نماتدهای گال ریشه غلات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۱۱۳۰
کنترل:
تناوب جو، غلات یا گندمیان علوفه­ای با بقولات و گیاهان ریشه ه­ای جمعیت نماتد را محدود می­کند. استفاده از نماتدکشها و آفت­کشهای تدخینی خاک برای مبارزه با S.radicicola تنها در مواردی می­تواند با صرفه باشد که یک بیماری یا پاتوژن دیگر را نیز کنترل کند.
چرخه بیماری:
بنظر می­رسد S.radicicola با قرار گرفتن مداوم در ریشه ­های میزبان ادامه حیات می­دهد. لاروها در ریشه­ ها نفوذ می­کنند و با پوست ­اندازیهای پی­در­پی در بافت­های کورتکس ریشه گسترش می­یابند. گال­های ریشه در مدت دو هفته تشکیل می ­شوند و ماده­های تازه بالغ تولید تخم را آغاز می­کنند. گال­ها سرانجام سست می­شوند و لاروهای تفریخ شده آزاد می­کنند، که این لاروها روی همان ریشه آلودگی ثانویه ایجاد می­کنند. معمولاً در مدت 60 روز یک نسل کامل می­شود.
Ditylenchus radicicola، Subanguina radicicola، Anguillulina radicicola پارازیت داخلی هستند. تمام نمونه­ ها دارای کوتیکولی با خارهای ظریف ­اند. ناحیه لب نماتدهای بالغ یک فرورفتگی دارد و طول سوزن دهانی آنها 16- 12 میکرومتر است.
طول ماده­ها mm 2- 2/1 است. پژوهشهایی که در اروپا بر مبنای بیماری­زایی افتراقی روی Poa annua و جو انجام شده است، وجود بیوتیپ­های مختلف S.radicicola را نشان داده است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.