مبارزه زمستانه علیه آفات و بیماری های مرکبات در باغات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
  • بازدید : ۹۲۲
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران زمان مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات در باغاتی که آثار و علائمی از خسارت سرمازدگی مشاهده نمی گردد را پنجم لغایت 25 اسفند ماه سالجاری اعلام داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود: با توجه به بارش برف و بروز سرما و یخبندان در استان، زمان مناسب مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات در باغاتی که آثار و علائمی از سرمازدگی مشاهده نمی گردد، از 5 لغایت 25 اسفند ماه سالجاری تعیین و توصیه می گردد.
روغن پاشی با استفاده از روغن امولسیون شونده EC به میزان هشت لیتر یا روغن ولک مایونز به میزان 12-10 لیتر در هزار لیتر آب انجام پذیرد و با تاکید بر اینکه در باغات آلوده به کنه قرمز که به تائید کارشناسان ذیربط رسیده، بایستی از کنه کش های مجاز و توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده استفاده گردد، تصریح نمود: در باغاتی که خسارت وارده به محدوده سرشاخه های انتهایی می باشد، ضمن تاخیر یک هفته ای در شروع مبارزه زمستانه با هماهنگی و زیر نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی و کاهش دُز مصرفی روغن EC به مقدار 5 لیتر یا روغن ولک مایونز به مقدار هفت لیتر در هزار لیتر آب می توان از اوایل دهه دوم اسفندماه اقدام نمود و در صورت آلودگی باغات به کنه قرمز مرکبات می توان با هماهنگی کارشناسان گیاهپزشکی از کنه کش های مجاز همراه با روغن امولسیون شونده استفاده کرد.
اخوان با بیان اینکه در باغاتی که شدت خسارت وارده ناشی از تنش سرمایی به صورت لوله شدن برگ، قهوه ای شدن برگ و سرشاخه، ترکیدگی پوست تنه و سرشاخه ها و .. مشاهده می گردد، گفت: با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی هرگونه عملیات زراعی و باغی تا شروع رشد رویشی درختان به تاخیر اُفتد افزود: با توجه به شرایط حادث شده، احتمال شیوع بیماری و خسارت بلاست مرکبات در اوایل بهار دور از انتظار نبوده، لذا جهت کنترل باکتری عامل بیماری، استفاده از قارچکش های مسی در اواخر اسفند ماه در باغاتی که دچار تنش سرمایی شدند، طبق نظر کارشناسان گیاهپزشکی پیشنهاد می گردد.
او در ادامه با تاکید بر اینکه سموم بایستی مطابق با نسخه گیاهپزشکی توصیه شده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی در قبال اخذ فاکتور از فروشگاه های مجاز خریداری گردد تصریح کرد: به منظور پیشگیری از اثرات سوء احتمالی و اثر بخشی مناسب قارچکش های مسی، توصیه می گردد فاصله 15 الی 20 روز بین روغن پاشی و سمپاشی با سموم مسی حتماً رعایت گردد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به حفظ محیط زیست و حمایت از دشمنان طبیعی آفات و نیز حشرات گرده افشان به باغداران توصیه نمود قبل از سمپاشی، با زنبورداران منطقه هماهنگی و اطلاع رسانی نمایند.
وی با تاکید بر پوشش کامل و یکنواخت محلول سمی روی درختان جهت حصول نتیجه بهتر در مبارزه زمستانه، به باغداران توصیه کرد، محولپاشی ها پس از هرس زمستانه انجام گردد و توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی 24 لغایت 48 ساعت پس از سمپاشی نیز ضروری می باشد.
او در پایان با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش، چکمه و لباس مخصوص، عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است، از باغداران خواست جهت دریافت راهنمایی و هرگونه سوالی در این خصوص به کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها، کلینیک های گیاهپزشکی و شرکت های فنی خدمات کشاورزی مراجعه نمایند.

اخبار سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/12/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.