اثرات آلودگی صوتی بر آبزیان و جانوران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۲۰۶۰
اثرات آلودگی صوتی بر آبزیان و جانوران
مقدمه:
بدون تردید صدا و ارتعاش از معضلات اساسی دنیای صنعتی بوده و خیل عظیمی از افراد چه در محیط کار خود یا در محل زندگی از آزار ناشی از آنها در مخاطره اند. زندگی ماشینی سبب شده است که انسان در محیطی پر استرس با منابع صدا و ارتعاش همزیستی توام با ناراحتی را تحکل نماید.از یک سو، تعداد کثیری از شاغلین به واسطه حرفه خود مجبور به مواجهه با این دو عامل فیزیکی و از سوی دیگر از دید صنعتی وجود صدا و ارتعاش نشانگر عملکرد نامطلوب دستگاه ها و یا استهلاک آنها می باشد. دستگاههای معیوب یا ناقص بخش مهمی از انرژی را از طریق صدا و ارتعاش به هدر می دهند،لذا چه از نظر اقتصادی و چه از نظر بهداشتی لازم است که این دو عامل مورد کنترل قرار گیرند.
موج عبارت است از آشفتگی یا برهم خوردن تعادل محیط بصورت منظم و یا نامنظم و راهی برای انتقال انرژی می باشد.امواج بسته به ماهیت خود قابل انتشار در محیط های مادی و یا خلاٌ هستند.امواج بطور کلی به دو دستهء امواج مکانیکی و امواج الکترومغناطیسی تقسیم بندی می شوند.
نوسان ممتد یک محیط الاستیک می تواند تحت شرایطی باعث ارتعاش ملکولهای هوای مجاور و تغییر مداوم فشار هوا گردد که این تغییر فشار بطور محدود و جزئی کمتر و بیشتر از فشار اتمسفر است. این موج بصورت طولی در هوا منتشر گردیده و در محدوده معینی از نظر فرکانس و دامنه برای انسان قابل درک است و به آن صوت می گویند.
مثال ساده آن ارتعاش دیافراگم بلندگو و تولید صوت است در اثر ارتعاش دیافراگم محدوده هایی پدید می آید که دارای فشار کمتر یا بیشتر از جو بوده و بصورت ولی منتشر می گردند. تصویر ساده آن بصورت یک موج سینوسی قابل ترسیم و تفسیر است.

ادامه مطلب

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.