نقش محلول پاشی بعد از برداشت بر محصول سال بعد باغ پسته

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۶۳۷۱
نقش محلول پاشی بعد از برداشت بر محصول سال بعد باغ پسته
درخت پسته از نظر فیزیولوژیکی ویژگی خاص خود را دارد و با دیگر محصولات باغی متفاوت است. محصول سال بعد درخت پسته بر روی شاخه های سال جاری (یکساله) تشکیل میشود. نحوه تشکیل جوانه گل سال بعد به این نحو است که تا اوایل تیر ماه خوشه داخل جوانه گل تشکیل شده تا این مرحله به غیر از اندام تخمک بقیه اجزای گل را دارا میباشد. بنابراین جوانهگل تشکیل شده در این مرحله عقیم بوده و قادر به تشکیل میوه نمیباشد. در شهریور ماه که هوا رو به خنکی میرود و محصول جاری هم کامل شده و نیازی به محصولات فتوسنتزی تشکیل شده در برگ ندارد.
تخمک که جزء اصلی جوانه گل میباشد شروع به تشکیل شدن و رشد و نمو مینماید. تحقیقات انجام شده نقش بعضی از عناصر غذائی از قبیل ازت، روی و بور را در فرایند تشکیل و تکامل تخمک ثابت کردهاست. بنابراین برای تضمین محصول سال آینده محلول پاشی بعد از برداشت در شهریور ماه تا اواسط مهر با فرمول زیر نقش به سزائی دارد:
نوترولین گرین kg2 + اوره kg2 + روی 25% گرین یا کربک سلیک روی 25% گرینkg 1/5+ بور20% گرین kg1 kg1/5 (در 1000 لیتر آب)
در ترکیب فوق برای باغهای پستهای که با آب شیرین آبیاری میشوند میزان کود بوروگرینkg 5/1 در 1000 لیتر آب و باغهائی که با آب نسبتا شور یا شور آبیاری میشوند این میزان kg1در 1000 لیتر آب است. محلول پاشی بعد از برداشت با فرمول فوق الذکر مقاومت جوانههای گل را نسبت به سرمای زمستانه و بهاره افزایش میدهد. عناصر غذائی که همراه با محلول پاشی بعد از برداشت جذب سرشاخهها و جوانههای گل میشوند و غلظت این عناصر را بالا میبرند. هر چه میزان عناصر غذائی جوانهها و سرشاخهها بالاتر باشد مقاومت آنها نسبت به سرما افزایش مییابد.
علاوه بر مزایای فوق محلول پاشی بعد از برداشت در تغذیه اول فصل رشد درخت موثر است. در مورد درخت پسته در مرحله رشد بخش هوایی و ریشهای یک اختلاف زمانی دو تا سه هفتهای وجود دارد. در اول فصل رشد بخش هوایی درخت شامل جوانههای زایشی (گل) و رویشی (برگ) فعالیت خود را با رشد سریع آغاز میکنند. این در حالی است که ریشه های فعال هنوز به اندازه کافی شروع به رشد و نمو و جذب عناصر غذایی از خاک نکردهاند. عناصر غذایی مورد نیاز در این مرجله کلیدی از ذخیره خود درخت که در فصل رشد قبل جمع آوری کرده است تامین میشود.
 پس بنابراین بهترین زمان برای بالابردن ذخیره غذایی درخت مرحله بعد از برداشت است که قسمت اعظم عناصر غذایی جذب شده از ریشه و محلول پاشی در جوانهها و شاخهها ذخیره میشود. جوانههای گل در مرحله تورم قبل از باز شدن نیاز مبرمی به عنصر بور دارند.
مطالعات نشان میدهد که در مرحله تورم جوانهها بور از سایر اندام های درخت به سمت جوانهها مهاجرت میکنند و غلظت بور در این مرحله در جوانهها چندین برابر حد معمول میباشد. بنابراین توصیه میشود علاوه بر محلولپاشی پس از برداشت در مرحله تورم جوانهها (اواخر اسفندماه) محلولپاشی درختان پسته با همان فرمول تکرار شود. در حال حاضر کودهای روی و بور کمپانی گرینهاس ایتالیا با توجه به تکنولوژی بالایی که در تولید آنها بکار رفته است، درجه خلوص بالا، حلالیت فوقالعاده زیاد آنها و قیمت مناسب این کودها نسبت به کودها نسبت به کودهای مشابه در بازار، تاثیر بسزایی در بالابردن ذخیره روی و بور جوانههای گل سال آینده و تضمین محصول دارند. امید است باغداران محترم با رعایت موارد علمی توصیه شده با پرداخت هزینه کمتر درآمد بالاتری نصیب خود کنند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.