با انواع علف زن و ویژگیهای آنها بیشتر آشنا شوید

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
  • بازدید : ۲۳۱۴
علفهای هرز یک معضل جدی و مضر برای گیاهان و درختان است که به انها اسیب می رساند .انها رشد و تکثیر سریعی دارند و در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک معضل بزرگ می شوند . وجود علفهای هرز در مزارع و باغات باعث می شود رشد گیاهان و درختان به خوبی صورت نگیرد . زیرا علفهای هرز اب و املاح مورد نیاز گیاهان مزرعه و باغ را مصرف نموده و مانع رشد مطلوب گیاهان می شوند . برای مبارزه با این علفهای هرز روش های متنوعی وجود دارد که از جمله انها می توان به روش های شیمیایی ، مکانیکی ، بیولوژیکی و ... اشاره کرد .
استفاده از علف زن یا علفتراش یکی از روشهای پرکاربرد برای از بین بردن علفهای هرز می باشد. این دستگاه ، یکی از تجهیزات مکانیکی پرکاربرد در کشاورزی و باغبانی است که جایگزین ادواتی نظیر داس، قیچی و اره شده است.
کاربرد دستگاه علف زن ، درو کردن و تراشیدن علف های هرز باغ ها و مزارع ، اصلاح چمن و علوفه، و درو کردن محصولات مختلف می باشد. این دستگاه مانند یک داس پر قدرت و پر سرعت عمل کرده که به کشاورزان و باغداران در سرعت بخشیدن و تسهیل کارها کمک شایانی می کند . دستگاه علف زن تنوع بسیار زیادی دارد و صدها مدل مختلف از این دستگاه در دنیا موجود است .
انواع علف زن شامل علف زن برقی، علف زن شارژی، علف زن پشتی، علف زن بنزینی و علف زن دوشی بنزینی است. تمامی این دستگاه ها را با نام علف زن، علف تراش، حاشیه زن، علف زن باغی و... می شناسند. که همه ی انواع ان تقریبا کاربردهای مشابهی دارند .

اجزاء دستگاه علف زن
دستگاه علف زن یکی از پرکاربردترین ابزارهای باغبانی است که در انواع و اندازه های متنوعی طراحی و تولید می شود .این دستگاه از اجزاء وقسمتهای مختلفی تشکیل شده است . که شامل: موتور، شافت، دسته ، تیغه و میله واسط می باشد .اکنون شما را با عملکرد هر قسمت اشنا می کنیم .
۱-موتور
موتور مهم ترین بخش دستگاه علف زن است که قدرت ان را تعیین می کند. موتور تامین کننده نیرو و توان محرکه دستگاه است. برخی دستگاه های علف زن دارای موتور دو زمانه یا چهار زمانه می باشند.
۲- تیغه
تیغه در دستگاه علف زن به مدل آن بستگی دارد. برخی از دستگاه های علف زن دارای تیغه فلزی ۲ الی ٨ پره یا تیغه های دندانه دار ۳۶ الی ۱۰۰ دندانه ای می باشند. برخی دیگر از دستگاه های علف زن به جای تیغه دارای توچی نخ می باشند. نخ علف زن، نوعی نخ مخصوص است که در انواع مختلفی مانند گرد، مربعی ، دندانه دار، مغزدار و… ساخته می شود.
۳- میله واسط
با توجه به نوع نیاز، میله وسط با اندازه های متفاوت طراحی شده است . تغییر در اندازه این میله به نوع نیاز و استفاده علف زن بستگی دارد.
۴- دسته یا نگهدارنده
برای بکارگیری این دستگاه و اینکه بتوان به راحتی علف زن را کنترل نمود نیاز به دسته است . دسته و یا نگهدارنده دستگاه علف زن به صورت های مختلفی طراحی شده است .از جمله می توان به دسته دوچرخه ای ، دسته دایره ای و هم چنین تک دسته ای اشاره نمود .
تک دسته : این نوع دسته که در علف‌ زن های جدید به صورت ارگونومیک می باشد به گونه ای طراحی شده است تا هنگام کار لرزش دستگاه را کاهش دهد و کار با دستگاه آسان تر شود.
دسته دایره ای : از این دسته برای چیدن علف ها در مکان های کوچک که نیاز به دقت زیادی دارد، استفاده می شود.
دسته دوچرخه ای : در محیط های وسیع باید از دستگاه علف تراش با دسته دوچرخه‌ای استفاده کرد که قدرت مانور بهتری دارد.
۵- لوازم جانبی
این لوازم مخصوص علف زن های چندکاره است که علاوه بر کوتاه کردن علفها و گیاهان، دارای کاربردهای دیگری برای باغبانی و هرس درختان نیز می باشند.

انواع علف زن
همانگونه که در مطالب قبلی اشاره شد علف زن ها از تجهیزات پر کاربرد و مفید در امر کشاورزی و باغبانی محسوب می شوند که بدلیل گستردگی کاربرد انها ، در انواع بسیار متنوعی طراحی و تولید می گردند .و بر اساس نوع کاربری دسته بندی می شوند.
در دسته بندی علفزن ها ، انواع علفتراش شامل علف تراش دوشی و پشتی را می توان نام برد .
بر اساس نوع موتور، علف تراش ها به دو دسته علف تراش بنزینی و برقی (شارژی) تقسیم می گردند.
۱-دستگاه علف زن دوشی
اولین دسته ،علف‌ زن های دوشی است که بسیار پر کاربرد است . این نوع علف‌ زن هم با موتور برقی موجود است و هم با موتور بنزینی . کاربرد این دسته از دستگاه ها برای کوتاه کردن علفها وچمن زمین هایی است که مساحت آن ها کمتر از ۱۵۰ متر مربع می باشد. سرعت عمل کاربر در این دستگاه نقش موثری درعملکرد تیغه های چمن زن دارد.
۲- دستگاه علف زن پشتی
دومین دسته، علف‌ تراش پشتی است که به راحتی می توان آن را حمل کرد. موتور این نوع علف‌ تراش ها در کوله پشتی دستگاه قرار دارد . علف تراش کوله پشتی برای انجام علف تراشی و حاشیه زنی و درو یونجه به کار می رود. استفاده از علف تراش های کوله پشتی راحت تر است و خستگی کمتری ایجاد می کند، از معایب این دستگاه کاهش کنترل دستی خرطومی آن است . هم چنین فرسایش فنر کابل خرطومی آن به مراتب بیشتر از خوردگی شفت علف تراش دوشی است .

۳-دستگاه علف زن بنزینی
علفتراش های موتوری با استفاده از موتور بنزینی که روی آنها نصب شده است، نیروی محرکه خود را تامین می کنند و قدرت ۱/۵ الی ۳ اسب بخار دارند. و بر مبنای نوع و حجم کاری که انجام می دهند متفاوت هستند. این دستگاه ها در مدل های معمولی و مدل های سرنشین دار موجود است. که مدل معمولی ان در حجم های کاری متوسط و کم ، کاربرد دارد و نوع سرنشین دار در حجم های کاری بسیار بالا استفاده می گردد و توان بالاتری دارد. جهت استفاده در محیط هایی با وسعت بیشتر از ۲۰۰ مترمربع از این چمن زن ها استفاده می گردد.از مزایای این دستگاه بی نیاز بودن به برق است که در همه جا قابل استفاده است . علف تراش های بنزینی به دو صورت ۲ زمانه و ۴ زمانه هستند. علف تراش های دو زمانه توان خروجی بیشترو حجم موتور کمتری نسبت به علف تراش های ۴ زمانه دارند.و علف تراش های ۴ زمانه کارکرد کم صداتر و کارایی بیشتری دارند. این علف تراش ها وزن بیشتری نسبت به علف تراش های ۲ زمانه دارند. با توجه به روش تولید و ساخت موتورهای دو و چهار زمانه ، معمولا قیمت علف تراش های بنزینی نسبت به نوع برقی ان بالاتراست. همچنین با توجه به ویژگیهای متفاوت علف زن جهت کاربری های مختلف، این محصول قابلیت نصب لوازمی همچون شمشاد زن، اره برش شاخه، گردو چین، زیتون چین و چای چین و تیغه های کولتیواتور را دارد. ماشین های بنزینی از قدرت و سرعت بیشتری نسبت به نوع الکتریکی برخوردارند . اما بیشتر در معرض آسیب می باشند و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

۴- دستگاه علف زن برقی
در این دسته از دستگاه ها، یک موتور الکتریکی وظیفه تامین نیروی محرک را بر عهده دارد.علف تراش های برقی، توسط یک موتور الکتریکی نیروی محرکه خود را تامین می کنند. برای این دسته از علف تراش ها هم قدرت ۱۱۰۰ الی ۲۲۰۰ وات را در نظر می گیرند. از ویژگی های این دستگاه این است که نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری نسبت به نوع بنزینی دارد. و از معایب آن نیاز دائمی به برق و محدودیت به دلیل طول سیم برق و دردسرهای ناشی از پیچیدگی و تاب خوردن سیم در حین کار با دستگاه را میتوان نام برد.

علف تراش و چمن زن چه تفاوتهایی دارند؟
علف تراش یا علف زن دستگاهی دارای موتور با اهرمی بلند است که با چرخش سریع تیغه یا نخ علف زنی امکان کوتاه کردن علف های هرز و گیاهان بلند در مزارع و باغ ها را فراهم می کند. دستگاه علف تراش از لحاظ نوع کاربری و ظاهر دستگاه به طور کلی با دستگاه چمن زن تفاوت دارد. ماشین چمن زن دستگاهی است که از یک یا چند تیغه چرخشی تشکیل شده است .دستگاه چمن زن برای تراشیدن چمن هایی که دارای ارتفاع یکنواخت و یکسان هستند استفاده می شود. در محیط های کوچک و حجم های پایین از چمن زن های دستی که فاقد موتور می باشند استفاده می گردد. رایج ترین منبع تغذیه ای که در دستگاه چمن زن استفاده می شود موتور احتراقی است، البته انواع الکتریکی که موتور آن ها با برق یا باتری کار می کند نیز موجود می باشد.

ویژگی های علف زن ایده آل چیست ؟
۱-دستگاه تعادل مناسبی داشته باشد تا اپراتور بتواند به راحتی با آن کار کند و خطری در حین کار ایجاد نکند.
۲- دستگاه از توان و قدرت مناسبی برخوردار باشد.
۳- تیغه های برش دهنده کیفیت و استحکام بالایی داشته باشد.
۴- دستگاه سازگار با محیط زیست باشد و آلودگی ایجاد نکند.
۵-دستگاه دارای ضمانت و خدمات پس از فروش باشد.

نکات ایمنی در هنگام کار با دستگاه علف زن
۱- در هنگام کار با علف زن حتما از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش، چکمه، عینک ایمنی و لباس مناسب استفاده نمایید.
۲-در هنگام سیگار کشیدن، یا در زمانی که تحت تاثیر الکل یا داروهای مختلف هستید از دستگاه استفاده نکنید.
۳- در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند رعد و برق، طوفان و مه به هیچ عنوان با دستگاه کار نکنید.
۴- قبل از شروع کار با دستگاه موانعی مانند سنگ ها، کاج ها، تکه چوب ها ، زباله ها و … که ممکن است باعث آسیب به دستگاه شود را از مسیر دستگاه خارج نمایید.
۵- هیچگاه دست ها و پاهای خود را به تیغه ها و قسمت تخلیه کننده چمن از دستگاه نزدیک ننمایید.
۶- جهت کارکرد ایمن با دستگاه فاصله انسان، حیوان و وسایل نقلیه با دستگاه باید حداقل ۱۵ متر باشد.
۷- هیچگاه دستگاه را رو به عقب هل ندهید و نکشید و عمل چمن زنی را به صورت حرکت رو به عقب انجام ندهید.
٨-هرگز از یک دستگاه در شیب های بیشتر از ۱۵ درجه یا ۲۷ درصد شیب استفاده نکنید.

نکات مهم جهت نگهداری دستگاه علف زن
رعایت یک سری از نکات در استفاده بهتر و بازده کار با دستگاه علف زن به شما کمک می کند که علاوه بر سهولت کار، استهلاک دستگاه کم شده و عمر مفید دستگاه شما را افزایش دهد .در ذیل به این نکات توجه نمایید :
- موتور دستگاه را به صورت دوره ای و در بازه های زمانی مشخص چک و سرویس نمایید.
- قبل از هرگونه تعمیرات و سرویس یا تعویض تیغه، موتور دستگاه را خاموش و شمع ها را جدا نمایید.
- روغن دستگاه را به صورت دوره ای و مرتب در ابتدای هر فصل تعویض نمایید. زیرا در فصل برداشت گرد و خاک و ناخالصی ها در روغن جمع شده و دستگاه را خراب می کند.
- شمع های موتور را به صورت دوره ای تمیز و در صورت معیوب بودن تعویض نمایید.
- فیلتر هوا را تعویض یا تمیز کنید. اگر فیلتر ماشین چمن زنی شما از نوع کاغذ آکاردئونی است، پوشش فیلتر را برداشته و تمام کثیفی ها را با یک شلنگ هوا فشار بالا بشویید. چنانچه فیلتر کاغذ بیش از حد اشباع شده است، آن را تعویض نمایید.

نکات مهم جهت تعمیر دستگاه علف ‌زن
همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد علف‌ زن های بنزینی با توجه به مزایا و کاربردهای فراوانی که دارند به همان نسبت نیاز به تعمیر و نگهداری دارند . بنابراین لازم دانستیم شما را با برخی از مشکلات معمول در این دستگاه اشنا کنیم تا در صورت بوجود امدن مشکل ، نیازی به مراجعه به تعمیرگاه و صرف هزینه نداشته باشید.
بنابراین چنانچه علف تراش بنزینی شما کار نکرد موارد زیر را بررسی نمایید .
- ممکن است شمع دستگاه علف زن کثیف شده باشد.
- ممکن است صافی سوخت دستگاه بسته شده باشد.
- ممکن است دیافراگم یا پمپ کاربراتور فرسوده شده باشد.
- امکان دارد در فصل زمستان به علت بقایای رسوبات سوخت کاربراتور گرفته باشد.
- فیلتر هوا را چک کنید چرا که کثیف بودن آن هم باعث خرابی دستگاه می‌شود.
- چنانچه اگزوز دستگاه هم خوب کار نکند علف ‌زن خراب می‌شود.
- سیستم احتراق دستگاه نیز اگر جرقه نزند دستگاه کار نمی‌کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.