بررسی اجزاء تشکیل دهنده یک گلخانه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۵۹۴۲
گلخانه عبارت از ساختاری است که در آن گرما، رطوبت، نور و میزان گازکربنیک قابل کنترل کردن است. درون آن گیاهان را می‌توان در تمامی سال، به ویژه در خارج از فصل، پرورش داده، برخی از محصول‌ها را پیش رس کرد و یا قادر بود برای تمام یا قسمتی از سال گیاهان را در آب و هوای نامناسب نگهداری کرد. گلخانه‌ها به طور معمول از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:
سکوهای گلخانه:
این سکوها به منظور کنترل بهتر شرایط محیطی و بازده بهتر، داخل گلخانه ساخته می‌شوند. با آن که ارتفاع و به ویژه عرض سکوها بسته به نوع گیاهی که پرورش داده می‌شود متفاوت است به طور معمول ارتفاع سکو را بین 85 تا 90 سانتی‌متر می‌گیرند و در ساخت آن از چوب، آجر، سیمان و غیره استفاده می‌‌شود.
راهروهای گلخانه:
راهروهای گلخانه باید به اندازه‌ای باشد که در برابر رفت و آمد کارگران و وسایل و همچنین گاری دستی اشکالی فراهم نیاورد. به طور معمول عرض راهرو را 60 تا 70 سانتی‌متر می‌گیرند.
چارچوب گلخانه‌:
استخوان‌بندی گلخانه از مجموعه پایه‌هایی که به فاصله حدود 3 متر از یکدیگر قرار دارند، و تیرهای سقف تشکیل شده است. در پیرامون گلخانه دیواره‌آی به ارتفاع 60 تا 90 سانتیمتر قرار دارد که از آجر یا سیمان ساخته شده است. سقف گلخانه باید دارای لبه‌هایی باشد که از ریزش آب باران روی بدنه گلخانه جلوگیری کند. در قسمت بالایی سقف برخی از گلخانه‌ها محلی برای دسترسی به قسمت‌های مختلف سقف وجود دارد که هواکش‌های گلخانه در نزدیکی آن قرار دارند. در گزینش مواد برای استخوان‌بندی گلخانه باید استحکام، دوام و هزینه نگهداری را در نظر گرفت. موادی به طور معمول در ساخت استخوان‌بندی گلخانه از‌ آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از: چوب، آهن، فولاد و آلومینیوم.
اتاق کار گلخانه:
هر گلخانه یا مجموعه‌‌ای از گلخانه‌ها باید دارای اتاقی باشد که در آن وسایلی از قبیل خاک، شن، پیت، کود شیمیایی، ابزار کار، گلدان، انواعی از حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها، میز درجه‌بندی و بسته‌بندی گل‌ها و غیره وجود داشته باشد.
هواکش‌‌های گلخانه‌:
برای تهویه گلخانه دریچه‌هایی در جوانب یا در سقف گلخانه درست می‌کنند که با دست یا به طور خودکار با استفاده از ترموستات و موتورهای برقی، باز و بسته می‌‌شوند.
پوشش شفاف گلخانه‌:
از آنجایی که عبور نور از شیشه به راحتی صورت می‌گیرد، برای پوشش گلخانه به میزان زیادی از شیشه استفاده میشود تا گیاهان درون گلخانه از نور خورشید بیشترین استفاده را بنمایند. امروزه برای پوشش، از پلاستیک نیز استفاده می‌گردد. مهم‌ترین مواد پلاستیکی برای پوشش گلخانه عبارتند از پلی‌اتیلن یا پلاستیک معمولی که نور را به نسبت خوب عبور می‌دهد اما دوام آن کم است، پلی‌واینیل کلرید که دوام آن بیشتر از پلی اتیلن است، پلی‌استر که به اندازه شیشه از خود نور عبور می‌د‌هد، شفاف هم باقی می‌ماند اما خیلی گران است و سرانجام فایبرگلاس که دوام زیادی دارد و چندین سال می توان از آن استفاده کرد ولی به تدریج در عرض چند سال، شفافیت آن کم می‌شود و از همه انواع پلاستیک گران‌تر است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.