مهمترین اهداف مدیریت علف‌هاى هرز

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۹۷۳
اهداف برنامه‌هاى مدیریت علف‌هاى هرز عبارتند از جلوگیرى ، کنترل و ریشه‌کن کردن.
ریشه‌کن کردن عبارت است از حذف کامل تمام گیاهان و قسمت‌هاى زنده یک علف هرز از یک منطقه. ریشه‌کن کردن شامل از بین بردن بذرهاى علف‌هاى هرز همچنین اندام‌هاى رویشى مثل ریزوم‌ها، ریشه‌هاى خزنده و غده‌ها است. چنانچه آلودگى مزرعه به علف‌هاى هرز در سطح کمى بوده و زمان کوتاهى از آن بگذرد، امکان موفقیت در محدود کردن آنها زیاد است. در صورت آلوده شدن یک منطقه وسیع به علف‌هاى هرز تقریباً روش‌هاى عملى که توان بذرهاى مدفون شده در خاک را که سالیان متمادى زنده هستند از بین برد، وجود ندارد. مرغ و علف جادو دو استثنائى هستند که پس از آلودگى از مزارع آلوده ریشه‌کن مى‌شوند. علت موفقیت در این ریشه‌کنى عمر کوتاه بذرهاى مرغ و حساس بودن علف جادو به گاز اتیلن براى جوانه‌زنى است. هنگام تزریق این گاز به داخل خاک آلوده، اتیلن باعث تحریک جوانه‌زنى بذرهاى داخل خاک شده و سپس گیاهچه‌ها را مى‌توان به‌راحتى از بین برد.
گرچه تمامى این اهداف ممکن است اعمال شود اما تأکید بیشتر بر روى کنترل است. البته باید به‌خاطر داشت که جلوگیرى و حتى ریشه‌کن کردن نقش مهمى در موفقیت برنامه‌هاى کنترل به‌عهده دارند.
جلوگیرى یعنى ممانعت از ورود یک علف هرز به داخل یک منطقه غیرآلوده. به‌ این منظور ماشین‌آلات را تمیز نگه داشته، از تولید علف‌هاى هرز جلوگیرى مى‌کنیم و بالاخره از پخش بذر یا هر اندام قابل تکثیر علف‌هاى هرز جلوگیرى به‌عمل مى‌آوریم. قوانین و مقررات مراکز گواهى بذر در جهت همین اهداف است.
کنترل، عملى است که در نتیجه آن مشکلات وجود علف‌هاى هرز را کاهش داده تا خسارات ناشى از آن به حداقل ممکن برسد. این روش زمانى اعمال مى‌شود که یک علف هرز مستقر شده باشد. روش‌هاى کنترل قادر به جلوگیرى از تولیدمثل تمامى گیاهان در یک منطقه نیستند. اغلب اندام‌هاى ذخیره‌اى گیاه باقى مى‌مانند و لذا عملیات کنترل هر سال باید ادامه یابد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.