آماریلیس

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۹۵۷
نام علمی : AMARYLLIS BELLADONNA
آماریلیس گیاهی علفی و پیازدار است از خانواده آماریلیداسه که بومی آفریقای جنوبی می باشد.این گیاه امروزه در اکثر کشورهایی که آب و هوای مدیترانه ای دارند کاشته می شود و از آنجایی که این گیاه در زمستان گلهای خود را حفظ می کند .
گونه های وحشی آماریلیس دارای گلهای کوچک بوده و تنوع رنگ کمی دارد و از آنها برای پرورش ارقام هیبرید که زیباتر بوده و گل های بزرگتری دارند استفاده میشود.
از آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز استفاده می شود.
قیمت پیاز این گیاه گران میباشد که علت آن ، دشواری پرورش و ازدیاد آن است. حدود 3 تا 4 سال زمان می برد تا این گیاه را بتوان پرورش داد و 5 الی 10 سال زمان نیاز است تا این گیاه به رشد کامل خود برسد.
پیازهای این گیاه از نظر ساختار و شکل فلس ها مشابه پیاز خوراکی هستند ولی بزرگتر و محکم تر می باشند. این پیازها بین 5 تا 12 سانتیمتر قطر دارند و شامل 2 الی 7 برگ همیشه سبز به طول 30 الی 90 سانتیمتر و عرض 2 الی 6 سانتیمتر می باشند.
ساقه این گیاه ایستاده و مستقیم بوده و قطری بین 2 تا 5 سانتیمتر دارد. گلهای این گیاه در پاییز ظاهر شده و تا آخر زمستان بر روی شاخه ها می مانند. قطر گلها 13 سانتیمتر است و معمولا به رنگهای سفید و یا صورتی هستند. ارقام هیبرید به رنگهای کرم، قرمز،بنفش و زرد نیز دیده می شوند. گلها شیپوری شکل میباشند و در 2 نوع کم پر و پرپر می باشند. ارقام کم پر دارای 3 کاسبرگ و 3 گلبرگ می باشند.در پایان فصل زمستان که گلدهی پایان می یابد ، برگهای شلاقی و براق نماین می شود و تا تابستان آتی سبز میماند.
تکثیر گیاه آماریلیس :
- کاشت بذر: زمانی که کپسول های بذر آماده شدند باید سریعا کاشته شوند، در صورت نگهداری قدرت جوانه زنی را از دست می دهند .قبل از کاشت ، بذرها را به مدت 12 ساعت در آب قرار دهید وسپس در عمق 1 سانتیمتری بکارید.گیاه بعد از گذشت 3 سال به سن گلدهی می رسد.
- جدا کردن پیازکهای جانبی- برش پیاز :در فصل پاییز بعد از زرد شدن برگها ، پیاز مادری را از خاک بیرون آورید و پیازکهایی که به اندازه 1/3 و یا 1/4 پیاز مادری میباشند را جدا کرده و بکارید.
برای برش پیاز، اوایل تیر اقدام کنید.
- کشت بافت .
شرایط نگهداری از گیاه آماریلیس:
خاک و تغذیه : خاک شنی، ماسه ای، لومی ، سبک و خوب زهکشی شده
دمای ایده آل محیط : دمای بین 10 تا 26 درجه
آبیاری و رطوبت : متوسط و منظم و محیط مرطوب
نور محیط : زیاد . در سایه رشد نمی کند و در جای نیم سایه گلدهی خوبی نخواهد داشت.
آفات و امراض: در مورد این گیاه مراقب مگس پیاز نرگس و لاروها باشید.
بیماری ها : لکه قرمز، ویروسی موزاییک و پوسیدگی ریشه و ساقه







دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.