برگزاری جلسه ستاد گندم استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
  • بازدید : ۶۸۳
به منظور دستیابی به خودکفایی در تولید گندم کشور، جلسه ستاد گندم استان مازندران در محل سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، به منظور دستیابی به خودکفایی در تولید گندم کشور، طرح خودکفایی گندم به صورت یک طرح ویژه و محوری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و در همین راستا، استان مازندران نیز با برگزاری جلسه ستاد گندم، این طرح را به صورت ویژه مورد پیگیری قرار داده است.
عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران و نماینده مجری طرح گندم در استان مازندران گفت: از 5/6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در کشور، بیش از 13 میلیون تن گندم در سال گذشته تولید شده است. عنایتی با اشاره به سطح زیر کشت گندم استان که بالغ بر 67000 در سال جاری پیش بینی شده است، 26500 هکتار را مربوط به گندم دیم و 40500 هکتار را مختص گندم آبی دانست.
مجری طرح گندم در استان همچنین افزود: کشاورزان در 12 شهرستان از گلوگاه تا نوشهر به زراعت این محصول می پردازند و در همین راستا 4 پروژه ساماندهی بذر، بهزراعی، مدیریت مزرعه و کنترل پروژه عملیات زراعی برای طرح خودکفایی گندم استان مازندران در سال زراعی 93 - 92 تعریف شده است که شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی به عنوان شرکت های طرف قرارداد وظیفه اجرای آن را بر عهده دارند.
عنایتی افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون در طرح خودکفایی گندم از جمله برنامه های محوری این طرح است که با جدیت از کاشت تا برداشت گندم پیگیری خواهد شد.
همچنین دکتر خاوری نژاد از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، مهار آب های سطحی در زمان کاشت گندم، تضمین اجرایی دستورالعمل های مراکز تحقیقاتی و رفع محدودیت های تولید و تأمین بذر در کمیته فنی بذر استان را از لازمه های رسیدن به خودکفایی این محصول عنوان کرد.
در این جلسه بر هدف گذاری برای رسیدن به خودکفایی گندم، شناسایی ظرفیت ها و کمبودها، افزایش دانش فنی کشاورزان، عمل به دستورالعمل های مراکز تحقیقاتی، ترویج روش های نوین بهزراعی و بهنژادی، تعیین نیاز آبی گندم در استان مازندران، اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان برای انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت، پیگیری تسطیح اراضی خشکه زاری، تخصیص تسهیلات بانکی و ... توسط اعضاء تأکید شد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/8/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.