آشنایی با اسطوخودوس

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۵۷۲
گیاه لاوندر یا اسطوخودوس یکی از خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان به حساب می‌آید که در مناطق مختلفی از ایران، هند، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان یک خوراکی مفید هم استفاده می‌شود.
خواص گیاه اسطوخودوس
مصرف چای اسطوخودوس یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن است. همچنین نوشیدن چای و جوشانده برگ های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی بسیار مناسب و موجب درمان سرفه می‌شود. اسطوخودوس به جهت داشتن خواص مفید در پاکسازی کبد از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های کبدی جلوگیری می‌کند. استفاده موضعی و خوراکی از گیاه اسطوخودوس علاوه بر آنکه موجب تقویت سیستم عصبی می شود می تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود. همچنین روغن اسطوخودوس به کاهش تشنّج و اسپاسم هم کمک می‌کند. طبق پژوهش های انجام شده ماساژ روغن اسطوخودوس به آرامش عضلات صاف روده کمک می کند.
طرز تهیه ضماد اسطوخودوس
ضماد گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی‌ها و ضرب‌دیدگی‌ها بسیار مفید است. برای تهیه این ضماد باید 3 تا 4 قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده اسطوخودوس را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و حرارت دهید. پس از آنکه این مخلوط به مدت 10 دقیقه جوشید آن را از صافی رد کنید و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود. سپس این مایع را با کمک دستمال نخی تمیز روی موضع مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید این محلول به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی‌های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود.
طرز تهیه دمنوش آرام بخش اسطوخودوس
دو لیوان آب جوش را با ۲ قاشق چای‌خوری گلبرگ های خشک شده یا تازه‌ی اسطوخودوس و½ پیمانه برگ های تازه ی نعناع قاطی کرده و بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس دم‌نوش را صاف کنید و در صورت تمایل با یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. این مقدار دم‌نوش برای دو نفر کافیست.
خطرات مصرف اسطوخودوس
دمنوش اسطوخودوس نسبتاً بی خطر است اما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به خصوص در افرادی که از داروهای عصبی استفاده می‌کنند. مصرف همزمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب آور و آرام بخش نیز می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.