کاربردهای اسید ابسیزیک در باغبانی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۱۸۳۹
آشنایی مختصر با هورمون آبسزیک اسید
این بازدارنده هورمونی حدود صد مرتبه از سایر بازدارنده‌ها قویتر است. وقتی که گیاه تحت تاثیر کمبودهایی نظیر آب ، اکسیژن و مواد غذایی قرار گیرد میزان این هورمون به سرعت بالا می‌رود. تمامی اندامها بر حسب نیاز انرا می سازند و انتقال این هورمون در آوندها صورت میگیرد.
کاربردهای هورمون اسیدابسیزیک در باغبانی
-در برخی از گیاهان روز کوتاه به گلدهی کمک می‌کند که ممکن است ناشی از کند سازی رشد باشد که خودآن می‌تواند برای گل دادن مساعد باشد (اثر روی گلدهی)
-استفاده از این هورمون باعث کنترل بسته شدن روزنه‌های گیاه می‌شود که بدین وسیله در هنگام کم آبی مانع از دست رفتن آب گیاه می‌شود( کاهش تعرق در گیاه).
-اسیدابسیزیک رشد انوع زیادی از بافتها و اندام‌های گیاهای از جمله به ساقه‌ها و ریشه‌ها را کند می‌سازد و اثر دیگر آن مربوط به پیری اندامهای گیاهی است چون این هورمون تجزیه کلروفیل را تسریع می‌کند( کند شدن رشد و ایجاد پیری).
- در برخی از گونه‌های ریشه را بهبود می‌بخشد(تسریع در تشکیل ریشه).
- این بازدارنده هورمونی باعث تحریک ریزش و پیری برگ و میوه می‌شود(کمک به ریزش).
در طولانی کردن دوره خواب بذور و جوانه‌ها و کوتاه داشتن قد گیاهان چوبی از این هورمون استفاده می‌کنند (افزایش مدت نگهداری بذور).
- دخالت در تشکیل غده ها:در گیاهانی در روزهای کوتاه غده های خود را گسترش می دهند عامل اصلی در تحریک رشد غده ها اسید ابسزیک میباشد( بهبود عملکرد تولید غده در گیاه).
- اسیدآبسیزیک از سبز شدن تعداد زیادی از بذرها جلوگیری کرده و یا سبز شدن آنها را به تاخیر می‌اندازد و نیز به علت همین ماده است که بذر و در داخل میوه جوانه نمی‌زنند( جلوگیری از سبز شدن بذر).

دیدگاه ها

بدون نام
۱۳۹۲/۰۴/۰۱ ۱۱:۰۰
- شرکت های تولید کننده نمایندگی انحصاری داشته باشند - قیمت کود ها با نرخ ثبت شده در سایت سه برابر تفاوت دارد و کشاورز باید گرانتر تهیه نماید

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.