مناسبترین زمان برای کود دهی به مرکبات

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
  • بازدید : ۲۹۰۷۱۶
سالانه کشاورزان و باغ داران زیادی اقدام به کشت مرکبات می‌کنند. مرکبات از جمله میوه‌ های نیمه گرمسیری هستند و شامل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج، بالنگ میشود. مرکبات منبع مهم ویتامین ث بوده و مصرف آن‌ها برای سلامتی انسان مفید است، بنابراین مرغوبیت و کیفیت آن طرفداران و خواهان زیادی دارد. میزان محصول، کیفیت خوب و مزه عالی هدف هر کشاورزی است. یکی از راهکارهای مناسب کشاورزان برای رسیدن به محصول با کیفیت استفاده از کودهای مناسب برای درختان مرکبات است. در ادامه به معرفی انواع کود برای درختان مرکبات، زمان مناسب و نحوه استفاده از آنها، می‌پردازیم، به این امید که شاهد محصولات بیشتر و با کیفیت ‌تری باشیم.

 

بهترین کود برای رشد مرکبات


استفاده از کود ها اثر فوق‌العاده‌ ای برروی رشد مرکبات در تمام مراحل دارد. از جوانه‌ زنی و توسعه ریشه گرفته تا رشد سبزینه، بلوغ، رسیدن میوه‌ها و تغییر رنگ آنها. وقتی کوددهی درختان مرکبات انجام می‌شود، هم باید مواد مغذی خاصی را که مورد نیاز گیاه است تأمین نمود و هم شرایط خاک را بررسی کرد. همچنین، از آنجا که در مراحل مختلف رشد، مقادیر متفاوتی از مواد مغذی مورد نیاز است، زمان‌بندی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. دسترسی به مواد مغذی مورد نیاز در زمان صحیح آن، تضمین‌کننده تولید محصول بالا و با کیفیت مطلوب است. از سوی دیگر کود به هدر نمی‌رود و حداقل آسیب به محیط وارد می‌شود.
تامین احتیاجات کودی در درختان مرکبات در هر دوره از رشد و توسعه میوه اهمیت دارد، ولی کوددهی در دوره گلدهی اهمیت بیشتری دارد چرا که برای داشتن یه میوه خوب حتما باید یک گلدهی خوب داشته باشیم. دوره گلدهی در تمامی درختان از اهمیت خاصلی برخوردار است که این اهمیت برای درختان مرکبات هم صادق است، ولی نکته مهم اینجاست که کوددهی در دوره گلدهی بسیار حساس و به نوعی سخت است، چرا که با کوچکترین کم دقتی می‌تواند ضررهای بسیار زیاد و بعضا جبران ناپذیری روی باردهی درختان مرکبات داشته باشد.
درختان مرکبات برای رشد مناسب به ازت و هم فسفر نیاز دارند. این عناصر را میتوان با استفاده از کود فسفات آمونیوم یا از فرمول های کود دارای فسفر و ازت برای درختان مرکبات تامین نمود. در جدول زیر مقدار کود موردنیاز درختان مرکبات بر اساس سن آن ها اورده شده است:

سن درخت
مقدار کود موردنیاز
درختان بالغ با اندازه بزرگ (بیش از ۶ ساله بعد از کاشت )
۱۳۵۰ گرم کود
درختان کوچک ( دو تا سه ساله بعد از کاشت )
۳۴۰ گرم کود
درختان جوان ( یک تا دو ساله بعد از کاشت )
۲۲۰ گرم کود
درختان کوچک بالغ (۴ تا ۵ ساله بعد از کاشت )
۹۰۰ گرم کود

درختان کوچک با اندازه متوسط (۳ تا ۴ ساله بعد از کاشت )
۶۸۰ گرم کود
درختان بالغ با اندازه متوسط (۵ تا ۶ ساله بعد از کاشت )
۱۱۲۵ گرم کود

کود مرکبات در زمستان


کوددهی مرکبات در زمستان یکی از ضروری‌ ترین کارها و اقداماتی است که باید برای درختان مرکبات انجام دهید. کوددهی در فصل زمستان برای گرده‌ افشانی و بقای جوانه بسیار مهم است و اگر به صورت اصولی صورت بگیرد، می‌تواند اثرات مثبتی را از خود به جای بگذارد. درست است که زمستان، فصل استراحت گیاهان و میوه‌ ها است اما در این دوره هم باید به تغذیه گیاه اهمیت داد تا در هنگام دوره باردهی، دچار کمبود تغذیه‌ نشوند و تعادل بین نیازهای غذایی گیاه و خاک برقرار شود. در فصل زمستان، گیاه فعالیت خیلی زیادی ندارد و کوددهی به آن کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز خود را بسیار سریع‌تر تامین کند. نوع کود مورد استفاده در فصل زمستان، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نمی شود از هر کودی استفاده کرد. کود مرکبات در زمستان باید با توجه به یک برنامه منظم مصرف شود تا نتیجه ‌دهی بهتری داشته باشد. همچنین دقت داشته باشید که کود مورد نظرتان باید حاوی مقدار زیادی آهن باشد تا کلروفیل و قدرت فتوسنتز در گیاه افزایش یابد.
عمدتا کشاورزان برای کوددهی در فصل زمستان به سراغ کودهای دامی می روند. یکی از دلایل این انتخاب، ایجاد گرما در محیط ریشه است. برخی از کودهای دامی را کودهای گرم می نامند چرا که سرعت تجزیه بالایی داشته و در نتیجه محیط اطراف ریشه را گرم می کنند. برای مثال می توان به کود گوسفندی و گاوی اشاره نمود. با انتخاب این کود شما ریشه و طوقه را از سرما محافظت خواهید نمود.
در زمان کوددهی در فصل زمستان، محلول پاشی را نباید فراموش نمود. این عمل به شدت بر روی عمل گرده افشانی در فصل بهار و در نتیجه باروری نهایی تاثیر خواهد گذاشت. در اواخر زمستان که جوانه ها بر روی درختان نمایان می گردند، حتما باید محلول پاشی با عناصر مغذی را انجام دهید. کوددهی در فصل زمستان هم برای بقای جوانه و هم برای گرده افشانی در فصل گرما بسیار مهم است. در فصل زمستان، استفاده از کود آهن در چالکود فراموش نشود. این عنصر باعث افزایش کلروفیل در برگ ها و در نتیجه افزایش قدرت فتوسنتز گیاه در بهار خواهد شد. برای این منظور می توان از کود کلات آهن استفاده نمود. کود کلاته مس به صورت محلول پاشی و یا استفاده در آب آبیاری نیز از جمله مواردی است که باید در کوددهی در فصل زمستان مورد استفاده قرار گیرد. مس، نه تنها منجر به افزایش کلروفیل در گیاه شده بلکه مقاومت گیاه به آفات و بیماری ها را نیز افزایش خواهد داد. در فصل زمستان مرطوب شدن هوا از یک سو و کاهش فعالیت گیاه از سویی دیگر، بستر را برای حمله بیماری ها فراهم خواهد نمود. در نتیجه یکی از بهترین انواع کود برای فصل زمستان استفاده از انواع کودهای مس است.

کوددهی-مرکبات-در-زمستان

کود دهی مرکبات در پاییز


بیشتر صاحبان درختان میوه هر نوع کود و تغذیه را در اواخر پاییز و اوایل زمستان متوقف می کنند. شیوه کود دهی مرکبات در پاییز متفاوت از سایر فصول است. در پاییز، چون درختان باید خود را برای هوای سرد آینده آماده کنند، بنایراین نباید کاری کرد که روی شاخه ها و برگ های آن جوانه های جدید رشد کند. شاخه های جوان ممکن است هنگام هوای سرد کاملاً حساس باشند و این امر آنها را در معرض آسیب های زمستانی قرار دارند. از سوی دیگر لازم است شما کود دهی در پاییز را با بهترین کود انجام دهید تا گیاه قبل از رسیدن سرمای زمستانی به اندازه کافی مواد غذایی را در خود ذخیره داشته باشد. کود دهی مرکبات در پاییز بر روی باروری گیاه در فصل گرما تاثیر می گذارد. لازم است بدانید که در مورد درختان میوه و گل ها، اندازه میوه و میزان گلدهی بسته به کوددهی مناسب آنها در پاییز دارد. برای کوددهی در پاییز از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی می توان استفاده کرد. معمولا هیومیک اسید را به همراه برخی از کودهای شیمیایی همانند کود پتاس در آخرین آب آبیاری در خزان استفاده می کنند.

کوددهی-مرکبات

بهترین کود برای مرکبات جنوب


اگر در جنوب کشور زندگی می‌کنید لازم است با بهترین زمان کود دهی مرکبات در جنوب آشنا شوید. همان طور که می دانید اواسط ماه فروردین هنگامی‌ که درجه حرارت هوا زیادتر می‌شود، درختان شروع به جوانه زدن می‌کنند. از این‌ رو می‌توان گفت بهترین زمان کود دهی مرکبات در جنوب، زمانی است که فعالیت سیستم ریشه شدت بگیرد و جذب مواد مغذی یا آب نیز افزایش یابد چون در این زمان نیازهای گل‌ دهی و جوانه زدن درخت بالاتر می‌رود و باید با استفاده از یک کود مناسب به آن‌ ها پاسخ دهید. برای دستیابی به بهترین نتیجه لازم است تا به سراغ هر کودی نروید و بیشتر از کودهای طبیعی استفاده کنید. چون کودهای طبیعی در قیاس با کودهای شیمیایی از عوارض کمتری برخوردار هستند.

بهترین-کود-برای-مرکبات-جنوب

بهترین زمان کود دهی مرکبات شمال


با توجه به بارندگی فراوان در شهرهای شمالی ایران، خاک مناطق شمالی اسیدی است و برای کشت و پرورش مرکبات بسیار مناسب است. در واقع PH مناسب برای تولید مرکبات عددی میان ۵٫۵ الی ۵٫۷ است. از جمله مؤثرترین ابزارهایی که حاصلخیزی خاک، تولید میوه و رشد درختان مرکبات را بهبود می‌بخشد، توجه به موضوع کوددهی است. بهترین زمان کوددهی مرکبات شمال معمولا قبل از شکوفه دادن درخت است زیرا در این زمان ریشه درخت به مواد و املاح مغذی بسیار بیشتری نیاز دارد و اگر این املاح به طور کامل به آن نرسد، درخت دچار کمبود تغذیه می‌شود و در باردهی محصول به مشکل میخورد.

بهترین-کود-برای-مرکبات-شمال

فواید کود پتاس برای مرکبات


کود پتاس محصولی است که به منظور تامین عنصر پتاسیم مورد نیاز گیاهان و رفع علائم کمبود آنها استفاده میشود. پتاسیم جزء عناصر پرمصرف گیاهی می‌باشد یعنی درختان مرکبات نیاز بالایی به این عنصر در روند رشد خود دارند. این عنصر عامل اصلی راه اندازی سیستم زایشی، گلدهی و تشکیل میوه در درختان مرکبات است. کود پتاس منجر به افزایش مقاومت و جلوگیری از ریزش شکوفه ها می شود و نقش فوق العاده ای در درشتی محصول و افزایش مواد قندی میوه مرکبات دارد. پس اگر درختان مرکباتی دارید که با وجود گلدهی فراوان قادر به حفظ و تبدیل شکوفه ها به میوه نیستند، حتما به کمبود عنصر پتاسیم شک کنید. استفاده از کود پتاس بالا برای مرکبات میتواند از همان سال اول کاشت نهال شروع و تا آخر عمر درخت کهنسال ادامه یابد.

کود-پتاس

عوارض کود پتاس


میزان پتاس مورد نیاز ارقام مختلف مرکبات به یک اندازه نیست و بهتر است قبل از هرگونه توصیه کودی، میزان کود توصیه شده بر اساس آزمایش خاک باشد. مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی صدمات زیادی به محیط‌زیست، آب ‌و خاک می‌زند و نیز سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد‌.

بهترین زمان محلول پاشی پتاس


هنگامی که درخت رشد خود را از سر می گیرد، بهترین زمان برای این است که به تقویت آنها با پتاسیم اقدام نمایید. پس کود پتاس را در ابتدای بهار یا فصل رشد، به همراه مراحل رشد میوه در طول فصل استفاده کنید. همچنین کود پتاس در چالکود پاییزه و زمستانه به شکل پودری در چاله اطراف درختان مرکبات حفر می شود که این امر برای گلدهی ابتدای فصل و حفظ شکوفه ها بسیار اهمیت دارد. از دیگر زمان های ضروری برای استفاده از کود پتاس در طول فصل و پس از فندقی شدن میوه مرکبات است تا آنها را به اندازه مطلوب، طعم عالی، ضخامت مناسب پوست، رنگ و کیفیت بازار پسند برساند.

یهترین-زمان-محلول-پاشی-پتاس

زمان کود دهی حیوانی در مرکبات

مصرف کود حیوانی علاوه بر تغذیه گیاه دارای نقش مهمی در اصلاح خاک است. هر سه سال یک بار ( اواخر زمستان) 30-20 تن کود حیوانی به ازای هر هکتار در ناحیه فعالیت ریشه با خاک مخلوط گردد و ترجیحاً به صورت چالکود استفاده شود. بدین صورت که شیاری به عمق 20 سانتی متر در بیرون از آبچکان درخت ایجاد و کود داخل ان ریخته شود.

زمان مصرف کود آهن در مرکبات


در درختان مرکبات مصرف کود آهن در سال طی سه مرحله در فصل های اردیبهشت، مرداد و اسفند انجام می شود، ولی افزایش مصرف کود مرکبات نیز میتواند باعث اثرات منفی از جمله پوست کلفت میوه ها و هم چنین تغییر رنگ برگ ها به سبز تیره شود که در صورت مشاهده این حالت بهتر است از تعداد دفعات و مراحل کود آهن کاسته شود.

زمان-مصرف-کود-اهن-در-مرکبات

زمان مصرف کود اوره برای مرکبات


مقدار 1300 گرم کود اوره برای هر درخت بالغ و بارور مرکبات کافی بوده و کوددهی بیش از این مقدار نه تنها باعث کاهش عملکرد می‌شود بلکه سبب زیان‌های بسیار زیادی بر کیفیت میوه و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک می‌گردد. لازم است کود ازته حداقل در سه نوبت مصرف شود یعنی 650 گرم در نیمه اول فروردین، 400 گرم در نیمه دوم فروردین و 250 گرم در نیمه دوم اردیبهشت به هر درخت در سال داده شود. ضمناً برای تکمیل تغذیه ازته گیاه می‌توان در تیرماه همراه با سم ‌پاشی مقدار نیم کیلو اوره در صد لیتر آب مصرف نمود. در اسفند ماه نیز توصیه میشود همراه سم‌پاشی زمستانه یک کیلوگرم اوره در صد لیتر آب استفاده شود.

دیدگاه ها

حسین
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۰۸:۴۶
سلام درخت نارنگی پرتقال ولیمو ترش دارم گل خوب میدند میوه ام خوب میدند ولی ته انها سیاه میشند و میریززند چیکار کنم
کشاورز
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۸:۱۷
یکی از مواردی که کشاورزان رعایت نمی کنند، چالکود به جای کودپاشی هست. همچنین اصلا آزمون خاک انجام نمیدن. قیمتش 700-800 تومنه اما بسیار میتونه توی مصرف بی حساب و کتاب کود براشون صرفه جویی کنه. بنده کشاورزم، به توصیه کارشناسان کشاورز پارسال آزمون خاک انجام دادم و امسال واقعا از عملکردم راضیم
بدون نام
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۰۲:۳۹
سلام ؛ قیمت کولتیواتور کوچک برای شیار باغ چقدر هست : سپاس
ناصر
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۱:۲۷
درخت پرتقال دارم آبیاری مرتب انجام میدم میوه هاش درشت اما کم آبند چه کاری انجام بدم آداربشند؟ باسپاس
اسماعیلی نسب
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۲۲:۲۰
برای رویش جوانه لیمو .و سبزشدن .چه نوع کودی بایددادی .یا سم پاشی کرد توفصل پاییز. و برای جلوگیری ازخشک شدن یک یهویی خشک شدن شاخه درخت
بدون نام
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۱۰:۵۴
من چند درخت پرتقال ونارنگی دارم در شمال کشور انزلی 14ساله هستند خوب بار نمی دهند چه کودی بدهم پر بار شوند ودر چه فصل سال
بدون نام
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۰:۱۷
سلام کود سفید همون فسفات آمونیوم هست وآیا برای درست شدن مرکبات خوبه
داود
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۱:۳۴
سلام من لیمو ترش چهار ساله دارم در سال چند بار باید کود آهن بدم اینکه میگن درخت باید تو پاییز تقویت بشه درست هست یا نه
امیر
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۰۴:۳۳
علت خشک شدن بعضی از شاخه های دو ساله و بیشتر درخت خرمالو چیست؟ البته بیشتر شاخه ها ی درخت سبز میشود هر ساله شاید 10 درصد شاخه ها خشک شوند .
منصوری
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۳:۱۸
سلام. من مقداری درخت لیمو دارم ک سالی 2بار کود حیوانی بشون میدم ایا دیگه لازم هست ک کود اهن یا فسفر یا این کود های شیمایی بشون بدم با تشکر
محمد منصوری
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۳:۱۲
باسلام. برای کرم خوردگی برگ های لیمو چکار کنیم بی زحمت راهنمایی کنید.
ابراهیم رضایی
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۵:۱۵
سلام من در جنوب استان فارس در پاییز ۹۸ درخت نارنگی کاشتم وبعد از دوهفته از کاشت تگرگ زد وپوست ساقه ها کنده شده و حالا رشد کمی داره لطفا راهنمایی کنید برای رشد آن از چه کودی استفاده کنم
بدون نام
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۰:۰۰
سلام خسته نباشید. میخاستم بدونم وقتی هوا بارانی میشه کود داد یا ضرر داره؟
روح اله
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۶:۲۷
سلام خسته نباشید من از خوزستان مزاحمتون میشم بنده دو ماه درخت مرکبات کاشتم که سه ،چهار ساله بودن والان جونه زدن دیروز بعداز باران به اندازه یک قاشق مربا خوری کود شیمیایی سفید پاشوندم دورشون آیا براشون ضرر داره؟خواهشن جواب بدین خیلی دلواپسم
سجاد
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ۱۷:۳۶
سلام بهترین درخت لیمو.اول گل دهی فسفربالابعد بتاس بالا.لیمو فقط .برنطین
بدون نام
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۷:۳۸
سلام. درخت مرکبات در بوشهر کاشته ام الان 5 ماه هست. با توجه به گرما و باد گرمی که اینجا هست نیازی به کود دهی داره یا نه؟ یکی میگه تا دو سال نباید به درخت هیچ کودی حتی حیوانی داد. یکی میگه کود آهن مایع بده. واقعا موندم چه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
بدون نام
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۰۷:۲۳
سلام باغ لیمو دارم 2.5سالشون کود حیوانی سال گذشته 2فرغون دادم امسال پاییز کود حیوانی بدم چه کود شمیایی را توصیه می کنید کود اهن سالی دو بار باکود20...20 هرکدام 15گرم دادم راهنمایی بفرمایید
عباس هستم
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ ۲۰:۵۳
درخت پرتغال توسرخ دارم خیلی شکوفه میده ولی همه میریزه اب هم توزمان گل نمیدم کود حیوانی واهن میدم لطفا راه نمایی کنید
نعیمه
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۰۹:۱۰
سلام برای سبزشدن برگا وافزایش ثمره درخت گردو چه کودی وچه موقع باید داد خواهش میکنم به ایمیلم بفرستین تشکر
عبدله رستاخیز
۱۳۹۸/۰۱/۰۲ ۰۹:۵۰
با سلام برنامه کامل کوددهی به نهال تازه کاشت لیموترش محلی در جنوب کشور میناب تاریخ کاشت (97/12/18 ) رو میخواستم بدونم .تشکر.
رضا حاجیانی
۱۳۹۷/۱۲/۰۲ ۰۶:۰۸
سلام بنده 25 عدد لیمو در حیاط کاشتم در مورد رشد و نمو درختان مطالعات فراوانی میکنم اگر اطلاعاتی در این مورد دارید بفر ستید تشکر
حسن
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۷
من 2 هکتار لیمو و پرتقال کاشتم ولی بعد از مدت 3 سال درختای پرتقالم رنگشون خیلی زرده و رشدشون خیلی کند پیش میره، جوانه های جدید هم که می زنند رنگشون زرده از چه نوع کود یا سمی باید استفاده کنم ؟
مهدی ماجانی
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۰۷:۵۳
سلام من یک درخت نارنج نه ساله ویک درخت پرتقال 4 ساله در منزل کاشتم که درخت نارنج سه سال است بار میدهد ولی پرتقال شکوفه میدهد بعد همش میریزد لطفا در راستای کود دهی درختان ذکر شده راهنمایی کنید . ممنون
بدون نام
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۱:۲۲
سلام یک درخت نارنج پنج سال کاشته ام هنوز گل نداده مشکلی دارد
حمید
۱۳۹۷/۰۷/۰۶ ۰۷:۴۲
هرموضوعی درخصوص لیموترش بود به من هم ارسال شود
بدون نام
۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ۱۴:۴۰
سلام.من کود کبوتر به باغ دادم فکر کنم زیاد دادم داره میخشکه درختام کسی میتونه کمکم کنه ممنون میشم 09131150546
علی
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۱۴:۳۱
می خوای تند برن کجا.ابتدائا کنترل کن بیماری مثل کنه نداشته باشند . و بعد از اون بسنه به میزان درجه حرارت میشه از 20 20 20 و هیومکس به صورت تزریق استفاده کرد
بدون نام
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۴:۵۴
سلام..علت ایجاد دوده سیاه روی برگ و میوه مرکبات وجود آفات مکنده درباغ میباشد که پس از تغذیه و ترشح عسک روی برگ و میوه باعث رشد نوعی قارچ به نام کپک دوده ای میشود....پس برای مبارزه باآفت باغ اقدام کنید.
علیرضا
۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۰۶:۲۸
سلام.ببخشید..درسال اول کاشت درختان لیمو وپرتقال گلبهاردارن.خیلیامیگن همشون بکن..لطفا.راهنمایی کنید.بعد.درخت لیمو2ماه کاشت کوداهن بدیم مشکل داره.
بدون نام
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ ۱۱:۳۳
سلام درماه دی متوجه شدم برگهای پرتقال خورده میشه خوب دقت کردم دیدم قسمتی از برگ خشک شده و میریزه مثل کرم خودگی ولی معلوم نیست چیه یا کدوم کرمه که به اینصورت میشه لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر
مهرداد
۱۳۹۶/۱۰/۱۷ ۱۹:۲۲
سلام.ممنون از راهنماییتون
بدون نام
۱۳۹۶/۰۴/۲۲ ۰۴:۳۰
باسلام من تعدادی نهال درجنوب کشور کاشتم ولی تغییری در رشته انها را دیده نمیشود لطفا راهنمایی کنید اردیبهشت کود اهن وپتاس گفتن بصورت چال انجام دادم ولی تغییر چندانی نداشته
بدون نام
۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۰۲:۴۵
سلام اقا رضا ممنون میشم در امر باغ داری مرکبات به من هم کمک کنید . با تشکر
اهورا
۱۳۹۶/۰۸/۰۵ ۰۳:۳۱
درود بر شما . من فروردین سال جاری تعداد سی درخت نهال مرکبات در لاهیجان کاشتم چه کودی بهشون بدم که زود رشد کنن و ثمر خوب بدن
بدون نام
۱۳۹۶/۰۴/۲۲ ۰۴:۲۵
باسلام من درخت لیمو ترش درمنطقه گرم کشور برج اسفند کاشتم ولی رشدی ندارند وبرج اردیبهشت کود اهن وپتاس بصورت چال گفتن انجام دادم ولی انچنان تغییری پیش نگرفته خواهشا راهنمایی کنید
بدون نام
۱۳۹۶/۰۴/۰۸ ۰۴:۱۶
با سلام من 100 تا درخت لیموآزمایشی اواسط اردیبهشت کاشتم ومنطقه ما خیلی هواگرمه درختها تازه جوانه زده وکند پیش میرن نمیدونم تواین هوای گرم میشه از کودی استفاده کرد تا زودتر شروع به رشد وجوانه بکنه اگه راهنمایی کنین ممنون میشم
بدون نام
۱۳۹۶/۰۴/۱۱ ۰۴:۲۸
این درختها را قطع کنید اگه4سال گل ندادند پس دیگه گل نمی دن
بدون نام
۱۳۹۶/۰۱/۰۹ ۱۴:۵۹
با سلام چند تا درخت لیمو وپرتقال ونارنگی داخل حیاط خونه کاشتیم چهار سالن ولی گل نمیدن درضمن کود حیوانی هم بهشون دادیم بی زحمت راهنمایی کنید
موسی
۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ۱۶:۳۲
سلام با وجود بارندگی زیاد امسال .ایا باید کود شیمیایی زیادتر بدیم به درختان مرکبات لیمو شیرین و لیمو خارکی ؟و کسانیکه زیاد دادن اما بخاطر بارندگی زیاد شسته شده ایا بازم باید کود بدن تو ایام بهار ؟ممنون
حاج رضا
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۰۵:۰۸
با سلام من یک باغ احد اس کردم سال اولشون هم هست یعنی دوروز پیش کاشتم درختان شامل زرد آلو آلوزرد والوسبز و هلو می باشد لطفا راهنمایی کنید چه کودی باید بدم و چه جوری کود دهی کنم سطحی یا عمقی و در ضمن خاکش یکم ریگی هست اگه راهنمایی م کنید ممنون می شم rezajooooonm@gmail.com 09391876729
مازیار
۱۳۹۶/۰۱/۰۴ ۲۰:۱۲
سلام من 25 ساله ساکن اروپا هستم و باید عرض کنم شما کاملا صحیح میفرمائید و کلاتها مصنوعی ETDA هرگز منسوخ نشدند و اگر قرار بر منسوخ شدن بود اجازه تولید هم صادر نمیشد اینطوری نیست که جنس سرطانزا تولید بشه برای صادرات این از اون حرف ها بود در اروپا همانطور که فرمودید مشکل خاک های اسیدی وجود داره و نیاز به استفاده از کودهای کلاته نیست برخلاف ایران که اهک بیداد میکنه
غفاری
۱۳۹۵/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۹
سلام سال اول کاشت به نهال کود نمیدهند چون که نهال باید ریشه بزنه قبل از کشت میبایست ازمون خاک میدادین و کمبود زمین را جبران می نمودین
بدون نام
۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ۰۱:۰۶
باسلام طبق ادعای اقا رضا مبنی بر منسوخ شدن کلاتها مصنوعی ETDA منسوخ نشده بلکه بخاطر اسیدی بودن خاکهای اروپایی بعلت گران بودن استفاده نکرده و بخارج صادر می کنند و از کودهای کامل غیرکلاته استفاده میکنند بیشتر زمینهای ایران اهکی و قلیایی بوده فلذا استفاده از کلاته ها بیشتر برای جذب در خاکهای قلیایی است
بدون نام
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ۱۲:۰۴
رضا سلام .چگونه میتونم با شما تماس داشته باشم
بدون نام
۱۳۹۵/۱۰/۱۸ ۱۷:۲۹
سلام مقدار اب مورد نیاز برای درخت لیمو ترش شیرازی چقدر است؟ با تشکر
رضا
۱۳۹۵/۰۵/۱۰ ۰۲:۵۳
سلام وقت بخیر تشکر از راهنماییهای خوبتان بهترین تغذیه و پیگیری برای افات مرکبات و لیموترش و همچنین بهترین راه برای افزایش ثمر درختان چیه ممنونم
پیمان
۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ۰۳:۲۲
داداش فقط مال آینه آب زیاد میزنی ویه تنه ی درخت میرسه درخت توانشوازدیت میده و کمکم برگاش زردوکمکم ریزشوکمکم خشک میشه
بدون نام
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۹:۲۴
سلام، دوده یا سیاهک معمولا با گرما و رطوبت بروی برگها جمع میشوند، بستگی به گرما می بایست از میزان صحیح روغن ولک بروی آنها پاشید. از پاشیدن ولک در بالای 30 تا 35 درچه پرهیز کنید.
امیر
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۱:۲۱
سلام اقا رضا اگر امکانش هست و وقت دارید صفحه ای ایجاد کنید در فضای مجازی تا از تجربیاتتون استفاده کنیم باتشکر امیر از ساری
حسین قنبرلو
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۱۱
باسلام من خودم رشتم مهندسی کشاورزی دانشجوی دانشگاه اصفهانم از کودکی عاشق باغم وبا درایت میگم که انجه در طبیعت تجربتن کسب کردم خیلی بهتر از کتب دانشگاهی واسم بود واافتخار دارم هرگونه سوالی در مورد باغ ونحوه برورش باغات ازطرف دوستان عنایت شود راهنمایی کنم
ابراهیم
۱۳۹۵/۰۴/۰۷ ۰۱:۱۰
سلام خسته نباشی... کود فسفر .سدیم . ازت .پتاس رو میشه الان داد؟ چه فصلی بدیم بهتره؟
بدون نام
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ۰۶:۲۷
لطفا ایمیل را بنویسید تا ما هم استفاده کنیم
بدون نام
۱۳۹۵/۰۱/۱۳ ۱۰:۰۶
سلم من از کردستا ن موزاحم میشم من تعدادی نهال کاشتم سال 92 هیچ فرقی تا به امروز نکرد است وهیچ کودی بهشون ندادم لطفا رهنمایم کنید
احسان
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۰۹:۱۸
سلام علت دوده زدن روی برگ مرکبات چيه وچجوری حل ميشه؟؟با شستن در نميره چون حالت چسبنده دارن. ممنون میشم اگه زود کمک کنین.
بدون نام
۱۳۹۴/۱۲/۱۷ ۰۴:۵۵
این شرکتهایی که این نوع کود را می آورند نامشان را بگوید
محمد
۱۳۹۴/۱۲/۱۰ ۱۴:۵۴
سلام ادرس فروشگاه رو میدید
رضا
۱۳۹۴/۱۱/۰۷ ۱۷:۵۰
سلام. من با مشکلی در باغ مواجه شدم. درختان پانزده ساله من شروع به ریزش برگ کردن. چندین کارشناس اوردم. هر کدام نظری دادند. یکی گفت ویروسه. یکی گفت قارچه. یکی گفت سطح اب بالاست. هر راهی بود انجام دادم. حتی در باغ زهکش ایجاد کردم. یکی هم گفت ترستیزاست. هر سال نزدیک به ده درخت از بین میرود. لطفا کمکم کنید
مصطفی
۱۳۹۴/۱۰/۱۴ ۱۱:۰۸
با سلام من چند تا درخت مرکبات لیمو ترس و پرتغال و نارنج تو حیاط خانه دارم دو ساله هستند الان بهترین کود برا درخت چیه در ضمن کود حیوانی هم ریختم با تشکر
ازاد
۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ۱۱:۴۶
من تعدادی نهال مرکبات تهیه کرده ام که با وجود کود دهی مناسب باز هم زرد و بی رنگ و رو شده است لطفا راهنماییم کنید ممنون
محسن
۱۳۹۳/۱۲/۲۲ ۱۴:۳۴
سلام من دوتا نهال نارنگی تو حیاط خونمون کاشتم نهالشم ماله شیرازه من تو کاشان کاشتم میخاستم بدونم اینجا رشد میکنه یا نه و چه کودی میخاد ممنون
رضا
۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ۱۴:۲۹
من یه باغدار در ساری هستم 50 هکتار مرکبات ، تحصیلات کشاورزی دارم از آلمان ، در حال حاضر مقیم هلندم ، تشکر از مطالب خوب و آموزنده تان ، ای کاش مهندسین ما بجای کپی کردن مطالب از سایت های گونا گون ، کمی تحقیق میکردند و میدیدند که دنیا در صنعت کشاورزی به کچا میرود. کلاتها مصنوعی ETDA , .... (تمامی مارکهایی که نام بردید از نوع کلات مصنوعی هستند)چندین ساله که در اروپا منسوخ شده بدلیل مانایی بسیار بالای مواد در طبیعت ، بی دلیل نیست که آمار سرطان ما بسیار بالاست، بنابراین بجای توصیعه مصرف هر چیزی به کشاورزان عزیز بهتر نیست کمی در مورد آن تحقیق کنیم؟ کلات آمینو اسید های نوع ال با عناصر، بروزترین فناوریست که هم اکنون در اوروپا مورد استفاده و استقبال قرار گرفته. در واقع کلات طبیعی آمینو اسیدهای نوع ال با عناصر ریز مغذی و ان پی کا ، خوشبختانه چند شرکت در ایران این نوع کودها را وارد میکنند، یادمان باشد امینو اسیدهای با این مشخصات بصورت پودری بهترین کیفیت را دارند. بنده خودم چند سالیت که در باغم از این نوع کودها استفاده میکنم درختان تامسون 15 ساله با برداشت حدود 92 تا 95 تن در هکتار. پوزش میخواهم از شما که فضولی کردم در کارتان، چون من اونور زندگی میکنم و شاهد این تکنولوژی ها هستم حیفم آمد نگم، متاسفانه چیزهایی را که منسوخ میشوند را به کشورهای جهان سومی ها صادر میکنند. با سپاس
بدون نام
۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ۰۹:۲۲
سلام درختی که چهار سال است کاشتی اما گل نمیده باید درفصل دی ماه که درخت خوابیده روی تنه ی پایین درخت چندتا ضربه ی چاقو به صورت خط خطی بندازی چون درختی که بعداز ۴سال گل نمی‌دهد نر است وبا این کار که گفتم از نری خارج میشه ودیگر شروع به گل دهی میدهد
بخش فنی بازار
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۰۸:۳۰
احتمالا بیماری لکه سیاه میباشد . راه مبارزه: 1- تقویت درختان مرکبات :استفاده از کود شیمیایی مخصوصا نیتروژن و پتاسیم برای تقویت ریشه ها و آبیاری کافی . 2-سمپاشی بموقع که باید کاملا متناسب با نوع بیماری باشد 3- نهایتا برای تشخیص و درمان صحیح به گیاه پزشک شهرتان مراجعه بفرماِئید
بدون نام
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۱۴:۳۲
سپاس‌جوانمرد ازینکه‌حامی‌مادرینجا‌هستید،ورسالت‌اگاهی‌رادروجودخویش‌دارید،نهایت‌تشکرراازطرف‌طبیعت‌دوستان‌مینمایم
احد
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۰۸:۳۸
سم دیازینون بزنشون هر یک ماه کرمهاشون و مریضی هاش کلا از بین میره
بدون نام
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۱۶:۱۹
فقط کود آهن بهش. بده... ظرف یکی دوهفته درختانی سرسبز دارین
علی
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۹:۵۳
اقا اینا ک ت سال اول گل دادن ریشه هاش دم عقربی شده و بدرد نمیخوره مگر اینکه نهال ک کاشتین نهال سه تا چهارساله یا نهال بزرگ باشه اشکال نداره در ضمن گل هاشو بکنی بهتره
بدون نام
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۲۲:۴۸
سلام من دوتا درخت پرتغال و یه لیموخاگی دوساله کاشتم رشد کمی دارندکودپوسیده گوسفندی کود کامل بیست بیست هم بهشون دادم برای رشد ومیوه دهی چکارکنم
پادرا
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۰۸:۴۶
درودبرآقارضای خوب ونیک اندیش سخنان شمابسیار ارزشمندهستندبنده 500درخت لیموکاشته ام الان 2ساله هستند.بفرماییدتوی این فصل چه کودی نیازدارند.....باسپاس پادرا شمال خوزستان
بدون نام
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۳:۰۳
من خودم پنج ماهه درخت لیمو ترش کاشتم امروز بهشون کود گوسفند دادم
لیموترش
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۹
با سلام . درختاتون وقتی شروع به جوانه زدن کردن و ریشه درخت محکم شد میتونی تقریبا یه بیل کود گوسفند بدی بهشون البته وقتی هوا خنک شد .
بدون نام
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۰۷:۱۳
کود ۲۰۲۰ بهشون بده طریقه مصرف هم روی خودش نوشته هم میتونی از کود فروشی بپرسی خدا نگهدارت
نوید
۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ۱۲:۴۸
سلام آقا رضا امکان داره اسم کود رو جدا جدا تایپ کنید من واسه باغ کیوی میخوام
احسان
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۹:۴۸
سلام دوست عزیز از زمانی ک درخت شکوفه میکنه تا زمانی که به میوه تبدیل میشه اصلا نباید آب به درخت بدی حدودا این ۲۰ روز نباید اب به درخت مخصوصا پرتقال برسه
اسماعیل
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۱۸:۱۹
سلام خوبیت من میتونم چندنکته کمکتون کنم اول بروببین خاکش کرم داره یانه اگه داره سم بزن اگه نداره کود اهنه بهش بده حواست باشه کودحیوانی زیادبهش ندی که کل ریشهاش میسزونه وازبین میره این کاروانجام بده
بدون نام
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۱۶:۲۱
سلام . ضمن سلام و خسته نباشید. بنده فرهنگی بازنشسته هستم. برای گذراندن اوقات بیکاری قطعه زمینی به مساحت تقریبی هزارمترمربع را بصورت باغ مرکبات درآوردم ولی متاسفانه از نحوه کوددهی هیچگونه اطلاعاتیندارم خواهشمندم بنده را راهنمایی نمایید
hosein
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۴:۱۹
سلام.اقا رضا برای مرکبات 2 ساله کود روی برگی چه زمانی باید استفاده کرد و چه کودی بهتر است.تشکر
بدون نام
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۰:۰۹
باسلام آقا رضا عزيز لطفا آن شرکتها را معرفي کنيد تا کشاورزان عزيز بتونن از کودها ي طبيعي استفاده کنند
محمد
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۹:۲۶
با سلام آقا رضا من تازه ۵ هکتار لیمو ترش در جنوب کشور کاشته ام. در صورت امکان برنامه کوددهی را می‌خواستم سپاسگزارم
بدون نام
۱۳۹۳/۱۲/۱۳ ۰۹:۵۵
مرسی آقا رضا...همین که بی تفاوت از کنار این مطلب نگذشتین محبت شما رو نشون میده
بدون نام
۱۳۹۳/۱۲/۱۱ ۰۸:۳۴
سلام آقا رضا لطفا ایمیل بدهید تا بتوانیم بیشتر از اطلاعات شما استفاده کنیم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.