دسته بندی گلخانه ها از نظر نوع ساختار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۲۱۲۵
- گلخانه نیمه دوطرفه:
در این گلخانه سقف از دو سو شیب دارد و دیواره شمالی بلند‌تر از دیواره جنوبی است، بنابراین دو سوی شیب‌دار سقف از نظر اندازه نامساوی است به طوری که بالاترین نقطه سقف گلخانه به اندازه یک سوم عرض گلخانه با دیواره شمالی فاصله دارد . در این حالت لازم است که پایه‌هایی آهنی در زیر بالاترین نقطه سقف قرار گیرد تا سقف را مستحکم نگه دارد.
دیواره شمالی گلخانه را به اندازه 1.70 تا 3 متر از دیواره جنوبی بلند‌تر میسازد.
- گلخانه یک‌طرفه:
این گلخانه به طور معمول در کنار دیوار ساخته می‌شود به صورتی که دیواره شمالی آن با مصالح ساختمانی بنا شده و تمامی دیواره‌های شرقی و غربی یا قسمتی از آن‌ها نیز از آجر ساخته میشوند. دیواره جنوبی گلخانه کوتاه‌تـر از دیواره شمالی آن است، بنابراین گلخانه دارای سقف شیشه ای شیب‌‌دار است. زاویه سقف با سطح زمین 30 تا 55 درجه می‌باشد به طور کلی مقدار شیب سقف بستگی به عرض جغرافیایی محل دارد، بدین ترتیب که در نیم‌کره شمالی هرچه محل جغرافیایی از خط استوا دورتر باشد، سقف مایل تر و هرچه جنوبیتر باشد زاویه‌‌ای که سقف با سطح زمین تشکیل می‌دهد کمتر است. زیرا بیشترین استفاده از نور خورشید در گلخانه هنگامی صورت می‌گیرد که نور به طور عمود بر سطح گلخانه بتابد و بازتاب نداشته باشد و چون هرچه به طرف قطب نزدیک تر شویم اشعه خورشید به صورت مایل‌تر می‌تابد بنابراین توصیه می شود که در ساختار گلخانه شیب لازم رعایت شود. بطور معمول درب گلخانه در دیواره شرقی یا غربی گلخانه قرار دارد.
- گلخانه دوطرفه:
جهت این نوع گلخانه (یعنی طول‌آن) شمالی - جنوبی است و ارتفاع دیواره‌های جانبی گلخانه در تمام جهت‌ها با هم مساوی است. سقف گلخانه از و سو هم شیب و هم اندازه است. ارتفاع سقف در بلند‌ترین نقطه آن به طور معمول، 2.5 تا 3.5 متر و عرض آن بین 3 تا 6 متر است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.