مدیریت سنتی در بخش کود و آب عامل بروز بیماری فیزیولوژیک پنهان در باغات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
  • بازدید : ۷۱۹
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر، مدیریت سنتی و غیر فنی بخصوص در بخش کود و آب را موجب بروز بیماری فیزیولوژیک پنهان از جمله بیماری زوال مرکبات عنوان داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، علی درویش نیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: باغات احداث شده در سال های اخیر، اغلب در اراضی با سابقه کشت برنج صورت گرفته که این اراضی بدلیل وجود لایه های غیر قابل نفوذ هاردپن در عمق و نیز نبود زهکش های سطحی، برای احداث باغ بوده مناسب نبوده است.
وی تصریح نمود: در چند سال اول رشد، درختان حالت طبیعی داشته و به محض رسیدن ریشه به حدود لایه نفوذ ناپذیر در ابتدا درختان دچار رکود رشدی و بتدریج سر خشکیدگی بروز می کند.
وی در خصوص پیامدهای بعدی این عارضه افزود: این درختان زمینه های لازم برای ابتلا به بیماری های فیزیولوژیک را داشته و در باغاتی که از سیستم مکانیزه آبیاری قطره ای برخوردار بوده، در اغلب موارد آبیاری بیش از حد نیاز انجام شده که موجب آزردگی درختان، خفقان ریشه، شستشوی خاک و کاهش عناصر غذایی می‌گردد که این موارد در ایجاد بیماری زوال مرکبات موثر می باشند.
وی در ادامه فرمول نویسی کودی را پروسه ای پیچیده دانست که به مواردی نظیر آزمون خاک، تجزیه برگی و بررسی های صحرایی، وضعیت آبیاری، میزان رشد و اندازه درخت، سن درخت، میزان عملکرد، بافت خاک و شیمی خاک نیاز دارد که در اغلب موارد بدون مطالعه دقیق و بررسی نیاز واقعی محصول کشاورزی اقدام به کوددهی نموده که موجب بهم خوردن بالانس کودی و اختلال فیریولوژیک و در نهایت بروز بیماری می گردد.
درویش نیا در پایان با اشاره به اینکه مدیریت سنتی و غیر فنی و غیر علمی بخصوص در بحث کود و آب موجب بروز بیماری های فیزیولوژیک پنهان می گردد به باغداران توصیه نمود جداً از این موضوع پرهیز کرده و ارتباط مستمر و موثر خود را با کارشناسان این مدیریت حفظ نمایند.
________________________________________________________________________________
"برگزاری کارگاه آموزشی بیماری های مشترک دام و انسان در شهرستان بهشهر"
یکدوره کارگاه آموزشی بیماری های مشترک انسان و دام در شهرستان بهشهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، غلامرضا قنبری طی گفتگویی با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی بیماری های مشترک انسان و دام با شرکت جمعی از بهره برداران بخش دامی منطقه از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر و با همکاری کمیته امداد این شهرستان در محل نمازخانه این مدیریت برگزار گردید افزود: در این کارگاه آموزشی در خصوص بهداشت دام و جایگاه آن، بیماری های مشترک بین انسان و دام، نحوه پیشگیری و درمان و ... از سوی مدرس دوره برای فراگیران ارائه گردید.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهشهر در بخش دیگر به بیان توصیه های تحقیقاتی کشت پاییزه پرداخت و اذعان داشت: بمنظور ارتقاء دانش و اطلاعات کارشناسان و مروجان و افزایش دانش و مهارت کشاورزان و تولیدکنندگان از طریق انتقال یافته های تحقیقاتی نوین، لوح های فشرده حاوی توصیه های تحقیقاتی کشت پاییزه در زمینه خاک ورزی حفاظتی، دستورالعمل های فنی کشت محصولات زراعی دیم برای تولید محصول سالم، مقابله با عوامل نامساعد اقلیمی و افزایش پایداری تولید در مناطق مختلف دیم کشور، دستورالعمل های فنی کشت محصولات زراعی آبی، تولید گندم، کلزا و ... به کلیه مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها، شرکت های خدمات فنی و مهندسی و کلینیک های گیاهپزشکی و ... ارسال گردید.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/8/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.