علف های هرز - تیرهٔ اسپرک ( Resedaceae )

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۱۷۰۸
تیره اسپرک خانواده بسیار کوچکى است و شامل شش جنس است که به‌طور عمده در نواحى مدیترانه‌اى و یا خشک گسترش دارند. گیاهان این تیره علفى یا درختچه‌اى هستند. برگ‌هاى آنها متناوب، ساده یا منقسم و شامل گوشواره‌هائى کوچک هستند. گل‌آذین در این گیاهان خوشه یا سنبله، گل‌ها یک‌جنسى و دوجنسى و نامنظّم، شامل ۴ تا ۸ کاسبرگ، ۴ تا ۸ گلبرگ و به‌ندرت دو عدد، تعداد پرچم‌ها ۳ عدد و یا بیشتر، برچه‌ها ۲ تا ۶ عدد و به‌ندرت آزاد، تخمک‌ها به تعداد زیاد، تمکّن کنارى و میوه آنها کپسول و یا سته است.
شرح خصوصیات مهمترین علف‌هاى هرز در این تیره، به قرار زیر است:
2- افسانى - اسپرک زرد – ورث
محل رشد و پراکنش
این گونه انتشار وسیعى در آسیا و اروپا دارد و به‌عنوان علف هرز در مزارع یونجه، شبدر، سبزیجات، چغندرقند، سیب‌زمینی، باغ‌ها، تاکستان‌ها، حاشیه جاده‌ها و زمین‌هاى بایر یافت مى‌شود.
گیاه کامل
- اندام‌هاى زایشى :
گل‌آذین به‌صورت خوشه‌هائى است که ابتدا کوتاه و عریض بوده و بعد از مدتى طویل‌تر و به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتى‌متر و یا بیشتر مى‌رسند. گل‌ها به رنگ زرد و متمایل به سبز و شامل ۶ کاسبرگ زودافت و ۶ گلبرگ نامنظّم که گلبرگ‌هاى بالائى داراى ۳ لوب مشخص هستند.
میوه این گونه نیز کپسول، تخم‌مرغى کشیده و متورم است و بذرها قهوه‌اى بسیار تیره یا زردرنگ که در انتهاء داراى سه دندانه هستند. این بذرها واژ تخم‌مرغی، به طول ۵/۱ تا ۸/۱ و قطر ۷/۰ میلى‌متر و داراى سطحى صاف و براق است.
- اندام‌هاى رویشى :
گیاهى است یک‌ساله زمستانه یا چندساله، ایستا و به ارتفاع ۳۰ تا ۱۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثیر مى‌یابد. ساقه آن راست، ساده و یا داراى انشعابات پراکنده است؛ که، از قاعده گیاه سرچشمه مى‌گیرند. برگ‌هاى این گیاه متناوب، به رنگ سبز تیره، با تزئینات بریده شانه‌اى و یا سه‌لوبى که داراى دمبرگى بال‌دار است. بعضى مواقع برگ‌هاى پائینى کامل و داراى لوب‌هاى نامطبوع هستند. برگ‌هاى قاعده‌اى روزت بوده و حاشیه‌اى صاف و بدون بریدگى دارند.
گیاهچه
لپه‌ها تخم‌مرغى یا گرزى شکل و پایه‌دار هستند. اولین برگ‌هاى حقیقى گرد و داراى دمبرگ هستند. برگ‌هاى بعدى کشیده، صاف و گاهى در حاشیه موج‌دار هستند. عریض‌ترین قسمت برگ معمولاً وسط و یا بخش‌هاى انتهائى آن است.

موسم گلدهى این گیاه فروردین و اردیبهشت ماه است.
1- اسپرک سفید
محل رشد و پراکنش
این گیاه بیشتر در مناطق خشک در خاک‌هائى با موادّ غذائى فراوان رشد مى‌کند. زمین‌هاى بایر، حاشیه جاده‌ها و مزارع و محصولات زراعى چندساله از مهمترین مکان‌هائى هستند؛ که این علف هرز را مى‌توان در آنها مشاهده نمود.
گیاه کامل
- اندام‌هاى زایشى :
گل‌آذین به‌صورت خوشه‌هاى متراکم و شامل گل‌هاى سفیدرنگ، خوشبو و معطّر است. میوه این گیاه کپسول، استوانه‌اى تا بیضى شکل، متورّم و محتوى بذرهاى متورّمى به رنگ قهوه‌اى است.
- اندام‌هاى رویشى :
گیاهى دوساله و یا چندساله و به ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثیر مى‌یابد. ساقه آن معمولاً ساده و یا فقط در بخش‌هاى بالائى منشعب است. برگ‌ها ابتدا سرنیزه‌اى تا تخم‌مرغى شکل که بعد از مدتى داراى بریدگى‌هاى عمیق شده و به شکل شانه‌اى درمى‌آیند.
گیاهچه
لپه‌ها تخم‌مرغى کشیده هستند؛ که، به طرف پایه خود باریک مى‌شوند و طول آنها ۱۲ تا ۱۴ میلى‌متر است. اولین برگ‌هاى حقیقى سرنیزه‌اى تا تخم‌مرغى شکل هستند؛ که، به دمبرگى باریک ختم مى‌شوند. برگ‌هاى بعدى داراى لوب‌هاى انتهائى بزرگ و لوب‌هاى بزرگ و طویل جانبى که تقریباً از وسط برگ شروع مى‌شود و تقسیمات آنها تا انتهاء قاعده برگ ادامه دارد. برگ‌ها غالباً در ابتدا صاف ولى داراى موج‌هاى نامنظّم هستند که بعداً به‌صورت لوب‌هاى عمیق دیده مى‌شوند.
موسم گلدهى این گیاه تیر تا مهرماه است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.