تاکید بر تغذیه گیاهی ، مدیریت زراعی و ... برای کنترل بیماری سپتوریوز گندم و جو

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
  • بازدید : ۱۱۱۶
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر تغذیه گیاهی، مدیریت زراعی, عملیات خاک ورزی، تناوب زراعی، ضد عفونی و مبارزه شیمیایی برای کنترل بیماری سپتوریوز گندم و جو در زمین های کشاورزی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: بیماری سپتوریوز یکی از مهمترین بیماری های گندم و جو می باشد که سالیانه خسارات فراوانی را به این محصولات وارد می سازد.
وی با اشاره به اینکه آلودگی های اولیه بر روی برگ های پایین محصول مشهود است که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی (دمای 15 - 10 درجه سانتیگراد و رطوبت طولانی و هوای ابری) این علائم بر روی برگ های بالاتر و خوشه نیز ظاهر می شوند و پیشروی پهنک برگ به صورت لکه های کوچک بیضی به رنگ قهوه ای با هاله زرد رنگ می باشد و ... از علائم این بیماری است تصریح نمود: عامل بیماری دوگونه قارچ می باشد.
وی تغذیه گیاهی و استفاده از کودهای شیمیایی جهت تغذیه گیاه براساس آزمون خاک و نیاز گیاه به طوری که کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در هنگام کاشت و رشد اولیه گیاهچه در خاک استفاده گردد، مدیریت زراعی و کاشت گندم به صورت ردیفی، اجرای عملیات خاکورزی، ضدعفونی بذور، تناوب زراعی 3 - 2 ساله و آیش یکساله که نقش موثری در کاهش آلودگی داشته و مبارزه شیمیایی در صورت لزوم، یک مرحله سمپاشی در زمان تورم خوشه و ... را از جمله راه های کنترل بیماری سپتوریوز گندم و جو برشمرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/11/3

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.