گیاه اسپیرولینا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۲۴۵۱
گیاه اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی از شاخه سیانوباکترها می‌باشد. نام اسپیرولینا از واژه لاتین اسپیرا (SPIRA) به معنی حلقوی می آید که از شکل ظاهری آن گرفته شده است . این جلبک در دریاچه های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که آب های آن قلیایی است رشد می‌کند. امروزه از اسپیرولینا به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود و در پیشگیری و بهبود علائم بیماری نقش مهمی دارد. این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهان روی زمین است و 3.5 میلیارد سال قدمت دارد. رشد انبوه این گیاه برای سالهای طولانی در دریاچه های نمک مناطق گرمسیری آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی ادامه داشته.
اسپیرونا ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. هنگامی که مردم به غذاهایی با ارزش بالای تغذیه فکر می کنند اغلب تخم مرغ و گوشت قرمز در ذهن آنها نقش می بندد. در حالیکه اسپیرولینا از مواد مغذی بسیار غنی تری نشات می‌گیرد و به هیچ وجه از غذاهای اینچنین ارزش غذایی کمتری ندارد. اسپیرولینا غنی از پروتئین، ویتامین، قند و اسیدهای چرب می‌باشد و همچنین غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن است که معمولا در رژیم غذایی روزانه ما مصرف نمی‌شوند. به عبارت دیگر، چهار ماده اصلی مغذی که بدن ما به آنها نیاز دارد را به طور کامل تامین می‌کند و به علت جذب گوارشی راحت این مواد به آسانی از طریق روده جذب بدن می شوند.
همانطور که می‌دانید پروتئین یکی ازعناصر حیاتی بدن ماست. اسپیرولینا به اندازه 3 برابر پروتئین گوشت گاو و 2 برابر مقدار پروتئین موجود در دانه سویا نیز پروتئین دارد. کیفیت پروتئین براساس اینکه چقدرمی تواند تعادل اسیدهای آمینه ضروری بدن را برقرارکند، تعیین می شود و پروتئین های اسپرولینا به خوبی این کار را انجام می‌دهند، چون از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
همچنین اسپیرولینا حاوی مقادیر بسیار زیادی از رنگدانه های طبیعی مانند کلروفیل می باشد. کلروفیل رنگدانه‌ای است که به خون سبز مشهور است چرا که در بدن به مواد اولیه خون سازی تبدیل می شود و به همین دلیل کلروفیل در درمان بیماری کم خونی بسیار موثر است. علاوه بر این کلروفیل بوی بد دهان و بوی بد بدن را از بین می‌برد و میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
اسپیرولینا به دلیل دارا بودن مقادیر غنی اسید لینوئیک واسید لینونیک میزان کلسترول خون را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. اسید لینوئیک و اسید لینونیک از اسیدهای چرب ضروری بدن می باشند که برخی از این اسیدهای چرب در بدن ما ساخته نمی شوند ولی در حفظ سلامتی ما نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از مکمل های اسپیرولینا مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل این مواد مغذی و اسید‌های چرب می باشد. از سوی دیگر اسپیرولینا غشای سلولی نرمی دارد و هضم آن بسیار آسان است.جالب است بدانید در حال حاضر در سازمان هوا فضای امریکا ( ناسا ) اسپیرولینا به عنوان یک غذا برای فضانوردان استفاده می‌شود.
اگر چه مایعات بدن انسان ها به طور خفیفی قلیایی است ولی زمانی که رژیم غذایی ما فقط شامل غذاهای اسیدی باشد به تدریج اسید در بدن ما تجمع می کند، بدن ما سعی می کند محتویات معدنی و قلیایی را از سلول ها، استخوان ها و دندان ها خارج کند تا شرایط خود را دوباره به حالت قلیایی خود برگرداند. همچنین مواد معدنی درساختمان استخوان ها، دندان ها، و در تولیدات خونی و در عملکرد دستگاه عصبی نقشی حیاتی را ایفا می‌کنند و کمبود مواد معدنی در بدن منجر به کم خونی و شکننده شدن و پوکی استخوان ها می شود. ریشه تمام این مشکلات از کمبود مواد معدنی و اسیدی شدن بدن نشات می‌گیرد.
زمانیکه اسپیرولینا به صورت منظم و مداوم مصرف شود، بدن بیشتر قلیایی می شود و سوخت و ساز بدن به طور کلی بیشتر می شودو سلول ها شاداب تر و سیستم ایمنی بدن قوی تر می شود.
در افرادی که به سادگی خسته می شوند و برای انجام کارهای خود انگیزه کمی دارند، بدن آنها تمایل به کم خونی دارد و یا رژیم لاغری دارند؛ سبزیجات کافی نمی خورند و یا زمان های نامنظم و خیلی زیاد غذا می خورند؛ به آسانی دچار سرماخوردگی می شوند یا در دوره نقاهت بعد از بیماری هستند توصیه می‌شود از اسپیرولینا استفاده کنند. همچنین افرادی که سیگار می کشند و اعتیاد به مشروبات الکلی و یا قهوه دارند هم می‌توانند از این گیاه مصرف نمایند.
کبد به جهت تخریب و دفع سموم از بدن انسان و همینطور نگهداری و انبارکردن مواد مغذی که توسط خون حمل می شود نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کند. یکی از مهم ترین مواد مغذی برای کبد پروتئین ها و ویتامین ها می‌باشند که به صورت انبوه در اسپیرولینا یافت میشود. پس استفاده از آن برای عملکرد بهتر کبد بسیار خوب است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.