دستور العمل کشت خیار در گلخانه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۲۲۷۰
دستور العمل کشت خیار در گلخانه
الف : اطلاعات کلی :
زمان متوسط جوانه زدن بذر در خاک بشرط وضعیت مناسب خاک و درجه حرارت 25 الی 30 درجه سانتی گراد حدود 3 الی 4 روز می باشد .
در زمان گرم کشت بصورت مستقیم و در زمان سرد کشت جابجائی و با نشاء صورت می گیرد .
مقدار بذر مورد نیاز در هر 1000 متر مربع در کشت پائیزه ( مستقیم ) 1700 الی 2200 عدد با تراکم 7/1 الی 2/2 در متر مربع می باشد .
این تراکم کشت در پائیز و زمستان به علت کمرنگ شدن آفتاب و کاهش شدت انرژی خورشیدی می باشد .
ب: قبل از کاشت زمین را عمیق شخم زده و پس از دیسک و لوله ، کل کود شیمیائی N.P.K را به نسبت پتاس %40- فسفر %70-ازت %30 در زمین پخش می نمائیم و سپس خطوط آبیاری را به شکل نقشه های پیوست در می آوریم و درصدهای باقیمانده ازت را در 3 نوبت و پتاس را در 2 نوبت و فسفر را در 5/1 نوبت بعد از کشت به زمین بدهید.
ج: کاشت
1-خیساندن بذر 12 الی 15 ساعت قبل از کشت به منظور جوانه زدن سریع
2- آبیاری نمودن خطوط کشت و به اصطلاح هیرم نمودن زمین
3- پر کردن چاله کشت به اندازه یک لیوان بستنی از خاک کمپوستکوکوپیت یا پیت ماس
4- با انگشت دست وسط چاله کشت را به اندازه 1 الی 5/1 سانتی متر گود نموده و بذر خیس شده را وسط چاله کشت گذاشته و روی آنرا می پوشانیم . بلافاصله با ابپاش دستی آبیارب تا نوبت بعدی با آبپاش از بالا آبیاری می نمائیم ، یعنی روزی سه مرتبه هم با آبپاش آبیاری می نماییم .
5- بعد از 3 تا 4 روز بذور سبز و دو برگی می شوند . لازم به ذکر است که بهترین درجه حرارت برای جوانه زدن 23 الی 25 درجه سانتی گراد بوده و در دمای بالاتر از 35 درجه یانتی گراد فعالیت ریشه زدن متوقف خواهد شد .
د: دور گیاه تازه سبز شده را با محلول دو در هزار بنومیل یا دو در هزار کاپتان به علاوه دو در هزار دیارینون برای کنترل بوته میری و انواع آفات ساقه خوار سمپاشی و طی هشت روز بعد یکبار دیگر سم پاشی تکرار گردد
س: از زمان دو برگی تا رسیدن به مرحله چهار برگی تولید ریشه های قوی به نسبت 2 الی 8 لیتر در هزار لیتر از ماکرو تراسرب برای سبزی و صیفی ( خیار – گوجه – فلفل) استفاده شود و همچنینی بدلیل نازک و ضعیف بودن ریشه و اینکه اغلب خاک ها قلیایی می باشند و جذب کلسیم به راحتی صورت نمی گیرد از آمینوکلات کلسیم هم استفاده شود تا علائم کمبود کلسیم که برگها برگشته و چروک می شوند پدید نیاید .
ص: بعد از اینکه گیاه چهار برگه شد حدود 8 تا 10 روز آب را قطع نموده و بعد ار آبیاری مجدد برای رشد سریع برگ ها از تراسرب برگی به نسبت برگی به نسبت 2 الی 3 لیتر در هزار استفاده شود .
ع : بعد از ظهور گل و تشکیل میوه از آمینو کلات روی ، منگنز و آمینو کلات بر و آمینو کلات پتاسیم – آمینو کلات آهن – آمینو کلات عناصر میکرو و فروسترین اهن در طول دوره برداشت استفاده شود .
ق : هفته ای دو بار از اسید نیتریک 67% تجاری به نسبت 85 سانتی متر مکعب برای 1000 متر مربع گلخانه استفاده شود ، یعنی مثلا" برای 2000 متر مربع 170=2× 85 سانتی متر مکعب استفاده شود و در زمان برداشت میوه هفته ای یکبار کود آهن و هفته ای یکبار آمینو کلات پتاس استفاده شود .
ک: توصیه می شود دو هفته ای یکبار از ماکرو تراسرب برای جذب بهتر استفاده شود .
م : توصیه می گردد در هنگام سم پاشی برای تاثیر بیشتر سم از تراسرب برگی استفاده شود.
و : زمانی که ارتفاع بوته به سیم رسید و ریشه به عمق رفته و ریشه های فرعی هم در سطح خاک نیستند امکان جذب آهن و روی در سطح مشکل می گردد، در این موقع از آمینوکلات روی و آهن بصورت محلول پاشی استفاده گردد.

کشت خیار گلخانه ای - گلخانه

کشت خیار گلخانه ای - گلخانه

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.