هرس باردهی تکنیکی نیرومند و موثر برای تولید مطلوب و بهبود کیفیت میوه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
  • بازدید : ۷۳۱
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، هرس باردهی را تکنیکی نیرومند و موثر برای تولید مطلوب و بهبود کیفیت میوه ها اعلام داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب بالا افزود: افزایش نفوذ نور به داخل درختان و برقراری تعادل بین رشد رویشی و زایشی درخت، تولید شاخه های گل دهنده برگ دار قبل از شکفته شدن خواب زمستانه درخت، افزایش اندازه و مقدار محصول و بهبود کیفیت محصول داخل و بیرون درخت، کنترل شکل و اندازه درخت و ... از اهداف هرس فنی درختان مرکبات می باشند.
وی با اشاره به اینکه اثرات نفوذ نور به داخل درخت باعث افزایش میزان گلدهی و میوه دهی، بهبود کیفیت و رنگ میوه ها و ... می گردد افزود: اثرات حذف جوانه های انتهایی (سرشاخه زنی) باعث برطرف شدن غلبه انتهایی و رشد و شاخه دهی جوانه های جانبی می گردد.
اخوان با بیان سرشاخه زنی، شاخه زنی و هرس دامنه که از انواع هرس های فنی مرکبات می باشند، سرشاخه زنی را شامل شاخه زنی و حاشیه زنی عنوان داشت و در ادامه هرس شدید درختان جوان را موجب تأخیر در میوه دهی بیان داشت و افزود: هرس باردهی بایستی قبل از مرتفع شدن زیاد درختان و به عنوان بخش مهم برنامه هرس در هر سال انجام گیرد (حتی در صورت نیاز چند بار در سال)، همچنین درختان مسن که طی چند سال هرس نشده اند، بایستی هرس کامل و شدید در طی یک برنامه سه تا چهار ساله و بتدریج صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه حتی الامکان هرس بایستی بلافاصله بعد از برداشت آغاز گردد و به تدریج تا قبل از شکوفه دهی کامل گردد تصریح نمود: هرس گل در سال آور و در اردیبهشت ماه با حذف 2 الی 3 شکوفه انتهایی گل آذین، کیفیت میوه های باقیمانده را افزایش داده و سال آوری را کنترل می کند.
اخوان با بیان اینکه پس از آسیب های ناشی از سرمازدگی، نبایستی زودتر از شش ماه اقدام به هرس بخش های آسیب دیده از سرمازدگی نمود، خاطر نشان ساخت هرس بعد از سال نیاور، سال آوری را کاهش می دهد، همچنین هرس شدید بعد از سال آور، رشد رویشی را افزایش و رشد زایشی را کاهش می دهد و مصرف ازت زیاد بعد از هرس شدید رشد رویشی را تشدید می کند.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/9/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.