نکات بسیار ضروری که درباره کاشت نهال باید بدانید

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
  • بازدید : ۷۱۸۲
کاشت نهال مقوله ای بسیار پسندیده است که طی سالهای اخیر نیز بسیار پر طرفدارتر و البته ضروری تر از قبل شده است. با رشد روز افزون جامعه شهر نشینی و میزان استفاده از وسایل نقلیه و آلودگی های زندگی شهری ، کاشت نهال یکی از راههای کمک به محیط زیست برای داشتن زندگی سالم تر و بهتر است.
شاید کمتر کسی باشد که در طول دوران زندگی خود درختی نکاشته باشد یا به فکر کاشت آن نبوده باشد . موضوع درختکاری امری بسیار ضروری است که باید هر چه بیشتر به آن توجه شود . کاشت حتی یک درخت میتواند به داتشن زندگی سالم تر کمک نماید پس بد نیست که همه افراد جامعه ، با روش و اصول اصلی و اولیه کاشت نهال آشنا شوند.
بازار بزرگ کشاورزی ایران با هدف ، رشد فرهنگ درختکاری و خدمت به شما عزیزان خواننده و کاربران محترم سایت ، در این مقول به اصول اولیه و نکات ضروری کاشت نهال خواهد پرداخت :
1- یکی از مهمترین مسایلی در در کاشت نهال باید مورد توجه قرار گیرد توجه به زمان آنمی باشد . بد نیست بدانید که کاشت بوته و یا نهال در اواخر فصل تابستان ، به علت گرمای هوا معمولا با اقبال روبرو نمیشود و گیاه در این فصل از بین خواهد رفت .
بنابراین بهترین زمان برای کاشت درخت و نهال ، اواخر فصل زمستان و یا اوایل فصل بهار می باشد . به همین دلیل در کشور ما روز پانزدهم اسفند را روز درختکاری نام گذاری نموده اند زیرا این زمان مناسب ترین زمان برای کاشت می باشد.
2- بعد از مقوله زمان کاشت ، مکان کاشت نیز در اولویت بعدی می باشد . یادتان باشد که در مکانهایی مثل اطراف تیر چراغ برق یا در نزدیکی کابلهای مخابراتی و یا مکانهایی در اطراف لوله کشی گاز ، مکانهای مناسبی برای کاشت درخت و نهال نمی باشند.
3- در کاشت نهال دقت کنید که گونه ای را انتخاب کنید که مناسب اقلیم شما و بومی منطقه شما باشد . در صورت کاشت درختی و نهالی غیر بومی امکان رشد نکردن و یا حتی خشک شدن نهال بسیار زیاد می باشد . به طور مثال هرگز نباید یک درخت نخل را درمنطقه ای مانند اذربایجان بکارید .
4- برای انجام عملیات درختکاری لازم است که ابتدا ، گودال مناسبی اماده نمایید . این گودال بایستی دو تا سه برابر عرض و طول ریشه نهالتان باشد . حفر گودال بزرگتر ، این امکان را فراهم می کند تا بتوانید به راحتی ریشه نهال را در ان قرار دهید بدون هیچ گونه آسیبی و از طرفی ، رشد ریشه نیز راحت تر صورت می گیرد.
5- موقع کاشت نهال توجه کنید که ریشه را به آرامی در گودالی که حفر کرده اید قرار دهید . اگر چنانچه نهال شما در داخل گلدان قرار دارد سعی کنید به ارامی و بدون آسیب به آن ، نهال را خارج کنید. پیش از کاشت یقین حاصل کنید که گودال شما به اندازه لازم برای کاشت ریشه بزرگ اشت و سپس به ارامی نهال را در گودال قرار دهید. چنانچه نهال شما از نوع پیوندی می باشد ، یادتان باشد که سطح پیوندی باید حتما از خاک بیرون باشد.
6- بعد از قرار دادن نهال در گودال ، میتوانید ان را با کود کمپوست و یا کمپوست پر نمایید . البته چنانچه خاک مکان مورد نظر شما ، خاکی غنی باشد ، نیازی به استفاده از کمپوست نمی باشد . سعی کنید در هنگام کاشت نهال از کودهای شیمیایی استفاده نکنید در عوض استفاده از گیاخاک و شاخ و برگ خشکیده درختان و یا تفاله های میوه میتوانند گزینه های مناسبی برای تقویت ریشه نهال در این زمان باشند.
7- درختی که تازه کاشته اید را حتما آبیاری نمایید . میزان آب مورد نیاز درخت را به راحت یمیتوانید با استفاده از اندازه آن تشخیص دهید . در چنین شرایطی معمولا میزان پنج لیتر آب برای یک درخت تازه کاشته شده کافی می باشد.
8- بد نیست برای محافظت از نهال تازه کاشته شده در برابر آسیبهای طبیعی مانند باران و یا تبخیر زیاد آب ، از پوشش های پلاستیکی بنام مالچ استفاده نمایید . همچنین استفاده از لایه ای از خاک اره و یا حتی کاغذ باطله نیز می تواند مفید باشد.
9- بعد از گذشت یکی دو ساعت از کاشت نهال بهتر است آن را دوباره آبیاری نمایید . یادتان باشد که نهال تازه کاشته شده تا چند ماه نیاز به مراقبت ویژه دارد پس این مراقبت را اژ نهالتان دریغ نکنید. مرتب با توجه به نوع خاک ، نیاز نهال و اقلیم منطقه آن را ابیاری نمایید.

سایت بازار بزرگ کشاورزی ایران ، با هدف خدمت رسانی به شما کاربران عزیز در این بخش به ارایه مقالات کاربردی کشاورزی می نماید . لطفا با درج نظرات خود در انتهای این مطلب و همچنین اعلام موارد مورد نیازتان ، ما را در پیشبرد هر چه بهتر اهدافمان یاری نمایید .










دیدگاه ها

ع ن
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ۰۷:۰۵
کاشت درخت باید هدفمند و مداوم باشد و متمرکز در نواحی خاصی کاشته شود و آمادگی بعد از کاشت را داشته باشد که برای ریز گردها موثر باشد
حامد
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۱۵:۲۲
بسیار عالی بود آیا زمان کاشت نهال این امر که قسمت پیوند سمت قبله یا پشت به قبله باشد مهم است و اگر هست باید به کدام سمت باشدممنونم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.