جلوگیری از گسترش علفهای هرز با رعایت اصول تناوبی زراعت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۴۵۸۸
کاشت یک گیاه در یک قطعه زمین برای چندین سال متوالی به علفهای هرز خاصی که با شرایط رشد وکاشت محصول سازگاری دارند امکان رشد و نمو و فعالیت می دهد.
کاشت یک گیاه در یک قطعه زمین برای چندین سال متوالی به علفهای هرز خاصی که با شرایط رشد وکاشت محصول سازگاری دارند امکان رشد و نمو و فعالیت می دهد.
چنانکه مشکل علفهای هرز بهاره – مثل پیچک وحشی در جمین وجود داشته باشد ، می توان با زیر کشت بردن زمین در پائیز ، علفهای هرز را در بهار و تابستان مهار کرد . و یا در صورتی که علفهای هرز پائیز ، مثل یولاف وحشی مزاحمت ایجاد کرده باشند ؛می توان زمین را زیر کشت بهاره برد و علفهای هرز را در پائیز و زمستان مهار کرد . برای نجات مزرعه از علفهای هرز، زمین را یک یا چند دوره زراعی نکاشت( آیش )
میگذارند.
از تناوب زراعی نیز می توان برای دفع علفهای هرز استفاده کرد. بدین نحو که با کاشت گیاهان وجینی یا گیاهان پوششی با رشد رویشی زیاد و قدرت رقابت شدید با علفهای هرز ، می توان انها را مهار کرد.
وجود گیاهان نظیر چغندر وسیب زمینی ، سویا، پنبه و.... که به گیاهان وجینی یا تمیز کننده معروفند. به از بین بردن علفهای هرز کمک شایانی میکند.
- ترتیکاله ، محصولی امید بخش
« ترتیکاله » گیاهی زراعی متعلق به غلات و با داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تأمین بخشی از نیاز علوفه کشور نقش مهمی ایفا کند . با توجه به اینکه کشت پائیزه جو در مناطق مرتفع کوهستانی و بسیار سرد سیر به علت سرمای شدید با مشکل مواجه می شود ، تریتیکاله را – به علت برخورداری از ظرفیت بالای تحمل به سرما وسازگاری به شرایط سخت . می توان محصولی جایگزین نامید.
این نتایج ، با مطالعه 25 گونه مختلف ترتیکاله به همراه گندم نان به عنوان شاهد ، در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به دست اورد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.