تلقیح بیش از 52814 راس گاو در واحدهای گاوداری شیری استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
  • بازدید : ۶۹۹
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تلقیح مصنوعی بیش از 52814 راس گاو در واحدهای گاوداری شیری استان مازندران در هفت ماهه اول سالجاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان مطلب فوق افزود: از آنجائی که یکی از روش های اصلاح نژاد در حیوانات استفاده از دام برتر با تولید بالا بوده، تلقیح مصنوعی یکی از بهترین و آسانترین راه های دستیابی به این هدف می‌باشد.
وی تصریح نمود: با استفاده از تلقیح مصنوعی سرعت انتقال صفات مطلوب دام های نر به تعداد زیادی از نتاج بیشتر بوده و بدین ترتیب می توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی آثار ژنی یک حیوان نر برتر را چندین برابر بیشتر در گله و یا در منطقه مشاهده نمود.
او در ادامه با اشاره به اینکه تلقیح مصنوعی در سال های قبل از انقلاب با استفاده از اسپرم های مایع انجام می گرفت افزود: خوشبختانه در سال های اخیر تکنیک تلقیح مصنوعی توسعه یافته و بر اساس آمار موجود، تعداد تلقیح مصنوعی با استفاده از اسپرم منجمد طی هفت ماهه اول سال گذشته (91) حدود 48577 راس گاو بوده که این تعداد در مدت مشابه سالجاری (92) به بیش از 52814 راس افزایش یافته است که رشد معادل 8/8 درصدی را از خود در برنامه اصلاح نژادی نشان می دهد.
وی در پایان افزود تاکنون در راستای اصلاح نژاد دام، تعداد 200 مامور تلقیح مصنوعی دارای گواهینامه از مرکز اصلاح نژاد دام کشور در سطح دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی استان مشغول بکار می باشند.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/9/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.