بیماری تب مالت در دام های خراسان رضوی کاهش یافت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
  • بازدید : ۷۶۲
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از کاهشتب مالت(بروسلوز) در جمعیت دامی استان خبر داد.
دکتر محسن عابدزاده در توضیح این خبر اعلام داشت: بر اساس آمار موجود، طی 8 ماهه ابتدای امسال، از تعداد 40 هزار و 340 رأس دام سنگین خونگیری شده پس از انجام آزمایشات تشخیصی تعداد 15 رأس مبتلاء به بروسلوز تشخیص داده شد در صورتیکه از تعداد 50 هزار و 109 رأس دام سنگین خونگیری شده در مدت مشابه سال 1391 تعداد 43 رأس مبتلاء به بیماری تشخیص داده شده است.
وی اظهار داشت: در جهت مبارزه با این بیماری که یکی از پرمخاطره ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است، روش های خونگیری و واکسیناسیون همزمان انجام می گیرد و بر اساس سیاست های اداره کل دامپزشکی استان ودستورالعمل های موجود، کلیه دامهای واجد شرایط تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند، در همین راستابا افزایش میزان واکسیناسیون از یک میلیون و 768 هزار راس در 8 ماهه ابتدای سال 91 به 2 میلیون و 595 هزار راسدر مدت مشابه سال 1392 شاهد کاهش این بیماری بوده ایم .
عابدزاده اظهار داشت: بروسلوز یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است و میزان شیوع تب مالت در انسان مستقیم به شیوع بروسلوز در دامها بستگی دارد، از این رو کنترل برای جلوگیری از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی این بیماری کنترل و یا ریشه کنی آن در حیوانات اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: عامل بیماری در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره های زمانی متغیر زنده باقی می ماند و پنیر غیر پاستوریزه تهیه شده از شیردام آلوده، منبع متداول عامل بیماری بوده که به مدت 8 تا 11 هفته باکتری را در خود حفظ می نماید. او افزود: معمول ترین راه انتقال آلودگی به حیوانات از طریق گوارش و خوردن محتویات دفعی آلوده است، هرچند که پوست و مخاط آزرده، غشاء ملتحمه چشم، ریه ها و رحم نیز می توانند راه ورود باکتری به بدن دام باشند. عابدزاده توصیه نمود مردم شیر خام را قبل از مصرف، حتما بجوشانند و مصرف کنندگان حتی‌الامکان از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و غیر استرلیزه خودداری کنند.

سازمان دامپزشکی خراسان رضوی - 92/10/8

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.