خرید و عرضه دانه روغنی سویای استان مازندران در بورس کالای کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
  • بازدید : ۶۰۶
دانه روغنی سویای استان مازندران از طریق بورس کالای کشاورزی خریداری و قابل عرضه در بازار بورس می باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با حضور مهندس شکاری معاون مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی و دکتر پناهی مدیر تحقیقات و آموزش بورس ایران، ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و سایر مسوولین مرتبط، دفتر بورس کالای کشاورزی (سویا) در استان مازندران افتتاح و خرید و عرضه دانه روغنی سویا در بورس امکان پذیر شد.
ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم، بازرگانی و امور پس از برداشت محصولات زراعی و باغی را یکی از لازمه های تولید پایدار عنوان داشت و افزود: علیرغم تولید بالای محصولات کشاورزی، در بازرگانی و پس از تولید مشکل داریم و عرضه محصولات کشاورزی در بورس می تواند این مشکل را رفع نماید و سود حاصل از تولیدات کشاورزی به جیب کشاورزان برود.
ایشان افزود: باید در مسیر بورس گام بر داریم و با این کار، محصولات کشاورزی مان را در خارج از کشور هم عرضه کنیم.
شکاری معاون مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه واسطه ها پول های نابجایی را نصیب خود می کنند گفت: با ورود محصولات کشاورزی به بورس، محصول کشاورزی به قیمت واقعی ظرف مدت 24 ساعت به فروش می رسد و ظرف مدت 72 ساعت پول به حساب کشاورزان واریز می شود.
شکاری دسترسی تعداد زیادی از خریداران در داخل و خارج از کشور به محصولات کشاورزی را از مزایای دیگر بورس مطرح کرد و افزود: بورس شرایطی را فراهم می کند تا محصول در بازار بزرگتری عرضه گردد و به قیمت بالایی هم به فروش برسد.
پناهی مدیر تحقیقات و آموزش بورس ایران در این مراسم با اشاره به گردش مالی 000/67 میلیارد تومانی در بورس ایران که معادل 12% تولید ناخالص داخلی است و در قالب 36000 قرارداد انجام گرفته است، سهم بخش کشاورزی را در این مورد کمتر از 1% اعلام کرد و افزود: هنوز نتوانسته ایم از این بازار امن در حوزه اقتصاد کشاورزی استفاده کنیم.
پناهی گفت: در سال گذشته بیش از 000/18 میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفت که سهم بخش کشاورزی در آن 28% بوده است و این رقم در 7 ماهه اول سال 92، بیش از 000/12 میلیارد تومان بوده است و امنیت بازار را دلیل این افزایش تأمین مالی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه 77 کارگزار بورس داریم که دارای صلاحیت های ویژه هستند گفت: به محض اینکه محصول کشاورزی به انبار وارد و قبض انبار صادر شد در عرضه چند دقیقه تمام بازار از ورود این محصول به بورس آگاه خواهند شد. پناهی ادامه داد: بورس باعث شکسته شدن انحصار در خرید محصول می شود و حداقل با یک تن سویا می توان وارد بورس شد. اگر سویا به مبلغ کمتر از نرخ خرید تضمینی در بورس فروخته شود، مابه التفاوت آن از طریق دولت و وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می گردد.
در حال حاضر انبار شرکت دانه های روغنی در ساری، نکا و بهشهر و انبار شرکت دشت ناز به عنوان انبار بورس کالای کشاورزی (سویا) مشغول فعالیت هستند.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/8/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.