بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۶۰۵۹
نماتد کیستی چغندرقند دارای نام علمی Heterodera schachtil بوده که علاوه بر چغندرقند به چغندر علوفه ای، لبویی، اسفناج، شلغم و کلم نیز آسیب می رساند و از مناطقی چون خراسان، اصفهان، فارس، آذربایجان و کرمانشاه گزارش شده است.
نماتد چغندرقند باعث کاهش محصول به میزان 25 تا 50 درصد و یا بیشتر بخصوص در آب و هوای گرم و در گیاهانی که دیرکشت شدند، شده است.
رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله با گیاهان غیرمیزبانی چون یونجه، شبدر، سیب زمینی و سورگوم، بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند است.
رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله، جلوگیری از ورود حیوانات به مزرعه، عدم استفاده از فاضلاب کارخانجات قند جهت آبیاری و ضدعفونی وسایل کشاورزی و ماشین آلات با گاز متیل بروماید از مهمترین روشهای کنترل نماتد است.
همچنین بهترین سموم نماتدکش دی کلرو پروپن و دی کلرو پروپان، متام سدیم، رازومت و تیمیک توصیه شده است.
گیاهان آلوده به نماتد دارای تغییر شکل در ظاهر می شوند و ارزش بازارپسندی خود را از دست می دهند.
براساس بررسیهای انجام شده توسط پژوهشگران نماتدها جانوران ریزمیکروسکوپی کرمی شکلی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و وجود آنها از روی علائم خسارت ایجاد شده بر ریشه قابل تشخیص است.
اولین نشانه های آلودگی در اوایل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگی برگهای بوته چغندرقند بروز می کند و در هنگام شب و در هوای خنک برگها مجددا حالت عادی و شادابی خود را باز می یابند. همچنین تولید بیش از حد ریشه های رشته ای شکل با کمی تورم و با زخم هایی در ناحیه نفوذ نماتد از علائم دیگر این بیماری است.
در اثر تغذیه نماتد از شیره گیاهی، ریشه های چغندرقند کوچک و ضعیف می شود و میزان درصد قند آن کاهش پیدا می کند، تغییر رنگ ریشه ها از سمت انتهایی به رنگ قهوه ای و سیاه از دیگر نشانه های این بیماری است.



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.