دومین همایش ملی زعفران باحضور محققین و مدیران کشوری و استانی و زعفرانکاران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
  • بازدید : ۷۶۷
دومین همایش ملی زعفران باحضور مهندس خدنگی مدیرکل دفترسبزی وصیفی وگیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، ‏معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه، جمعی ازمدیران سازمان جهادکشاورزی استان و شهرستان و اساتید دانشگاه و ‏محققین پژوهشکده زعفران تربت حیدریه و اتحادیه و تشکلهای مرتبط بخش زعفران و کشاورزان و زعفرانکاران خراسان ‏رضوی و جنوبی در روز چهارشنبه 8 آبان ماه درمحل دانشگاه تربت حیدریه برگزارگردید‏‎.
در ابتدا دکتر کرباسی، رئیس دانشگاه تربت حیدریه ضمن خیرمقدم به مدعوین اعلام داشتند که درکشورحدود80 هزار هکتار ‏سطح زیرکشت زعفران داریم که به ازای هر هکتار 1 شغل از مرحله تولید تا مصرف را به خود اختصاص داده است. وی ‏مشکل و چالشهای این بخش را خرده مالکی و عدم ساماندهی بازارهای داخلی و خارجی و دلالان دانست و مزیت این ‏بخش را نیاز آبی کم با بهره وری بالا ذکر کرد. او در ادامه تاکید نمود که روی فرآوری زعفران و خواص دارویی کار نشده که ‏می تواند بسیار مفید و اقتصادی باشد. دکتر کرباسی گفت: یک شرکت اسپانیایی باشریک ایرانی اخیرا درتربت حیدریه ‏سرمایه گذاری نموده است‎.
سپس مهندس ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: درحال حاضر در 22‏‎ ‎استان کشور تولید زعفران صورت ‏می گیرد که ازاین جهت تقاضای زیادی به سازمان ما برای تامین پیاز موردنیازشان دارند. وی در ادامه افزود: تولید زعفران در ‏استان خراسان رضوی حدود 200 تن می باشد و طبق آخرین آمار 139 تن صادرات داشتیم که 130 تن آن از گمرکات خراسان ‏رضوی به ارزش 400 میلیون دلار بوده است و ذکر این نکته که 113 هزار بهره بردار در این بخش داریم که به جهت ارزش ‏اقتصادی و اجتماعی آن بایدمورد توجه بیشتری قرارگیرد چراکه در جلوگیری از مهاجرت نقش بسزایی دارد. مهندس ساربان ‏ادامه داد: ما تا قبل از این دومحصول انحصاری در کشور داشتیم. یعنی پسته و زعفران که بخاطر تولیدوفعالیتهای زیاد کشور ‏آمریکا متاسفانه انحصار پسته را از دست دادیم و اکنون فقط زعفران داریم. علی رغم اینکه 93% زعفران دنیا در ایران است ‏ولی کشورهای زیادی مثل یونان – ترکیه و مراکش. درحال تولید زعفران هستند و این رقبا روی افزایش عملکرد هم بسیار ‏تلاش می کنند وحتی تا 12 کیلوگرم در هکتار هم برداشت داشته اند ولی میانگین عملکرد ما بصورت سنتی 5/3 کیلوگرم در ‏هکتار است که این اصلا خوب نیست، البته برنامه های خوبی را در دستورکار داریم که ازطریق دولت و مجلس به جد درحال ‏پیگیری است، ضمن اینکه اصرار داریم بایستی برند ملی زعفران با همکاری همه واحدهای ذیربط ثبت شود. چون همه دنیا ‏روی این مساله کار می کنند مثلا برند زعفران افغانستان که اخیرا از ما پیشی گرفته است و مساله دوم اینکه باید روی ثبت ‏ژنتیکی زعفران و ساماندهی آن برنامه ریزی شده و مورد اجرا واقع شود‎.
پس از آن مهندس عباسپور معاون فرماندار تربت حیدریه ضمن خیر مقدم به مدعوین و تشکر از حامیان برگزار کننده این ‏همایش اعلام نمود که بایستی به این محصول ویژه و باارزش توجه خاص صورت گیرد‎.
سخنران بعدی مهندس صادقی محقق زعفران بود که بیان داشت: باید از زعفران به عنوان قهرمان مبارزه با خشکسالی یاد ‏کنیم و اگر خدای ناخواسته با وجود مزیتهای بسیار بالای این محصول، رقبای ما سبقت بگیرند و زعفران از منطقه ما رخت ‏بربندد آن وقت باید منتظر یک سونامی خطرناک باشیم. لذاپیشنهاد ‏‎
می شود، از خروج پیاز زعفران به خارج از کشور و حتی خارج از استان جلوگیری شود چون زعفران را ‏‎
به نام خراسان می شناسند همچنان که قنات در خراسان یک هنر و معماری بسیار قدیمی و پیچیده است و در زمره عجایب ‏هفتگانه دنیا مثل دیوارچین بایستی مدنظر باشد. وی سپس گفت: طبق مطالعات و تحقیقی که در عوامل اقتصادی و ‏درآمدی کشور شده جالب است که بدانیم هر زعفرانکار خراسان رضوی هر روز حدود 9500‏‎ ‎تومان درآمد دارد ولی ازمحل نفت ‏حدود 5370 تومان عاید می شود! و حتی دربین محصولات زراعی و باغی، هم ازنظر مصرف آب و هم ازنظر درآمدزایی و ‏اشتغالزایی زعفران جایگاه ویژه ای دارد‎.
سپس مهندس احتشام مدیرعامل یکی از شرکتهای فرآوری و صادرکننده زعفران و از اسپانسرهای برگزاری این همایش، ‏مقاله ای تحت عنوان بازاریابی اجتماعی و توسعه اقتصادی را درقالب پاورپوینت به حاضرین ارائه نمود. وی از مسوولین و ‏زعفرانکاران خواست که جهت رسیدن به بازهای هدف و جلب مشتریان و تولید خوب با کلیه مسائل علمی روز همگام ‏باشند‎.
در ادامه دکتر ابریشمی از محققین این بخش ابراز داشت: اگر ما به تاریخ کشورمان و بخصوص این منطقه نگاهی بیندازیم و ‏از حملات مغول گرفته تا کشتار زیادی که دراین منطقه رخ داده است را موردتوجه قراردهیم به اهمیت اقتصادی و توانمندیهای ‏این مرزوبوم پی خواهیم برد و لذا باید زعفران را ارتقا دهیم و با ارسال پیاز آن به همه مناطق و حتی افغانستان به منظور ‏جایگزین کشت خشخاش باعث افزایش جایگاه زعفران شویم و این کار باعث ارتباطات اقتصادی و اجتماعی مثبت بین همه ‏جوامع می شود‎.
وی گفت: اصلا زعفران در ابتدا از همدان به این استان آمده است و ما هم بایستی با تبلیغات به زبان عربی و انگلیسی و ... ‏در توسعه و بازاریابی این محصول تلاش کنیم‎.
سخنران بعدی مهندس نظریان ازدیگر محققین زعفران بود که درخصوص جایگاه زعفران در افغانستان توضیحاتی را ارائه نمود. ‏وی بیان داشت، زعفران از 80 سال پیش در آنجا وجود داشته است ولی در 10 سال اخیر توسعه آن شدت و قوت گرفته ‏است که البته ایران نقش بسزایی دراین خصوص داشته است. مهندس نظریان گفت: در سال 2013 جایزه بهترین زعفران ‏دنیا به افغانستان تعلق گرفت. وی از وجود اقلیم مناسب افغانستان و کارگر ارزان قیمت و سرمایه گذاری خوبی که درآنجا ‏صوت گرفته به عنوان برتری و موفقیت تولید محصول زعفران یادکرد‎.
سپس مهندس اسمی مسئول واحد زعفران مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص ثبات و پایداری تولید ‏زعفران درقالب مقاله به حاضرین جلسه توضیحاتی را بیان نموده و اعلام داشت که چین و افغانستان با حمایت اتحادیه اروپا ‏رقبای جدید ما هستند و ضمن اینکه کشورهای دیگر مثل اسپانیا – ایتالیا ‏‎– ‎مراکش – ترکیه و چند کشور دیگر هم درحال کار ‏و تحقیق هستند. وی در ادامه افزود: زعفران باعث ثبات جمعیت در روستاها شده و اگر این محصول را دراین منطقه فراموش ‏کنیم، یقینا موجب مهاجرت روستائیان به شهرها و بدنبال آن معضلات شهرنشینی و ایجاد ناامنی هم در شهر و هم در ‏روستا خواهدشد. دراین راستا و بمنظور توجه ویژه به این محصول مهم از سال 88 طرح آرمانی زعفران را آغازکردیم که ‏عملکرد درطی سه سال اول از 5/3 کیلوگرم به 1/6 کیلوگرم در هکتار رسید، ضمن اینکه رکورد 40 کیلوگرم در هکتار را هم در ‏خراسان جنوبی داشتیم، امیدواریم که با تلاش زعفرانکاران منطقه و حمایت دستگاههای ذیربط با استفاده از روشهای نوین ‏‏(احداث مزارع آرمانی زعفران)باعث افزایش تولید در واحد سطح است شویم‎.
در ادامه خانم مهندس سنویی از تولیدکنندگان و دست اندرکاران در حوزه داروهای گیاهی بیان داشت: ایران مهد گیاهان ‏دارویی است و زعفران پادشاه گیاهان دارویی است. وی گفت: گیاه باریچه که قسنی هم گفته می شود فقط مختص ‏استان ماست و در هیچ جای دنیا وجود ندارد که متاسفانه بصورت قاچاق به سایر مناطق فرستادند و لذا بایستی درخصوص ‏زعفران و فرآورده های آن ابتدا خودمان موردتوجه و حمایت و تحقیق قراردهیم قبل ازاینکه سایر کشورها به ما یادبدهند. ‏بخصوص از جنبه های مختلف دارویی و فرآورده های متعدد حاصل از آن غافل نشویم‎.
و آخرین سخنران مهندس فتحی نیا معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه بود که ابراز داشت: ما اگر در تولید و انحصار ‏زعفران مقام اول را داریم، پس باید آن را حفظ کنیم و نگذاریم رقبا جلو بیفتند و مساله بعداینکه مصرف زعفران هم در کشور ‏ما و هم در دنیا مرتب رو به افزایش است و باید این را در برنامه ریزی خودمان مدنظر قراردهیم و ازاین ظرفیت استفاده ‏مطلوب داشته باشیم و ان شاءا... با همکاری بخش علمی و تحقیقی یعنی دانشگاه و بخش اجرا و دولتی این موضوع را ‏گسترش دهیم‎.
پس از پایان سخنرانیها، جلسه پرسش و پاسخ بین حضار و مسوولین مربوطه برگزارگردید که یک سوال درخصوص علت ‏کاهش برداشت و عملکرد زعفران در سالهای اخیر نسبت به گذشته آن بود که در پاسخ موضوع استفاده بیش از حد ‏کودهای شیمیایی و کاشت زعفران در زمینهای درجه 2 و 3عنوان گردید و تاکید شد که استفاده از کودهای آلی حذف نشود‎ ‎‎.
سئوال بعدی در خصوص حمایت وزارت جهادکشاورزی و تامین اعتبارات بود که مهندس خدنگی نیز پاسخ داد، برنامه ریزیها و ‏سیاستهای جدید درحال ابلاغ است و اعتبارات مربوطه نیز خوشبختانه پیش بینی شده است‎.
سوال بعدی درخصوص عضویت در انجمن گیاهان دارویی و نحوه ثبت نام بود که مهندس رضایی از مدیران انجمن گیاهان ‏دارویی در پاسخ اعلام داشت که به سایت گیاهان دارویی برای ثبت نام و دریافت ‏‎
نقطه نظرات خود مراجعه شود. وی درخصوص توجه ویژه به فرآوری گیاهان دارویی بخصوص زعفران و موضوعات متنوع مرتبط ‏با آن (غذایی – آرایشی و ...) تاکید داشت‎.
از برنامه های حاشیه این همایش، پخش کلیپ توانمندیهای دانشگاه تربت حیدریه- ارایه مقالات پوستری و نیز کلیپ آشنایی ‏با شهرستان تربت حیدریه درقالب شعر و آهنگ و اجرای نوازندگان محلی بود که موردتوجه حاضرین قرارگرفت‎.
ضمن اینکه میهمانان ویژه این همایش (آقای مهندس صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی کشور و حاج آقای خسروی ‏نماینده مردم تربت در مجلس شورای اسلامی و آقای دکتر اسماعیل نیا نماینده مردم کاشمر و نایب رئیس کمیسیون ‏کشاورزی مجلس شورای اسلامی) به علت شرایط نامساعد جوی فرودگاه مشهد به این همایش نرسیدند.

سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی - 92/10/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.