روش کاربردی در کنترل کنه های نباتی درختان میوه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۱۳۳۶۵
هر ساله همزمان با افزایش دما، تغییرات رطوبت، وزیدن بادهای گرم و انتقال گرد و غبار به داخل کشور شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر کنه های نباتی فراهم می شود و باغداران اجبارا و ناگزیر به استفاده از سموم کنه کش می شوند.
ترکیباتی که اکثرا پایدار هستند و در نتیجه به راحتی در زنجیره غذایی وارد شده و اثرات مخرب آن را به شکل های گوناگونی ملاحظه می کنیم.
کنه های نباتی هوشمندانه قادرند نسبت به سموم مقاوم شده و در دفعات بعدی سمپاشی، نسبت به آن ترکیب عکس العمل نشان ندهند و تولیدکنندگان سموم مجبورند برای کارایی بهتر ترکیباتی با فرمول های جدید و قوی تر معرفی کنند.
 امروزه تمامی دانشمندان علوم تغذیه و زیست شناسان معتقدند ریشه اکثر سرطان های دستگاه گوارش، آلرژی ها و سایر بیماری های جدید که در این چندساله اخیر پدیدار شده نتیجه ورود مواد شیمیایی و آلاینده ها به محیط انسان ها و جانوران که مورد تغذیه انسان قرار می گیرند می باشد.
 چگونگی اجرای عملیات
مرحله 1) شامل حمام دادن درختان میوه با استفاده از آب و اوره و یا آب و سولفات آمونیم
پس از تشکیل میوه و کنترل کرم میوه و یا حشرات دیگر که توسط محلول پاشی های مربوطه انجام می گیرد در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد همزمان با گرم شدن تدریجی هوا اولین پوره های کنه های نباتی در پشت برگ و لابه لای کرک ها ظاهر می شوند. بنابراین برای نتیجه گیری بهتر از عملیات می بایستی حمام دادن درختان همزمان با حضور اولین پوره های کنه انجام گیرد.
برای اولین نوبت می توان از محلول پنج در هزار اوره با آب و یا پنج در هزار سولفات آمونیم با آب استفاده کرد. پیگیری این عملیات می بایستی هر 10 روز یک بار انجام گیرد. برای اخذ نتیجه بهتر می بایستی هنگام محلول پاشی تمام اندام درخت شامل شاخه، برگ و ساقه شسته شود خصوصا اینکه فشار سمپاش به نحوی باشد که پشت برگ ها کاملا خیس شوند.
با انجام این عمل کنه های نباتی بالغ و پوره های بیمار شده از رشد و جفت گیری بازمانده و تخم آنها نیز با قرار گرفتن داخل محلول تدریجا خفه شده و به تدریج ملاحظه خواهید نمود که جمعیت آفت رفته رفته کاهش می یابد. ضمنا شفافیت برگ ها با جذب ازت و یا گوگرد افزایش یافته شاداب تر شده و در مقابل ضربه و فشار اندام های مکنده، از خود مقاومت نشان می دهند.
مقدار مصرف (دز محلول) را در دفعات بعدی می توان افزایش داد به طور مثال در مرحله سوم محلول پاشی از ترکیب 6 در هزار، در مرحله پنجم از ترکیب 7 در هزار و در مرحله هفتم از 8 در هزار استفاده نمود.
کنه های نباتی دشمنان طبیعی بی شماری دارند از جمله آنان می توان سنگ آنتی کوریده، سن های اوریوس و کفشدوزک سیاه رنگ استدودوروس و بال توری ها را نام برد.
مرحله 2) باغداران عزیز استحضار دارند کنه های نباتی زمستان گذرانی خود را به صورت تخم و یا حشرات کامل در روی پوسته و لابه لای پولک جوانه ها و خاک سپری می کنند. بنابراین برای کاهش چشمگیر جمعیت آفت، استفاده از محلول پاشی توسط یکی از روغن های امولسیون شونده و افزایش یکی از حشره کش های نباتی می تواند تا میزان 99 درصد از جمعیت آفت را کاهش دهد.
زمان مصرف قبل از بیداری کامل درختان بوده و میزان مصرف روغن بستگی به چگونگی مراحل بیداری درختان میوه دارد.
به طور مثال بهترین زمان محلول پاشی برای درختان میوه هسته دار هنگام تورم جوانه ها و قبل از بالنی شدن و برای درختان میوه دانه دار همزمان با بالنی شدن یا تورم کامل جوانه ها می باشد.
محلول پاشی با ترکیب فوق الذکر موجبات خفه شدن جنین داخل تخم را فراهم می نماید بنابراین درصد قابل ملاحظه ای از آفت در مرحله تخم کنترل می شود.

با حذف کنه کش ها از محیط باغ تدریجا شکارچی ها در منطقه حضور پیدا خواهند کرد و کنترل طبیعی را به دست خواهند گرفت.
به کارگیری روش های به زراعی برای تکمیل عملیات
ـ انجام عملیات هرس درختان میوه و حذف شاخه های زائد و بی بار موجب تهویه درختان شده آرایش شاخه و برگ را سامان داده به باروری سال های بعد کمک می نماید.
ـ تمامی عزیزان باغدار استحضار دارند خاک زراعی اکثر نقاط کشورمان در حالت قلیایی است بنابراین توصیه می شود برای جذب بیشتر و بهتر ریزمغذی ها استفاده از کود دامی که قبلا با گوگرد آماده شده از طریق حفر چال گود و به همراه استفاده از سولفات پتاسیم و منیزیم موجب می شود بافت حفاظتی برگ ضخیم شده و در مقابل اندام های مکنده کنه ها از خود مقاومت نشان دهند و خسارت کمتری ببینند. ضمنا در هنگام حمام شدن با افزایش سطح برگ و کاهش تراکم کرک در پشت برگ موجب می شود تخم های کنه بهتر در مسیر محلول پاشی قرار گیرند.
از طرفی عملیات محلو ل پاشی تسهیل یافته و روند نابودی آفت افزایش می یابد.
موفقیت در عملیات با انجام مراحل اشاره شده تضمین می شود. باغداران عزیز برای آشنایی بیشتر می توانند قسمتی از باغ خود را تحت پوشش این پروژه قرار دهند و چنانچه از نتیجه آن رضایت داشتند در سال های بعد سطح مورد عملیات را افزایش دهند.

دیدگاه ها

ابراهیم
۱۳۹۵/۰۲/۱۳ ۰۶:۴۸
سلام تعداد زیادی ازگیل۲ ساله دارم اما برخی از آنها برگ هایشان از پایین به بالا در حال خشک شدن است.طوری که روی درخت چنان خشک میشود که خود به خود میریزد
بدون نام
۱۳۹۱/۰۵/۱۳ ۱۴:۰۱
با درود و سپاس فراوان بابت مقاله ی پر بار و مفیدتون سوالی دارم که با توجه به اینکه ازت از جمله عناصریست که مقدار زیاد آن مانع از رنگ آمیزی خوب میوه میشود می خواهم بدانم این محلول پاشی تا چه زمانی از عمر میوه باید صورت گیرد و بعد هم آیا دوزهای توصیه شده آنقدری هست که در رنگ آمیزی تاثیر منفی داشته باشد یا خیر سپاس گزارم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.