توصیه های فنی که برای احداث یک گلخانه باید بدانیم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۴۱۳۰
مرحله نخست:
اولین گام این است که بدانیم گلخانه یک واحد تولیدی و تجاری است، نه واحدی جهت ایجاد تفریح و سرگرمی . بنابراین باید بپذیریم که هیچ تجارتی را صرفا بصورت تئوری نمی توان به نتیجه رساند بنابراین برای موفقیت در این کار کسب مهارت عملی و کارآموزی های جدی نیاز است تا فرد بتواند به درستی قدم بردارد. بنابراین طی یک دوره کارآموزی یک تا دو ساله الزامی است.
مرحله دوم:
برای احداث گلخانه، مواردی باید مورد مطالعه قرار گیرد . این موارد را میتوان به اختصار اینچنین برشمرد : مطالعه نیازهای محیطی محصول مورد کشت. سرمایه قابل دسترس شامل منابع بانکی و شخصی. مطالعه بازار یا بازارهای قابل دسترس. مهارتهای مدیریتی و آموزشهای فردی. نوع فعالیت یا تجارت (عمده، صنعتی یا جزئی). دسترسی به نیروی انسانی کارآمد و کافی.محاسبه کلیه جوانب اقتصادی طرح.
و البته در کنار تمامی این موارد انجام مطالعات صحرایی مانند نقشه برداری و توپوگرافی، هواشناسی، خاک و آب، دسترسی به سوخت مطمئن، دسترسی به جاده های اصلی و ... بسیار مهم و لازم الاجرا هستند.
مرحله سوم:
خود سازه گلخانه نیز جزو عوامل بسیار مهم میباشد. سازه گلخانه دارای معیارها و استانداردهای مشخصی می باشد که در کشورهای پیشرفته تر در صنعت گلخانه داری استاندارد و معیارهای فنی جامعی برای آنها تدوین گردیده است که کلیه سازندگان ملزم به رعایت آن می باشند. استاندارد سازه های گلخانه ای در ایران بدلیل تنوع اقلیمی کشور و تفاوتهای موجود بین ایران و اروپا نشان میدهد که کپی برداری از طرحهای اروپایی در ایران نمی تواند صحیح باشد و بطور قطع سازه های گلخانه ای در هر اقلیم تفاوتهایی دارند که بطور مستقیم بر عملکرد محصول، هزینه های تولید و مدیریت گلخانه تاثیرگذار است. همچنین از آنجا که گلخانه یک محیط زنده محسوب می گردد و نمی توان صرفا" از دیدگاه معماری به آن نگاه کرد، لذا بررسی و تحقیق در این خصوص نیازمند یک کار گروهی بین متخصصین کشاورزی، عمران، مکانیک و ... است. به هر حال درا ین مرحله یعنی ساخت سازه، مطالعه و مشاوره تخصصی با صاحب نظران از اهمیت ویژه ای برخورداراست.
کلیه متخصصین و صاحب نظران درا مر گلخانه داری براین عقیده هستند که ساخت صحیح و درست سازه گلخانه، متضمن دستیابی به پنجاه درصد از موفقیت پروژه است. این امر بطور مستقیم در مدیریت تولید محصول و محیط گلخانه دخالت دارد.
مرحله چهارم:
مرحله آخر ، تجهیز گلخانه می باشد که شامل سیستمهای مختلف حرارتی، برودتی، تغذیه گیاهی، آبیاری، کنترل و ... است. کوتاهی در این موارد نیز می تواند هزینه های تولید، تعمیر و نگهداری افزایش دهد.
انتخاب یک سیستم گرمایشی نادرست میتواند مصرف سوخت شما را افزایش دهد ، ضمن اینکه ممکن است با انتشار گازهای سمی خطرات جدی برای محصول ایجاد نماید. همچنین بکارگیری سیستم تهویه و سرمایش بدون بررسی جوانب فنی آنها، جز اتلاف سرمایه و صرف هزینه های دائمی نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت.
از طرفی بکارگیری درست تجهیزات و تاسیسات مورد نظر نیازمند یک سیستم کنترل خودکار می باشد که خطاهای انسانی را به حداقل کاهش دهد و هزینه های مربوطه نیز با بکارگیری این روش درحدود قابل توجهی کاهش خواهند یافت.
برخی از استانداردهای لازم جهت احداث گلخانه به شرح ذیل می باشد:
سیستم خنک کننده (تهویه) از نوع فن و پد
حداقل مساحت پروژه 3000متر مربع
سیستم گرمایشی از نوع آبگرم بجای هوای گرم
احداث سازه های لازم بهم پیوسته ا ارتفاع حداقل 4 متر با دریچه های سقفی و کناری به جای تونلهای کوانست

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.