بررسی عامل بیماری موزاییک در باغات سیب و مبارزه با آن

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۲۲۴۱
این بیماری در بیشتر کشورهایی که درخت سیب کاشته می شود وجود دارد همچنین در ایران از خراسان، تهران، اصفهان و فارس گزارش شده است.این بیماری از بیماریهای متداول سیب است و خسارت ناشی از آن گاهی به بیش از 50 درصد نیز می رسد.
عامل بیماری:
عامل جزء ویروسهای با ذرات چند وجهی یا گرد است که دارای سه نوع ذرات گرد می باشد.ژنوم به 4 قسمت تقسیم می شود که هر 4 قسمت برای ایجاد آلودگی لازمند حاوی RNA تک رشته ای هستند این ویروس با پیوند منتقل می شود و به طور مکانیکی نیز به بعضی از گیاهان علفی قابل انتقال است.
مبارزه:
- حرارت درمانی با قرار دادن نهالهای آلوده به مدت 27 روز در 37 درجه سانتیگراد یا 20 روز در 40 درجه سانتیگراد.
ـ انهدام درختان مبتلا به بیماری مؤزائیک سیب و استفاده از نهالهای عاری از ویروس در واکاری یا احداث باغ جدید
ـ تهیه پیوندکهای سالم و عاری از ویروس.از نوک شاخه های جوان .
چرخه بیماری:
ویروس ApMV در باغهای سیب دارای درخت آلوده منتشر نمی شود انتقال طبیعی بیماری بیشتر به طریق پیوند ریشه های گیاهان می باشد.ناقل طبیعی(حشرات ناقل)برای آن شناخته نشده و انتقال با بذر نیز گزارش نشده است. به طور طبیعی به درختهای غان، رازک، شاه بلوط هندی و بوته های تمشک و توت فرنگی حمله می کند.
علائم:
بسته به ارقام سیب و نژاد ویروس علائم متغیرند مثلاً اگر روی ارقام حساسی چون گلدن دلیشز و گرانی اسمیت حمله کند علائم روی اکثر برگها دیده می شوند در حالی که روی ارقام متحمل تر بیماری به چند لکه روی تعدادی از برگها محدود می شود.در بهار روی برگهای در حال رشد نواحی زرد کمرنگ تا کرم رنگ به وجود می آید این لکه ها می تواند نامنظم، نقش شبکه رگبرگی، نقش خطی(Line Pattern) یا به شکل نوارهایی در امتداد رگبرگهای اصلی بروز کنند.گاهی زردی محدود به رگبرگهاست ممکن است گلبرگها زرد شده و زودتر از موقع خزان کنند حالت موزائیکی ممکن است در هوای گرم تابستان از بین برود.برگهای روی شاخه های جوان غالباً علائم را نشان نمی دهند زیرا ویروس به طور کامل سیستمیک نمی شود.وزن میوه درختان مبتلا نیز بعضاً تا 50 درصد کاهش پیدا می کند نشانه های بیماری روی میوه در بیشتر ارقام سیب بروز نمی کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.