مروری کلی بر مهمترین بیماری های برنج و راههای مبارزه با آنها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۱۱۴۷۳
بیماری گال سیاه برنج
در فیروزآباد ، ممسنی وکهکیلویه وبویراحمد زیاد است. علائم بیماری کوتولگی خیلی شدید( Rossete ) وتولید نشدن ساقه است. پشت برگها گالهایی بوجود میاید که ابتدا سبزند و بعد سیاهرنگ میشوند. گالها روی رگبرگها کشیده هستند. ویروس توسط زنجره Laodelfax striatellus انتقال میابد و به نظر می رسد یک Fijivirus باشد. قطر ویروس 50-70 نانومتر است واحتمال دارد با Rice black streaked dwarf virus ارتباط داشته باشد. این ویروس با ویروس کو تولگی زبر ذرت مقایسه شده وبه نظر می رسد که خیلی به هم نزدیک باشند. Fijivirus ها دارای دو پوشش پروتئینی هستند که در بیشتر آنها پوشش داخلی مشابه است و بیشتر آنها هنگام خالص سازی لایه خارجی را از دست می دهند
بیماری سوختگی غلاف برگ برنج
مبارزه:
•تیلت 1لیتر در هکتار
•رورال تی اس 1 کیلوگرم در هکتار یک تا دو مرتبه
•pcp پنتاکلروفنول ، بنومیل ، بازیتاک
علائم بیماری:
لکه های بیضوی به رنگ سبزخاکستری است که این لکه ها وسعت می یابد. مرکز لکه ها سفید شده و حاشیه آنها قهوه ای است. وی این لکه ها اسکلرت قارچ تشکیل می شود که به سهولت جداشده و می افتد. درمحیط مرطوب میسیلیوم قارچ به شدت رشد کرده و سطح غلاف برگ را به صورت پوشش سفید رنگی در بر می گیرد.
در مزرعه لکه ها معمولا ابتدا وی غلاف برگ ها در نزدیک سطح آب مشاهده می شود و در شرایط مناسب در قسمتهای بالایی غلاف و حتی روی سطح برگ ایجاد می گردد.در صورت اتصال این لکه ها معمولا کل یک برگ خشک یا حتی کلیه برگ های بوته می میرند.
بیماری لکه قهوه ای
عامل این بیما ری ، قارچی است که شکل کامل آن بنام .
مبارزه :
-جلوگیری از جریان آب از مزارع آلوده به مزارع سالم کمک زیادی در کاهش خسارت بیماری خوا هد کرد .

-تیسدال بافروکردن بذور به مدت 16ساعت در آب سرد و سپس به مدت 15 دقیقه در آب گرم 54 درجه سانتیگراد برای ضد عفونی بذور نتیجه مثبت گرفت.
- کاشت ارقام مقاوم به بیماری ،عمده ترین راه کنترل این بیماری می باشد .
-بذور سالم برای کاشت استفاده گرددو ضد عفونی بذور آلوده به وسیله مواد شیمیایی مانند کلروردومرکور، نیترات دارژان،سولفات دوکوئیور،هیپوکلر یت کلسیم ،فرمل و فنول تا حدودی در کاهش بیماری مو ثر است.قارچکش مانکوزب ویا مخلوط بنومیل وتیرام به نسبت 5در هزار برای این منظور مناسب می باشند .
-معدوم کردن بقایای بوته های برنج آلو ده وهمچنین از بین بردن علفهای هرزی که ممکن است میزبان واسطه باشند در کا هش منابع آلودگی مو ثر است .
مهمترین مورد در کنترل بیماری لکه قهوه ای برنج ،رعا یت اصول تغذ یه و کاربرد صحیح مواد غذایی در خاک و ممانعت از فشار های مربوط به آبیاری نامناسب است . اصلاح خاک و زه کشی آن ضروری است.
خسارت بیماری : این بیماری سه نوع خسارت وارد می آورد .یکی اینکه بذ ور آلوده سیا ه رنگ و کپک زده بوده و به خوبی جوانه نمی زنند .نوع دیگر خسارت مر بوط به آلو دگی گیا هچه ها در خزانه می با شد که در صو رت شدت بیما ری ،سطح برگی گیا هچه ها کاهش یا فته و سبب ضعف آنها می گر دد که در نتیجه منجر به خسا رت عمد ه می شود .نو ع دیگر خسارت چروک خو ردگی ولاغر ماندن دانه ها می باشد که مر بو ط به ضعف بوته هادر اثر آلودگی برگها وگلو م ها بوده که در نتیجه بذور ارزش چند انی نداشته ودر مو قع کو بید ن خرد می شوند .
علا ئم بیما ری :نشا نه های بیماری روی کلو پتیل ، برگها ، غلاف برگ ، گلوم ها ودانه ظاهر می شود .روی بر گها ی اولیه ، نقا ط قهوه ای ،کو چک وگرد ابتدا سر سو زنی تشکیل شده که بعدا وسعت یا فته وبه شکل لکه ها ی بیضی شکل یا گرد در می آیند .
روی گلوم ها لکه های سیاه رنگ ظاه شده که ممکن است ، تما می سطح آن را فرا گرفته
و پوشش مخملی قهوه ایی تا سیاه رنگی که بار قارچ ( کنیدیوفورها وکنیدیها ی قارچ) می باشد ،سطح آن را بپوشاند .در مورد اخیر دانه ها چروکیده وتغییررنگ می دهند وگاهی بذور
آلوده سالم به نظر می رسد .
بیماری پوسیدگی طوقه برنج
مبارزه:
ضدعفونی بذر با بنومیل ، ویتاواکس ، تیابندازل، سرزان، تری سیکلازل و زینب به میزان 2 گرم برای هر کیلو بذرمناسب می باشد.
علائم:
مشخص ترین علائم بیماری طویل شدن غیر طبیعی بوته های برنج است که نازکتر وسبز روشن می باشد . این زردی از انتهای بوته شروع می شود .در موقع تشعشع نور خورشید وبارندگی خفیف ، بوته های آلوده بلندقد به وضوح دیده شده که تعداد پنجه های آن کم و برگ ها یکی پس از دیگری از پایین به رنگ قهوه ای در آمده لوله ای شده و می میرند. . بعضی مواقع خوشه هایی به وجود می آیندکه دارای بذر توخالی هستند. اگر پای بوته ها را نگاه کنیم در محل طوقه سیاه رنگ است و در مزارع کم آب علاوه بر سیاه شدگی محل طوقه توده قارچ به صورت متراکم سفیدرنگ مشاهده می شود.
لکه قهوه ای باریک
بیشتر برگهای مسن حدودا در موقع گل دادن مورد حمله این قارچ قرا می گیرندو لکه های کروی تا بیضوی که به نگ روشن تا قهوه ای می باشند روی غلاف برگ و گلوم ها مشاهده می شود.
جهت مبارزه با آن استفاده از ارقام مقاوم و خود داری از مصرف زیاد پتاس در اولویت است.
پوسیدگی غلاف
علایم بیماری به صورت لکه های خاکستری قهوه ای باحاشیه قهوه ای ومرکزخاکستری درسطح فوقانی غلاف برگ نزدیک به خوشه است. خوشه ها پوسیده وقسمت عمده ای ازآن داخل غلاف باقی می ماند. این بیماری درحرارت 20تا28 درجه سانتی گرادبه شدت توسعه یافته ودر زیر13 درجه، رشدنمی نماید.
این بیماری گاهی روی ساقه های آلوده به کرم ساقه خواربرنج وویروس زردکوتولگی همراه است.
میزان حساسیت ارقام درابتلابه این بیماری متفاوت است.
پوسیدگی ساقه
مبارزه
- زه کشی مناسب
- استفاده ازپتاس فراوان ودرحدمتناسب باازت
- کاشت ارقام مقاوم وواریته های ایستاده وسوزاندن کاه وبقایاپس ازبرداشت
علایم اولیه قابل تمیز،به صورت زردی ومرگ برگها چندهفته قبل ازخوشه دادن است.
لکه های تیره وپوسیده روی غلاف های نزدیک آب ایجادمی شود وبیماری توسعه یافته کلیه سطح برگهارافرامی گیردوحتی امکان داردکلیه پنجه هاراخشک کند. درحالت حاد،قارچ به صورت پوشش زردخاکستری رنگ روی لکه هارامی پوشاندواغلب اندام سیاه تولیدمی نماید.این اسکلرت ها باعث انتشاربیماری به وسیله آب آبیاری می شود.
سیاهک پنهان
این بیماری دراکثرنواحی برنج خیز وجودداردولی خسارت قابل توجهی ندارد،بیماری درشرایط مرطوب اکثرادیده می شودوچنددانه ای روی هرخوشه تولیدمی گردد. دانه هاتغییرشکل یافته وگردشده ،به قطربیش ازیک سانتی مترمی رسندوحاوی اسپرقارچ می شوند.رنگ پوست ابتدانارنجی وسپس خاکستری زردیاسیاه می گردد.
درجهت مبارزه استفاده ازارقام مقاوم، جمع آوری دانه های آلوده وسم پاشی باقارچ کشها روی خوشه ها چند روز قبل از خوشه دادن توصیه شده است
زردی نوک
نوک برگهای مسن ابتدازردشده که حدود دوتاسه هفته بعدازنشاکاری اتفاق می افتد.بعدابرگهازردروشن تانارنجی می گرددوسپس بوته هاکوتوله شده وپنجه زنی کاهش می یابد.درصورتی که آلودگی دیرهنگام صورت گیردعلایم مشخص نبوده وبعدازآلودگی برگهای مسن باعث خشک شدن آنهامی شود.دوگونه زنجرک این ویروس راانتقال می دهند.
بیماری تونگرو
این بیماری درتایوان متداول بودهودرفیلیپین خیلی زیان می رساند، بوته های آلوده مختصری کوتوله شده ولی پنجه هاممکن است به تعدادمعمول بوده یامختصری کاهش یابد.ناقل این بیماری زنجرک سبزمی باشد.علایم بیماری درارقام مختلف متفاوت بوده،نوک برگهازردتانارنجی وغالبابه سمت پایین پیشروی می کند.برگهای جوان دربین رگبرگهاحالت موزاییک داشته ولکه های کوچک زنگ مانند روی برگهای مسن ترظاهرمی شود.اگر آلودگی درجوانی انجام شود،محصول خیلی کاهش می یابد.برای مبارزه استفاده ازارقام مقاوم وسمپاشی علیه حشرات ناقل بسیارمفیداست.

برگ نارنجی
بوته های آلوده کوتاه نشده ولی به رنگ زردطلایی ونارنجی روشن می گردد.آلودگی از برگهای مسن وازنوک آنهاآغازمی شود،برگهاازطول پیچیده ومی میرند. گیاهچه های آلوده مرده وپنجه زنی بوته های مسن کاهش می یابدوروی آنهاخوشه ای تشکیل نشده یاخوشه هابدون بذرهستند.زنجرک زیکزاکی ناقل بیماری است.
کوتولگی علفی
این ویروس به وسیله زنجرک ها منتقل نمی شود.این بیماری سبب تولیدگیاهچه های ریزمتعددشده وبوته هاحالت علفی کوتوله دارند. بوته های آلوده رشدایستاده داشته،برگها رنگ پریده تازردرنگ می گردندومعمولانمی میرندولکه های زنگ متعددروی برگهای آلوده به وجودمی آید.
بلاست برنج
روشهای شیمیا یی مبا رزه :
-سمپا شی بوته ها :متکاتف 1906 پا شیدن محلول بردو را قبل از بیرون آمدن خو شه ها کا ملا مو ثر میداند . سمپاشی بوته ها با سم کا سومین 2/0به میزان 1 لیتر در هکتار در دو مر تبه (یکی در مو قع ظهور خو شه هاو دیگری 7 روز بعد از آن)بر علیه بیماری بلاست مو ثر بوده است . قارچکش هینو زان از نظر مبارزه با بلاست برگ و خو شه در درجه اول اهمیت است و قا رچکشها یی نظیر بنو میل ،برستان وتو پسین ام نیز با نتا یج مطلو ب به ترتیب بعد از هینوزان قرار دارند .سمپاشی بو ته ها با قا رچکشهای تری سیکلا ژل ، هینوزان و بنو میل در مر حله خو شه دهی (که بلاست خو شه ، مر حله هم بیماری است ) از سایر قار چکشها مو ثر تر است .میزان سم مصر فی 1 کیلو گرم سم خالص در هکتار می باشد .
- ضد عفونی ریشه گیا هچه ها: ضدعفونی ریشه گیاهچه ها در محلول 5/1درهزار ماده مو ثر سم تری سیکلا زل به مدت 20 دقیقه در کنترل بیماری مو ثر خواهد بود .
مبارزه زراعی : علاوه برکاشت ارقام مقا وم در برابر بیماری بلا ست برنج ،با کاربرد عملیات زراعی مناسب این بیماری قابل کنترل است .موقع کاشت تاثیر مهمی در تو سعه بلاست دارد. در کاشت زود در ژاپن بیماری کمتر مشاهده می شود .در این موقع کاشت، درجه حرارت برای جوانه زدن اسپر کم است .آزمایشاتی که در ایستگاه تحقیقات برنج آمل صورت گرفت،نشان داد که بیماری در کاشت های دیر هنگام ،شدت بیشتری دارد .گیا هچه هاییکه از خزانه های خشک به دست می آیند به بلاست حساس اند .زیرا در سلو لهای اپید رمی این نوع گیا هچه ها مقدار سیلیکون کمتر است .
- ضد عفونی بذر:
در صورتی که بذر را مد ت 24 ساعت در محلول 2/0 درصد کالیما ت ، خیس کنیم ، از آلودگی کاسته می شود .ضد عفونی بذ ر با بنو میل به نسبت 3 گرم برای هر کیلو بذر امکان پذ یر میبا شد . 1979ضد عفونی بذر را با مخلوط بنو میل 20/0وتیرام20/0 به مقدار 5در هزار مفید دانست .
علا ئم بیماری :
قارچ روی برگها،گره وقسمتهای مختلف خوشه ودانه وبندرت گاهی روی غلاف برگ ایجاد لکه می کند. لکه های روی برگ بیضوی ودر دو انتها کم بیش نوکدار ( دوکی شکل ) هستند . مرکز لکه ها معمولاخاکستری یا سفید بوده وحاشیه آنها قهوهای یاقهوهای قرمز می باشد .لکه ها معمولا از کوچکی شروع شده ، بتدریج آب سوخته ،سفید رنگ وخاکستری یا به صورت نقاط آبی رنگ می شود .لکه ها در رقم حساس ودر شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده وبرای مدتی خاکستری باقی می مانند ،روی رقم خیلی مقاوم لکه ها قهوه ای و سرسوزنی است .
درروی برگهای رقم حساس ،ممکن است لکه های زیادی به وجود آمده ودر اثر توسعه آنها سبب پژمردگی و مرگ آن گرددویا نشاها یا بوته ها در موقع پنجه زدن در مزرعه کاملا خشک شوند .در حالی که روی ارقام مقاوم ،گاهی لکه های سرسوزنی تشکیل میشود .گره ها آلوده شده وقسمت انتهایی بوته می خشکد .نقاط مختلف خوشه احتمال آلودگی داشته و سبب پوسیدگی گردن و یا تمام جاهای منشعب از آن می گردد. در صورت پیشرفت بیماری دانه ها پوک و سنبله به رنگ سفیدمایل به خاکستری در می آید. علائم اولیه بیماری بلاست بستگی به شرایط اقلیمی دارد . در نواحی معتدل که دوران باران های ریز یا بارندگی خفیف طولانی می باشد ،بلا ست برگ در مرحله پنجه زدن شدید بوده واغلب ، تمام بوته ها می میرند .در نواحی گرمسیری روی گیا هچه ها لکه هایی ایجاد می شود که بعد از نشاکاری به ندرت آلودگی شدید است ولی اگر محیط مناسب شود بلاست گردن رخ می دهد.در عراق جایی که هوا گرم و خشک باشد بلاست گره در محل بالای سطح آب ایجاد می شود .
تا ثیر مواد غذایی روی بیماری :
پتاسیم : آزمایشات اولیه در ژاپن نشان داده که مصرف پتاس آلودگی را تخفیف می دهد ولی بعدا معلوم شد که مصرف زیاد آن در صورتیکه بوته ها مقدار زیادی ازت کسب کرده باشند ، سبب شدت بیماری میشود . در بررسیهای خود معلوم نمود که درخاک کم پتاس مقدارزیاد پتاس بیماری را برای مدتی شد ت داده ولی بعدا آن را کاهش میدهد.در خاکی که از لحاظ پتاس غنی باشد ،بیماری همیشه با افزایش پتاس که مقدار زیادی ازت هم به آن اضافه شده ، شد ید می شود .علت این امر را مشا هده نموده اند که جوانه زدن اسپرها و ایجاد دیسک چسبنده در قطره شبنم روی گیاهی که مقدار زیادی پتاس دریافت کرده ،تحریک شده است .
ازت : اثرازت روی بیماری با شرایط خاک ، اقلیم وهمچنین روش کاربرد کود ازته متفاوت است . شدت بیماری وقتی که کود ازته زود اثر ،مانند سولفات دوآمونیوم در یک مرحله به مقدار زیاد بکار رود زیاد می شود ووقتی که کاربرد در چند مرحله باشد ، بیماری تخفیف می یابد .کود سرک وکاربرد کود سبز اغلب سبب تشدید بیماری میشود .
سیلیس: بوته های برنجی که سلولها ی اپید رمی آنها ، حاوی مقدار زیادی ترکیبات سیلیسی بوده وسیلیکاته شده اند ، از بیماری بلاست کمتر خسارت می بینند وبا افزایش سیلیس بوته برنج مقاوم میشود . نشان داده اند که تراکم واستقرار سیلیسدر سلولها درمراحل اولیه نفوذ قارچ به اپیدرم میتواند به صورت یک عمل فیزیکی نقش سدی را ایفا می کند ولی بعد از آلودگی ونفوذ قارچ ، اپید رم سیلیکاته شده و لایه سیلیسی نمی تواند ما نع رشد بیشتر قارچ شود .
فسفر: اثر کودهای فسفره روی بیماری بلاست معمولا زیاد نیست .آزمایشهایی در ژاپن نشان داده که ازت به میزان زیاد مصرف شده کاربرده کودهای فسفره زیاد نیز بیماری را تشدید می نما ید .در حالی که مقدار فسفر کم باشد و رشد گیاه را تقلیل دهد یا مانع رشد آن شود ،تکمیل فسفات ،بیماری را کاهش می دهد ولی کاربرد بیشتر از حد آن سبب تشد ید بیماری میشود .
عامل بیماری قارچP.oryzae) Pyricularia grisea ) با فرم جنسی Magnaporthe grisea از گروه آسکومیست است. سال 637 درچین آنرا تب برنج Rice fever می نامیدند. در ژاپن از حدود سال 1700 بیماری را می شناختند. در قرن نوزده عامل بیماری شناسایی و نامگذاری شد. فرم غیرجنسی قارچ خیلی مهم است. فرم جنسی قارچ توسط ژاپنی ها در شرایط آزمایشگاه تشکیل و شناسایی شده است. قارچ تولید کنیدیوفورهایی میکند که مرتب رشد کرده و دوباره کنیدیوم میدهد. کنیدیوم سه سلولی است و به رنگ سبز زیتونی می باشد. زیرا کنیدیوم یک زائده کوچک دارد. معمولاً سلولهای پایینی و بالایی کنیدیوم جوانه می زنند. شکل جنسی قارچ تولید پریتسیوم می کند. آسکوسپورها هم معمولاً 3 یا 4 سلولی هستند. قارچ هتروتالیک است. در طبیعت، فرم جنسی احتمالاً خیلی کم تشکیل میشود و مهم نیست.
در ایران این قارچ را قبلاً از شمال گزارش دادند و امروزه از شمال، اصفهان، غرب کشور، آذربایجان، خوزستان و فارس گزارش می شود.
قارچ بذرزاد است. علائم در تقریباً همه جای گیاه غیر از ریشه دیده میشود. در طوقه، غلاف گره ها، دم خوشه و دانه و برگ لکه های خاکستری به وجود می آید که حاشیه کشیده شده دارند و وسط لکه خاکستری است و اطراف لکه قهوه ای. در مناطق مرطوب روی برگ و خوشه و بخشهای درون آن خیلی مهم است. در مناطق خشک مثل فارس بیماری روی گره یا طوقه است و باعث مرگ گیاه میشود. عمده خسارت و اپیدمی بیماری روی برگ است. پرخسارت ترین مرحله زمانی است که قارچ به دم خوشه حمله میکند. اگر دانه نبسته و قارچ به گلوم بزند باعث میشود دانه نبندد. مهمترین میزبان این قارچ برنج است.
سیکل زندگی به صورت کنیدیوم و میسلیوم است. گاهی کلامیدوسپور هم ذکر شده که در بقایا تشکیل میشود. بقاء قارچ در بقایای آلوده بخصوص قسمتهای گره ساقه است که پوسیده نمی شود و به صورت میسلیوم یا کنیدیوم روی بذر بقا دارد. میسلیوم در شرایط خشک تا یک سال در کلش باقی مانده و روی گره 4-2 سال باقی مانده است.
پس تسریع کردن پوسیدگی بقایا باعث ضعیف کردن قارچ میشود. اسپور روی کلشها تولید شده و توسط آب و باد وارد مزرعه میشود. اگر رطوبت زیاد باشد روی برگ آلودگی ایجاد میکند و مقدار زیادی اسپور تولید کرده و با باد پخش شده و بیماری اپیدمی میشود. بنابراین برای کنترل بیماری بقایا و بذر آلوده را باید در نظر داشت. تولید کنیدیوم در شرایط رطوبت بالای 90% صورت می گیرد. حتی برای جداشدن کنیدی رطوبت نیاز است. پخش اسپور معمولاً از نیمه شب که رطوبت زیاد است شروع و تا نزدیکی صبح ادامه می یابد در شرایط خشک فارس هم اگر شب رطوبت بالا رود ممکن است آلودگی برگ داشته باشیم. اسپور تا دو کیلومتر هم در هوا با باد بالا میرود. در فارس اگر برنج را به سیستم بارانی بکارند مسئله خواهیم داشت.
هر چه رطوبت خاک بیشتر باشد بلاست کمتر است و اگر رطوبت خاک کم شود به بلاست حساس خواهد شد. درجه حرارت پایین آب نیز حساسیت گیاه را افزایش می دهد. این در موردی است که از آب سد استفاده میشود. کنیدیومها در دمای 28-24 درجه سانتیگراد حداکثر آلودگی را ایجاد میکنند. بعد از 5-4 روز لکه های روی برگ تولید کنیدیوم میکنند.
عوامل مهم در آلودگی:
1- رطوبت خاک. 2- ارقام مقاوم. 3- زیادی ازت موجب افزایش آلودگی میشود. همین طور فسفر هم آلودگی را افزایش می دهد. 4- درجه حرارت بهینه دما 28-24 درجه سانتیگراد است. 5- رطوبت هوا.6- قارچ دارای نژادهای زیادی است.
بیماری فوزاریومی برنج
عامل بیماری Fusarium proliferatum با نام قدیمی F.moniliform است که ایجاد پوسیدگی طوقه میکند.ریشه سالم است و گیاه از طوقه می پوسد. میکروکنیدیوم این قارچ زنجیری است. در ایران F.moniliform گزارش شده است که بیماری باکانا ایجاد میکند (Bakanae disease). قارچ باعث بلند شدن ارتفاع برنجها میشود. فرم جنسی این قارچ Gibbrella fujikuroi است که تولید جیبرلیک اسید میکند. جیبرلیک اسید را اولین بار از این قارچ گرفتند.
برای کنترل باید از ارقام مقاوم استفاده کرد
بیماری پوسیدگی غلاف برنج
کنترل:
- ایپرودیون+ کاربندازیم(رورال- تی اس) wp52.5 % و 1کیلوگرم
- استفاده از ارقام مقاوم.
- پروپیکنازول(تیلت) EC25% و 1لیتر در هکتار
- کاهش تراکم مزرعه.
عامل بیماری Rhizoctonia solani .AG:1A با فرم جنسی Thanatephorus cucumeris است. روی غلاف لکه هایی ایجاد میکند و بعد روی پهنک برگ می زند. طول لکه ها 3-2 سانیمتر است. روی لکه ها اسکلروت ایجاد میشود. بقاء قارچ نیز به صورت اسکلروت است. بیماری در شرایط مزرعه انبوه مهم است.
نوعی بیماری دیگر ریزوکتونیایی نیز در ایران گزارش شده که علائم آن به صورت نقاط متمرکز روی غلاف است و شبیه همین Sheat Blight دیده میشود. نام بیماری را Aggregate sheat spot گذاشته اند و عامل آن Rhizoctonia oryzae-sativa است که دو هسته ای است و فرم جنسی آن Ceratobasidium oryzae-sativa است.
سفیدک داخلی برنج
علایم بیماری به صورت لکه های رنگ پریده زردیاسفیدروی برگها است .درحالت آلودگی شدید، برگهاامکان داردپیچیده یالوله ای شود.خوشه هانامنظم بوده وپیچیده است ، غلاف برگ امکان داردبپیچد.اندازه خوشه کاهش یافته ومدت بیشتری ازحالت طبیعی سبزمی ماند.
ویروس کوتولگی برنج
این ویروس اولین مورد از گروه phytoreo viruses است که مطالعه شده است. در اثرآلودگی به این ویروس بوته برنج به شدت کوتوله می گردد. ناقل آن زنجره های Cicadelidae است واولین ویروسی است که مشخص شده با حشره انتقال می یابد
کوتولوگی زردی
این بیماری ابتداازژاپن سپس ازسایرکشورهای آسیایی که گرمسیراست گزارش شده،علایم به صورت کوتولگی،پنجه زنی زیادوبی رنگ شدن برگها می باشدکه ابتدابرگهای جوان رنگ پریده تازردرنگ می شوند.این ویروس توسط زنجرکها انتقال می یابد. برای مبارزه باآن ازگیاهان نیمه مقاوم استفاده شده وباحشره کش هازنجره های ناقل راکنترل می کنند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.