کنترل علف های هرز باغ جهت جلوگیری از پوسیدگی سیاه ناف پرتقال تامسون

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
  • بازدید : ۹۹۰
جهت جلوگیری از بیماری پوسیدگی سیاه ناف پرتقال تامسون، بر جمع آوری میوه های آلوده پای درختان، کنترل علف های هرز باغ و ... تاکید می گردد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر جمع آوری میوه های آلوده پای درختان، کنترل علف های هرز باغ و تهویه مناسب شاخ و برگ ها و ... برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی سیاه ناف تامسون تأکید کرد.
محمد اخوان طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود: بیماری پوسیدگی سیاه (Rol Black) یا پوسیدگی ناف میوه پرتقال تامسون ناول، از جمله بیماری هایی بوده که بوسیله قارچ آلترناریا ایجاد می گردد و در سال های اخیر گسترش یافته و موجب بروز خسارت به مرکبات شمال ایران گردیده است.
ایشان با اشاره به اینکه بیماری در ارقامی که دارای ناف باز و برجسته بوده بیشتر مشاهده می گردد تصریح نمود: در باغاتی که ارقام پرتقال تامسون ناول کاشته شده باشد در صورت بروز تابستان گرم، سطح بالایی از بیماری پوسیدگی سیاه ناف میوه و ریزش غیر طبیعی آن در زمان داشت و پس از برداشت میوه در انبار ایجاد می گردد.
وی با بیان اینکه علائم این بیماری ابتدا با زرد شدن بخشی از محل نزدیک ناف روی میوه ظاهر می گردد و پس از مدت کوتاهی سیاه رنگ شده و دچار ریزش می شوند، مهمترین راه نفوذ قارچ را در بافت های میزبان ناف میوه عنوان داشت و افزود: عامل این بیماری در گروه قارچ های ناقص (فاقد تولید مثل جنسی) قرار دارد.
اخوان جمع آوری میوه های آلوده پای درخت، کنترل علف های هرز باغ و تهویه مناسب شاخ و برگ ها، استفاده از ارقام مقام (ارقامی که دارای ناف بسته هستند) را برای کنترل و پیشگیری این بیماری توصیه نمود.
او تصریح نمود: برای کنترل این بیماری، سمپاشی با قارچ کشی رورال تی ـ اس به میزان 2/1 - 5/1 کیلوگرم به اضافه 100 سی سی سیتوگیت و هزار لیتر آب در کاهش خسارت بیماری موثر است.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/8/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.