شناخت و کنترل علفهای هرز گلخانه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
  • بازدید : ۵۲۶۹
کنترل علفهای هرز در گلخانه از اهمیت حیاتی برخوردار است تا بتوان گیاهانی قابل فروش و عاری از هرگونه آفت، باکتری، ویروس، مایکوپلاسما و البته علف هرز داشت. بسیاری از افراد اهمیت کنترل علفهای هرز را در داخل و درمحیط بیرون گلخانه نادیده میگیرند. علفهای هرز همان طور که چهره نامطلوبی دارند می توانند وقتی حتی گیاهی در گلخانه وجود ندارد، ناقل آفات باشند آنها همچنین می توانند ناقل بیماریهایی مثل ویروسها، باکتریها و مایکوپلاسما باشند که می توانند به گیاهان گلخانه ای انتقال یابند.
علفهای هرزی که داخل یا خارج گلخانه وجود داشته باشند می توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند. در داخل گلخانه گیاهان با استفاده از دماهای بالا، نور ثابت و منبع آب کافی ،بخوبی رشد می کنند.
این شرایط به رشد محصولات گلخانه ای و همچنین علفهای هرز بسیار کمک می کند در داخل گلخانه، علفهای هرز می توانند در هر جائی که یک محیط رشد برایشان فراهم باشد، وجود داشته باشند. خصوصا" گیاهان چند ساله که بطور معمول یک یا دوبار در سال گل می دهند می توانند چندین بار وارد سیکل گلدهی شوند. کف گلخانه هایی که سیمانی نشده باشد یا بطورنامناسب سیمانی شده باشد مکان خوبی برای جوانه زنی و رشد علفهای هرز است .
البته می توان علفهای هرز را در هر جائی که محیط رشد فراهم باشد، پیدا کرد . زمانیکه یک آلودگی شدید و جدی رخ دهد ،کنترل علف هرز می تواند بسیار دشوار و هزینه بر باشد و منجر به اختلال در تولید گیاهان اصلی گلخانه ای باشد.
حفظ شرایط رشدی عاری از علفهای هرز برای تولید محصولات گلخانه ای با کیفیت بالا ضروری است . فقط اگر عملیات کنترل علف هرزبه طور صحیح و مرتب و با استفاده از معیارهای مناسب برای کنترل، اجرا شود، می توان حشرات و بیماریها را در سطح حداقل نگه داشت .
علفهای هرز احتمالا" با محصولات اصلی بر سر نور، آب و مواد مغذی رقابت می کنند .حضورعلفهای هرز همچنین از زیبایی ظاهری محصولات رشد یافته هم می کاهد و تاثیر بدی بر مشتریان می گذارد. همچنین علفهای هرز منبع اولیه حشراتی مثل شته ها، مگس های سفید ،تریپس و سایر آفات مثل کنه ها، حلزون ها و پاتوژنها هستند. بسیاری از علفهای هرز معمول گلخانه مثل گندمک، ترشک، bittercress، گل قاصد و پیچک زمینی می توانند به ویروسهای tospoviruse ( ویروس لکه نکروزی گل حنا (INSV ) و ویروس لکه پژمردگی گوجه فرنگی (TSWV ) آلوده شوند در حالیکه علائم بسیار کم یا غیر قابل مشاهده ای نشان می دهند ( تصویر) سپس تریپس ها می توانند ناقل آن ویروس به محصولات حساس گلخانه ای باشند. علفهای هرز همچنین می توانند میزبان سایر ویروسهای مخرب گیاهی باشند که ناقل آنها شته ها می باشند.
علفهای هرز اصلی در گلخانه
بدون توجه به نوع محصول کشت شده در گلخانه، معمولا" با انواع خاصی از علفهای هرز اصلی مواجه می شویم. چند علف هرز اصلی شامل: ترشک شبدری کوتاه (جنسoxalis) bittercress(جنس cardamine) و فرفیون (جنس euphorbia) هستند.
دلایل بسیاری برای رشد این علفهای هرز وجود دارد:
-سازگاری به انواع شرایط خاک ، هوا و نور
-چرخه زندگی سریع (دوره کوتاه ا زدانه تا به گل رفتن)
-تولید بذر فراوان
سس
گونه های بسیاری از سس وجود داردکه باعث ایجاد مشکلاتی در بخش باغبانی شده اند. در واقع سس یک گیاه انگلی پیچک مانند است. وقتی خودش را به گیاه میزبان متصل می کند ، سیستم ریشه ای اش را از دست می دهد. سس غذای خود را از گیاهی که انگل آن شده است به دست می آورد و نیازی به برگ یا کلروفیل ندارد. به همین دلیل، این گیاه لزوما" بدون برگ و به رنگ زرد تا نارنجی است. سس خویشاوندی نزدیکی با نیلوفر پیچ دارد و یکساله می باشد. بهترین روش کنترل آن حذف گیاهان آلوده یا بخشهای آلوده گیاه است.
فرفیون ها :
فرفیون های کم رشد یا خزنده شامل تقریبا 11 گونه می شوند. آنها می توانند بوسیله شیره گیاهی شیر مانندی که موقع شکستن ساقه یا برگ تولید می شود ، شناسایی شوند. دو گونه از رایجترین آنها فرفیون خزنده و فرفیون خالدارهستند. بیشترگونه هایی که در گلخانه یافت می شود، یکساله هستند. سایر ویژگی های علف هرزی آنها شامل این موارد می شود :
-طی مراحل بذر تا گلدهی در تقریبا" 3هفته
-تولید مقادیر فراوان بذر
-جوانه زنی در اواخر بهار و اوایل تابستان
Phyllanthush، که chamberbitter، leaf-flower و niruri هم نامیده می شود، یک گیاه یکساله تابستانه است که بذر فراوانی تولید می کند. این علف هرزکه هم خانواده فرفیون است، نیازهای رشدی بسیار مشابهی با آن دارد. 6 گونه از آن در ایالات متحده مشاهده شده اما درخزانه ها رایج ترین گونه موجود است . با اینکه ph.spp. در خانواده فرفیون قراردارد، وقتی ساقه یا برگش شکسته می شود ، شیره سفید رنگ تولید نمی کند.
سایرعلفهای هرز
سایرعلفهای هرزی که ممکن است در گلخانه دیده شوند. در زیر آورده شده اند.
ترشکها
ازمیان چندین گونه ترشک شاید 2گونه از رایجترین آنها ترشک زرد (oxalis stricta) و ترشک خزنده (oxalis corniculata) باشند. هر دو گونه خصوصیات رشدی بسیار مشابهی دارند که از ویژگیهای علفهای هرز است:
-طی مراحل بذر تا گلدهی در کمتر از 3 هفته
-تولید مقادیر فراوان بذر
-انتشار بذر تا فاصله ای بیش از 12فوت(360سانتی متر) از طریق ساختاری بنام elators
-شبیه شبدر بوده و برگها به سختی به محلولهای علف کش آغشته می شوند زیرا کوچک و مومی هستند.
هردو گیاه چندساله اند؛ البته تفاوت اصلی میان این دو در این است که ترشک زرد بوسیله ریزوم های زیرزمینی تکثیرمی شود (ساقه هایی که زیرزمین می خزند) و ترشک خزنده بوسیله استولونها تکثیر می شود (ساقه هایی که روی زمین می خزند) این گیاه علاوه براینکه علف هرز بدمنظری است ، به عنوان ناقل آفاتی همچون مگس های سفید و کنه های عنکبوتی شناخته شده است .
علف جگری
علف جگری یک گیاه از آغازیان است که با هاگ تولید مثل می کند. گیاهان آن نریا ماده هستند. آلودگی به این علف در یک گلخانه معمولا در محیطهای دائما" خیس در گلدانها و سینی ها و در جاهای خیس در زیر سکوهای گلخانه دیده می شوند. علفهای جگری می توانند ناقل شته ها باشند
گراس ها
گراس ها خانواده ای بزرگ از گیاهان هستند که نمونه های علف هرزی زیادی در آن وجود دارد . این گیاهان علفی می توانند از طریق بذر یا مواد plug آلوده و ناخالص وارد شوند. برخی از این گراس ها که ممکن است با آنها مواجه شویم شامل علف چمنی ، سوروف بی تی راخ و پنجه مرغی می شود
علف توت
علف توت در دهه 1960 وارد ایالات متحده شد و در بیشتر نقاط این کشور گسترش یافته است. این علف در صنعت خزانه مخزن تبدیل به علف هرزی آزار دهنده شده است . این گیاه می تواند از بذر تا گلدهی را در کمتر از 2هفته طی کند.
Bitter cress
چندین گونه ازbitter cress وجود دارد اما شاید رایج ترین آنها hairy bitter cress cardamin hirsutal) باشد . بقیه گونه هایی که ممکن است با آنها مواجه شویم bittercrss گل کوچک وbittercress کم بذرتر هستند. به مانند همهbittercress ها ، hariy bittercress بسیاری از خصوصیات علفهای هرز را داراست :
-طی مراحل بذر تا گلدهی در کمتراز سه هفته
-تولید مقادیر فراوان بذر
-انتشار بذرها تا فواصل چندین فوت بوسیله مکانسیم خاصی در دیواره میوه .
گل ستاره ای ها
گل ستاره ای ها خانواده ای از گیاهان هستند که متشکل از تعداد زیادی گونه اند که بسیاری از آنها در گلخانه ها دیده می شود. علت اصلی فراوانی آن، بذرهای باد رو است. بسیاری از گل ستاره ای ها مثل گل قاصد با ساختاری چتر مانند تجهیز شده اند که به بذر اجازه می دهد به هوا رفته و مایل ها مسافت را طی کند. برخی از آسترها که ممکن است در گلخانه دیده شوند شامل گل قاصد ، پیر گیاه معمولی ،کاهوی وحشی می باشند.
منابع علف هرز
سایر علفهای هرز ممکن است بسته به شرایط و مکان رشد دیده شوند. البته بسیاری از مشکلات علف هرز از منابع بذری آلوده به بذر علف هرز و plugهایی که با گیاهان علف هرز آلوده شده اند ، نشأت می گیرد . سایر منابع بذر علف هرز شامل مزارع، جنگل ها و علف های هرزی که در مجاورت گلخانه رشد می کنند می شود. هر گیاهی (چوبی یا علفی) که بذری که با باد منتشر شود تولید کند می تواند به گلخانه راه یافته و تبدیل به مشکل علف هرز شود.
کنترل علفهای هرز در داخل گلخانه
یک برنامه مدیریت تلفیقی علفهای هرز بطور مؤثری جمعیت علفهای هرز را کنترل می کند. این برنامه شامل استفاده از روشهای مبارزه زراعی (پیشگیری و رعایت اصول بهداشت)، روشهای مبارزه مکانیکی (وجین علفهای هرز)، موانع فیزیکی (پوشش فیبر)، خالی کردن مکان و فراهم کردن امکان خشک شدن علفهای هرز (‌آفتاب دهی) و استفاده انتخابی از کنترل شیمیایی ( علف کشهای پیش و پس از سبزشدن) می شود.
این روشها فقط گیاهان موجود را حذف می کنند ولی مانع سبزشدن بذوری که ممکن است وجود داشته باشند، نمی گردد. حتی آفتاب دهی هم به ندرت گرمای کافی را برای از بین بردن مؤثر بذر علف هرز تولید می کند.
مبارزه :
علی رغم همه تلاش شما ، ممکن است علفهای هرز باز هم در گلخانه مشکل ساز شوند. در این مرحله برای کنترل این علفهای هرز 4 گزینه وجود دارد:
- حذف فیزیکی علفهای هرز
- دور ریختن مواد گیاهی آلوده
- خارج کردن محصول ازگلخانه و فراهم کردن امکان خشک شدن و ازبین رفتن علفهای هرز
پیشگیری:
علفهای هرز، یک مشکل دائمی در گلخانه های کوچک و بزرگ هستند . علفهای هرز ظاهر نامطلوبی دارند و ناقل بسیاری از آفات وهمچنین میزبان ویروسهایی هستند که ممکن است توسط تریپس به گیاهان میزبان حساس انتقال یابد.
بنابراین حذف علفهای هرز از کف گلخانه علاوه بر زیبایی شناسی به هدف مدیریت کنترل آفات هم اهمیت دارد.
علفهای هرزو بذورآنها می توانند در اثر بی دقتی و از طریق موادگیاهی ، ابزارو وسائل آلوده وارد گلخانه شوند.این بذور می توانند بوسیله آب آبیاری ، حیوانات و انسان به داخل خاک منتقل شوند. شبدر ، ترشک خزنده ، فرفیون خزنده ، گندمک و سایر علفهای هرز در گلخانه یک مشکل دائمی هستند. این علفهای هرز یکساله بوسیله بذر تولید مثل می کنند و چندین نسل در سال دارند. پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی ، اولین خط دفاعی گلخانه دار هستند. بذور علف هرز به آسانی از طریق دریچه های تهویه و سایر پنجره ها به گلخانه وارد می شوند. با استفاده از محیط کشت استریل، مواد گیاهی "تمیز" و کنترل علفهای هرز خارج از گلخانه، مانع ورود بذور و ریزوم علفهای هرز به داخل شوید. توری گذاشتن بر تهویه ها و سایر پنجره ها به محدود کردن ورود بذور باد آورده و همچنین حشرات کمک می کند.
در موقع نظارت و سرکشی گلخانه ، نوع علف هرز (پهن برگ یا باریک برگ) ، چرخه زندگی آن (یکساله، دوساله یا چند ساله) و محل آن را تعیین کنید. خیلی اهمیت دارد که علفهای هرز را تا قبل از گلدهی و تولید بذر از گلدان ها ، سکوها و کف گلخانه خارج کنید.
موانع فیزیکی: استفاده از یک مانع فیزیکی مثل یک فابریک بلوکه کننده علف هرز به محدود کردن استقرار علف هرز در کف گلخانه کمک خواهد کرد . بهتر است سطح این فابریک پوشش دهنده را خالی نگه داشت تابتوان به آسانی آن را جارو کرد . پوشاندن فابریک علف هرز با شن یا مواد دیگر، جمع کردن محیط کشت ریخته شده بر روی آن را مشکل می کند و در نتیجه محیطی ایده آل برای رشد علف هرز فراهم می کند. به طور مرتب با دست هر گونه علف هرز رشد یافته را تا قبل از به بذر رفتن بکشید. هر شکافی را در فابریک بلوکه کنند علف هرز ، تعمیر کنید.
بذر و مواد رویشی خود را از منبعی مطمئن سفارش دهید چنانچه بذور شما با علفهای هرز ناخواسته جوانه بزند و یا مواد رویشی آلوده به علف های هرز باشد، فروشنده را از مشکل علف هرز آگاه کنید تا بتواند آن را اصلاح کند. در صورت امکان بذر و مواد خود را از فروشنده دیگری تامین کنید.
از شرایط محیط کشت ذخیره شده خود با اطلاع باشید . محیط رشد را پوشیده نگه دارید و علفهای هرز پیرامون محل ذخیره محیط کشت را کنترل کنید . اگر مخلوط شما حاوی هر گونه خاک است ( که اخیرا به ندرت اتفاق می افتد.) ، مطمئن شوید که با بخار استریل شده یا ضد عفونی شده باشد . تا حد امکان کف گلخانه را تمیز نگه دارید . محیط کشت هایی که در مناطق کشت گلدانی بیرون ریخته شده اند را جمع آوری و تمیز کنید. در هنگام ساخت گلخانه های جدید ، استفاده از سیمان برای تمام سطح کف گلخانه را مد نظر قرار دهید با اینکه هزینه اولیه آن زیاد است اما دیگر در طول زمان مجبور می نمی شوید پول بیشتری برای تمیز نگه داشتن و عاری از علف کردن مناطق غیرسیمانی هزینه
- کنترل شیمیایی علفهای هرز
1.وقتی گلخانه خالی می شود ، باید از فرصت استفاده کرد و علفهای هرز و جلبکها را حذف کرد , اصول بهداشت را در سکوها و محیط کار حفظ کرده تا از مشکلات برای سیکل محصول بعدی جلوگیری شود.
اگر در زمانیکه گلخانه تان خالی است و یک دوره 1تا 2 ماهه زمان داشته باشید، می توانید بعنوان روشی برای کنترل ، علفهای هرز را خشک کنید. اگر گلخانه تان از نظر ورود آب عایق باشد می توانید با جلوگیری از ورود آب به گلخانه ، به سادگی علفهای هرز را ازبین ببرید . اینکار ، اگر همه را نه ولی بیشتر علف ها را ازبین می برد.متاسفانه ، بذور ازبین نخواهند رفت و همین بذور می توانند ، به محض اینکه گلخانه به حالت تولید برگشت ، مشکل ساز شوند.
2. حذف فیزیکی علفهای هرز و دورریختن مواد گیاهی آلوده
اکثر علفهای هرز به طور piggy راه خود را به گلخانه باز می یابند. گلدانها و جعبه های کاشت کوچک که حاوی علفهای هرز هستند ، معمولا آغازی برای مشاهده مشکلات علف هرز گلخانه اند. شما بدون شک می خواهید هر علف هرز ی را که در گلدانها یا جعبه های کشت ، در زیر سکوها یا هر جایی که محیط کشت هست رشد می کند را هر چه سریعتر حذف کنید . چنانچه گلدانها یا جعبه ها ی کاشت به شدت به علف هرز آلوده باشند گیاه یا گیاهان آلوده را به جایی جداگانه ( ایزوله ) ببرید تا بتوانید آن را تیمار کرده یا آنها را بدور بریزید . بیشتر علفهای هرز گلخانه چرخه های رشد بسیار سریعی دارند و می توانند دریک دوره کوتاه زمانی مقادیر زیادی بذر تولید کنند.
وقتی مشکل مدیریت علف های هرز بزرگ و هزینه بر می شود.، بسیاری از افراد به کنترل شیمیایی با استفاده ازعلف کش روی می آورند.علف کشها ، مواد شیمیایی برای از بین بردن گیاهان هستند.دو نوع علف کش وجود دارد: پیش رویشی و پس رویشی علف کش های پیش رویشی فقط بذرهای جوانه نزده را کنترل می کنند.البته بعضی از آنها گیاهان تازه جوانه زده را هم کنترل می کنند. بیشتر علف کشهای پس رویشی فقط گیاهان جوانه زده را کنترل خواهند کرد و فعالیت پیش رویشی بسیار اندکی دارند یا اصلا ندارند. علف کشهای پیش رویشی و پس رویشی می توانند انتخابی یا غیر انتخابی باشند.
علف کشهای انتخابی ، علف کشهایی هستند که فقط یک گروه خاص از گیاهان راازبین می برند . علف کشهای غیر انتخابی همه گیاهانی که روی آنها مصرف می شوند را کنترل می کنند . متاسفانه ، تعداد اندکی از علف کشهارا می توان در گلخانه مصرف کرد . همه علف کشها ی موجود ، علف کشهای پس رویشی با طیف وسیع هستند هیچ علف کش پیش رویشی برای استفاده در گلخانه به ثبت نرسیده وبرچسب گذاری نشده است . همه علف کشهای گلخانه ای ، علف کشهایی پس رویشی و غیرانتخابی هستند و نمی توانند در حضور محصولات گلخانه ای استفاده شوند. شاید این مشکل در آینده ای نزدیک برطرف شود زیرا بسیاری از محصولات ( ذرت ، سویا ، برنج و...) از نظر ژنتیکی دستکاری شده اندتا متحمل به گلیفوسات و گلو فوسینات شوند. البته تا زمان چاپ این مقاله ، چنین گیاهان زینتی که مقاوم به سموم علف کش باشندبرای صنعت گلخانه معرفی نشده اند.
بدلیل نگرانی هایی که استفاده از علف کش در گلخانه ایجاد می کند، تعداد اندکی علف کش این منظور موجود است. تولید کنندگان سموم از ثبت علف کش ها برای مصرف در داخل گلخانه اجتناب می کنند و این بدلیل پتانسیل فرار بودن علف کشها در یک محیط سربسته است .
برای گیاهان زینتی علف کشهای پیش رویشی زیادی در دسترس است . در موقع استفاده از هر علف کشی ، آن علف کش باید علف هرز خاص مورد نظر را کنترل کند و برای گیاه زینتی که علف کش روی آن استفاده می شود، بی ضرر باشند. به همین دلایل ، بسیار مهم است که شما بر چسب علف کش را خوانده و توصیه های آن را بکار بندید . خواندن برچسب به میزان زیادی از نا کارآمدی علف کش می کاهد و همچنین از آسیب به گیاهان مطلوب ، جلوگیری می کند. همچنین برچسب را برای وجود هر گونه محدودیت برای دوباره پوشش دارکردن گلخانه بررسی کنید . برای اکثر علف کشها بین تیمار علف کش و پوشش دار کردن مجدد ساختار گلخانه حداقل به 2 هفته زمان نیاز است.
استفاده انتخابی از علف کش های پس رویشی
علف کشهای پس رویشی بعد از سبزشدن علفهای هرز استفاده می شوند.
دو نوع مختلف از علف کشهای پس رویشی وجود دارد: تماسی و سیستمی . علف کشهای تماسی فقط بخشی از گیاه را که در تماس با علف کش قرار می گیرد ، می کشند، بنابراین معمولا به پوشش خوبی از محلول سمی نیاز است . چندین علف کش پس رویشی هست که می توان آنها را زیر سکو ها ی گلخانه و روی کفها بکار برد . علف کشهای تماسی مثل scythe برای استفاده روی گیاهچه های کوچک علفی عالی هستند . علفهای بزرگ ، دچار سوختگی می شوند اما نمی میرند . ENVOY ، که یک علف کش انتخابی است برای استفاده روی علفهای د رحال رشد فعال در زیرسکوهای گلخانه عالی است همچنین ، چون علف کشهای فهرست شده ، عموما غیر انتخابی هستند ، نباید در تماس با شاخ و برگ محصول قرار بگیرند . ، Reward هم یک علف کش تماسی است اما روی پستانداران سمیت بالایی دارد. علف کشهای سیستمی، جذب شده و داخل گیاه حرکت می کنند. برای اینکه علف کش مؤثر واقع شود باید علفهای هرز مورد هدف در حال رشد فعال با شند. علف کشهای سیستمی مثل رانداپ ، فینال و Touch down برای استفاده روی علفهای در حال رشد فعال وقتی دما بالای 50درجهF باشد ، عالی هستند ، البته رانداپ وTouch down راتنها می توان در یک گلخانه خالی وبین کشت دو محصول استفاده کرد . فینال ، مثل رانداپ یک علف کش سیستمی و غیر انتخابی است ، البته فینال علائم را بسیار سریعتر ( اغلب بین 2تا 4روز) از رانداپ (7روز یابیشتر روی اکثر علفهای هرز چند ساله ) ایجاد می کند اما شاید مثل رانداپ علفهای چند ساله را کنترل نکند. حرکت سیستمی آن به ریشه ها و ریزومهای عمقی تر به اندازه رانداپ نیست ودرنتیجه ممکن است بعضی از چندساله های درارای ریشه های عمیق بعداز استفاده از فینال ، دوباره رشد کنند. درحال حاضر معمولا 5 علف کش را می توان وقتی محصول در گلخانه است ، استفاده کرد . Scythe,Envoy,Reward,Finale,Fusilade( جدول را مشاهده کنید)
Scythe، Reward,Finaleعلف کشهای غیر انتخابی هستند ،و نباید با شاخ وبرگ محصول تماس پیدا کنند.
آبیاری زود هنگام محصول بلافاصله بعد از کاربرد علف کش می تواند آنرا شسته و اثر بخشی اش را کاهش دهد.چون تعداد اندکی علف کش برای کنترل علفهای هرز در دسترس است ، حذف علفهای هرز و رعایت اصول بهداشتی به عنوان بخشی از یک برنامه مؤثر مدیریت تلفیقی اهمیت دارد.
علائم آسیب علف کش به محصول
از علائم آسیب علف کش ایجاد برگهای کم رنگ ، ضخیم ، و رشد نیافته است . گاهی اوقات ، نقطه رشد گیاهچه های جوان آسیب می بیند که به شدت باعث بازداشتن رشد آنها می شود علائم می تواند شبیه علائم ناشی از عدم تعادل مواد تغذیه ای ، ویروسها یا آسیب ناشی از آلودگی هوا باشد . برای تعیین عامل آسیب به تشخیص صحیحی نیاز است . در بسیاری موارد ، علائم آنقدر شدید است که نمی توان گیاهان آسیب دیده را به فروش رساند.
احتیاطات در استفاده از علف کش
تعداد اندکی علف کش برای استفاده در گلخانه بعلت پتانسیل آسیب جدی یا ازبین بردن محصول گیاهان ،مجاز هستند. این آسیب ممکن است به طرق مختلفی صورت گیرد .1- چنانچه فن ها در زمان استفاده از علف کش روشن باشند ممکن است بادبرگی (spray drift ) اتفاق بیفتد. 2- علف کشها می توانند تبخیر شوند یعنی از مایع به گاز تبدیل شوند.
بخارات علف کش به آسانی در گلخانه سر بسته به دام افتاده و می توانند به گیاهان حساس آسیب بزند. " همیشه مطمئن شوید که علف کش انتخاب شده ، برای استفاده در گلخانه برچسب خورده باشد"
وبه دقت همه دستورالعمل ها و احتیاطات برچسب را دنبال کنید . این بر عهده فرد استفاده کننده است که همه دستورات برچسب را خوانده و اجرا کند. ازیک سمپاش مخصوص که مخصوص استفاده از علف کش باشد، استفاده کنید.
وقتی علف کشی را پیرامون یک گلخانه استفاده می کنید ، از استفاده از علف کشهای پس رویشی که می توانند تبخیر شده و به راحتی وارد سیستم تهویه گلخانه شوند اجتناب کنید . علف کشهای پس رویشی چمن هاکه حاوی 2-4Dو2-4DB و دی کامبا ، MCPP وmcpa باشند می توانند براحتی تبخیر شده و از طریق سیستم تهویه وارد گلخانه شوند. این علف کشها وقتی وارد گلخانه شوند.، می توانند منجر به ایجاد علائم آسیب بارزی شوند که شامل فنجانی شدن و strapping شاخ وبرگ گیاهان می شود. اگر شما آسیب علف کش را بر گیاهان گلخانه تشخیص دهید، برای نجات گیاهان و باز گرداندن گلخانه به تولید ، چندین کار می توانید انجام دهید.
ابتتدا ، تعیین کنید که آسیب علف کش از کجا ناشی شده است . علف کشها یا بخارات علف کش شاید از گیاهان تیمار شده که به داخل گلخانه آورده شده اند، از آلودگی قبلی علف کش در گلخانه یا از بخارات علف کش که با فن های تهویه به داخل گلخانه مکش شده اند، آمده باشند. اگر فردی علف کش رادر نزدیکی گلخانه بکار ببرد، این امکان وجود دارد که فن های تهویه بخارات علف کش را به داخل گلخانه بیاورند.
سعی کنید با فردی که علف کش را استفاده کرده تماس بگیرید و از آنها بخواهید که استفاده ا ز علف کش را در نزدیکی گلخانه متوقف کنند. چنانچه نتوان کاربرد علف کش را متوقف کرد ، در موقع استفاده ازاین علف کشها ، فن ها را خاموش کنید.
چنانچه گیاهان در یک گلخانه آلوده شوند، به طور مداوم دچار آسیب می شوند و شاید بخارات علف کش از داخل گلخانه بیایند. شما می توانید از روشهای مطمئنی قطعی برای دفع آلودگی ازگلخانه استفاده کنید.
اول گیاهان مطلوب را از گلخانه خارج کنید.سطوح داخلی گلخانه را با آب با فشار بالا ، بشوئید. درموقع شستشوبا آب مواظب هر گونه وسائل موتوری ، پانل های برق و سایر وسایل مکانیکی باشید. اطلاعات منتشر نشده ای هست که نشان می دهد یک باز قوی ( برای مثال مایع سفید کننده خانگی و آمونیاک ) اگر با آب مخلوط باشد (1:10 باز به آب ) به خنثی کردن علف کشها کمک می کند. چنانچه این شستشو انجام شود.حتما آن را با شستشو با آب خالص ادامه دهید . بسته به نوع علف کش و میزان علف کشی که وارد گلخانه شده ممکن است ، بخواهید از ذغال فعال شده برا ی کمک به خنثی کردن علف کش استفاده کنید. قبل از شستشو ، سطح گلخانه را با لایه ای به قطر1تا 2 اینچ از ذغال فعال شده بپوشانید .اجازه دهید که ذغال 1تا 2 هفته بماند و بعد آن را بردارید . به دنبال این کار ، با فشار قوی آب شستشورا انجام دهید.امکان بهبودی ( بازیابی) گیاهان آسیب دیده از علف کش به حساسیت گیاه یا گیاهان به آن علف کش و غلظت علف کشی که گیاه دریافت کرده بستگی دارد . تشخیص نوع علف کشی که گلخانه را آلوده کرده را می توان بوسیله تکنیکهای خاص آزمایشگاهی انجام داد اما اینکار کمک اندکی به بهبود گیاهان آسیب دیده با علف کش می کند.
می توان گیاهان آسیب دیده را بوسیله حداکثر هرس و شاخه زنی ممکن از مواد گیاهی آسیب دیده ، نجات داد. اینکار منجر به رشد جدید می شود . گیاه بوسیله رشد جدید بعدا می تواند غلظت علف کش رادر سیستم خود کاهش دهد . هرس ممکن است نتواند گیاهان آسیب دیده از علف کش را نجات دهد و شاید تنها گزینه موجود ، حذف گیاهان آلوده باشد.
چندین علف کش برای استفاده برای استفاده در گلخانه در دسترس است این علف کشها ، علف کشهای پس رویشی هستند که ابتدا باید برای استفاده در زیر سکوها ی گلخانه و در جعبه ها یا ظروف کاشت معرفی شده اند. هیچ نوع علف کش دیگری در گلخانه استفاده نکنید . از علف کشهای کنترل کننده عمومی استفاده نکنید . این علف کشها برا ی استفاده در داخل گلخانه مجاز نیستند و می توانند برا ی چندین ماه در خاک باقی بمانند چون امکان دارد به گیاهان از طریق بخارات مضر آسیب بزنند.
توجه!
فردی که از آفت کش استفاده می کند ، مسؤل است که همه دستورالعمل ها، محدودیت ها و احتیاطات روی برچسب ها را مشاهده کند . هرکاری غیر از این خطرناک ، غیر قانونی و بی اثر است
-همه آفت کشهارا در ظروف اولیه خود با حفظ برچسب و پشت درهای قفل شده نگهداری کنید،و آنها را از دسترس کودکان دور نگهداری کنید.
-آفت کشها را درغلظت صحیح و در فواصل صحیح استفاده کنید تا ازورود بقایا یا آسیب رساندن به گیاهان و جانوران جلوگیری شود.
-با دقت آفت کش را استفاده کنید تا از ریزش یا آلودگی مناطق غیرهدف جلوگیری شود.
3. مدیریت علفهای هرز در بیرون از گلخانه
برای جلو گیری از ورود علفهای هرز به گلخانه رعایت بهداشت محیط امری حیاتی است .
مدیریت علفهای هرز در خارج گلخانه برای حذف منبع اصلی بذر علف هرز انتقال یافته با باد ، و جلوگیری از رشد علفهای هرز چند ساله ای مثل پیچک درزیر تاسیسات و در داخل گلخانه اهمیت دارد . کنترل علف هرز اطراف گلخانه ، همچنین جمعیت حشرات آفت پروازی راکاهش می دهد . هر چه که علف هرز به گلخانه نزدیکتر باشد ، احتمال اینکه آن علف در گلخانه مشکل ساز شود بیشتر است . با اینکه کنترل کامل طبیعت غیر ممکن است ، می توان کارهای خاصی را انجام داد تا احتمال مشکل ساز شدن را در گلخانه به حداقل رساند. برای کنترل این علفهای هرز چندین راه وجود دارد:
*چیدن منظم مناطق علفی دراطراف گلخانه ، اینکار باعث می شود از گلدهی و تولید بذر بیشتر گیاهان جلوگیری بعمل آید.
*در صورت امکان ، حذف هر گونه گیاه در مجاورت گلخانه
*چیدن گیاهانی که در اطراف منابع آب رو زمینی قراردارند.( بذر انواع خاصی از علفهای هرز به راحتی با آب انتقال می یابند.)
*راه حل بهتر ، حفظ یک مرز عاری از علف هرز در دور گلخانه است.
بعضی منابع می گویند که مرزی به طول 10 تا20 فوت عاری از علف هرز در دور گلخانه کافی است از مالچ فابریک بلوکه کننده علف هرز یا علفکشهای پس رویشی و ماندگار در خاک هم می توان برای این منظور استفاده کرد. می توان مرزی از گیاهان مرتعی مثل ترکیبی از فستوکای قرمزChewing،سخت و خزنده را ایجاد کرد تا به جلو گیری از رشد علف هرز کمک کنند. تریپس ها بخوبی روی این گراس ها نمی توانند تولید مثل کنند. همچنین ، هنوز مشاهده نشده است ، که فستوکا ها میزبان توپسو ویروسها باشند.
اگر علفهای هرز در نزدیکی گلخانه رشد یافته اند و هدف شما حذف آنهاست ،ابتدا می توان از یک حشره کش قوی روی علفها استفاده کرد . با اینکار، حشرات پروازی از بین رفته و مانع ورود آنها ا ز طریق تهویه ها وارد گلخانه می شوید. سپس می توان از یک علف کش پس رویشی غیر انتخابی برای از بین بردن گیاهان موجود استفاده کرد.
سورفلان ( ارزیزلین ) به طور مؤثری برای کنترل بقایای علف هرز بکاررفته ؛ ترکیب سورفلان با فینال یارانداپ را هم می توان برای کنترل علف هرز پیش و پس رویشی استفاده کرد . از علفکش های نوع اکسین مثل آنهائیکه برای کنترل علفهای پهن برگ در گیاهان باریک برگ مجازند یا برای کنترل علفهای گیاهان چوبی بکار می روند در نزدیکی گلخانه استفاده نکنید.
در موقع اسپری کردن هرنوع علف کش بر روی علفهای دور گلخانه ، پنجره ها و تهویه ها راببندید تا از مکش اسپری به داخل گلخانه جلو گیری شود. قابلیت تبخیر علف کش ها و حساسیت بسیار زیاد محصولات گلخانه ای به این علف کشها می تواند منجر به آسیب شدید و جدی شود.
مدیریت علفهای هرز بیرون گلخانه اهمیت دارد زیرا:
1. از داخل شدن بذور علفهای هرز با باد به گلخانه جلو گیری می کند.
2. از رشد علفهای هرزچند ساله مثل پیچکها و... در زیر فونداسیون گلخانه جلوگیری می کند.
3. به کاهش ورود ناخواسته حشرات بالدار به داخل گلخانه کمک می کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.