط : 30 درجه سانتیگراد
آبیاری و رطوبت : کمی مرطوب
نور محیط : متوسط



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.