مروری بر پرورش ماهیان زینتی آب شور

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۴۰۹۴
مروری بر پرورش ماهیان زینتی آب شور
نام علمی : کرومیس سیانوس
نام معمولی : کرومیس آبی ، کرومیس تپه دریایی آبی
سطح احتیاج به مراقبت : اداره کردن آسان ، مناسب برای کسانی که تازه می خواهند ماهیان آب شور نگه دارند .
اندازه : کمی بزرگتر از 5 اینچ ( حدود 13 سانتی متر )
طول عمر : 5 سال یا بیشتر
pH : 1/8 الی 4/8
درجه حرارت : 75 الی 82 درجه فارنهایت ( 25 تا 28 درجه سانتی گراد )
وزن مخصوص : 020/1 الی 025/1
سختی کربنات : 8 الی 12 درجه
مبداء : آتلانتیک غربی ، دریای کارائیب
رفتار : آنها دوست دارند در دسته های کوچک باشند ( 6 تایی و بیشتر ) و در دسته های بزرگتر می توانند از خودشان محافظت کنند در برابر ماهیان بزرگتر مهاجم داخل ظرف مثل تایگرها که به سرعت فرار می کنند. آنها به صورت ناگهانی فعال می شوند و از چیزهایی که از بالای ظرف اضافه می شود بسیار استقبال می کنند . این ماهیان در آکواریومهایی که تپه دریایی دارند امنیت بیشتری دارند .
اصلاح نژاد / جفت گیری / تولید مثل : اصلاح نژاد بعضی وقتها در همان ظرفهایی که تپه دریایی دارند انجام می گیرد که احتیاج به محوطه کوچک و شرایط خوب آب دارد . آنها را به وسیله غذاهای زنده آماده می کنیم . نرها باید در ماسه ها لانه بسازند ، به ماده های مختلف اظهار عشق کنند ، بعد از جفت گیری و تخم ریزی نرها از تخم ها مراقبت می کنند تا چند روز بعد که بچه ها از تخم بیرون بیایند .
سایز ظرف : حداقل 30 گالن ( 114 لیتر )
همزیستان سازگار در ظرف : آنها می توانند خود را با اکثر ظرفها حتی با جاهای کم هم وفق دهند .
رژیم غذایی ماهی : در طبیعت از زئوپلانکتون ها تغذیه می کنند و سعی می کنند آنها را به قسمت های کوچکی تقسیم کنند . به آنها تکه های کوچک غنی شده ویتامین و غذاهای یخ زده و موجودات غذایی زنده هم داده می شود .
محل ( پهنه ) ظرف : معمولاٌ بالا قرار می گیرد .
جنس : تشخیص جنسیت نر و ماده بین آنها بسیار سخت است .
ماهیان مشابه : ماهی دامسل ، دامسل آبی ، کرومیس سبز ، دامسل آبی دم زرد
دسته بندی ماهیان : خانواده کرومیس آبی
کرمیس آبی عضو خانواده ماهیان خدمتکار است و بخاطر سر سخت بودن می توانند برای کسانی که می خواهند برای اولین بار ماهیان آب شور نگه دارند انتخاب خوبی باشند . البته خیلی از کسانی که از روی علاقه این کار را انجام می دهند از آنها برای به گردش در آوردن مخازن استفاده می کنند( توصیه نمی شود) . آنها ماهیان بسیار فعالی هستند و احتیاج دارند که در دسته های کوچک و منسجم 6 تایی یا بیشتر باشند .
آنها رنگ آبی درخشانی دارند با یک خط مشکی که از باله پشتی تا نزدیک باله دمی کشیده شده است .
کرمیس آبی در شرایط عمومی اکثر مخازن ( اکواریوم ) راحت زندگی می کند . اما نباید جفتهای زیادی برای او در مخزن انداخت یا ماهی بزرگتری در مخزن باشد که آنها را بخورد .
آنها را در مخزن کوچکی بیاندازید و آنها خوب به زندگی ادامه می دهند . شما می توانید با یک ضربه نوک دست به مخزن آنها را از هم پراکنده کنید و این یک رفتار عادی از آنان است . کرمیس آبی گاهی اوقات به عنوان یک ماهی هیجان زده فروخته می شود به خاطر اینکه بیش از اندازه حرکت می کند و این باعث می شود سایر ماهیان خجالتی مخزن شما بیشتر تحرک کنند .
کرمیس آبی در حالت آزاد از زئوپلانکتون ها تغذیه می کند و در مخازن از اکثر موجودات دریایی ، غذای دریایی یخ زده ، مواد غذایی یخ زده خشک ، تکه های غنی شده ویتامین و غذاهای زنده را می خورند . برای رنگ پذیری مطلوب آنها ، به آنها غذاهای متنوعی بدهید .
آنها به نظر می رسد به طور کامل نسبت به بیماری مقاوم باشند اما شما احتیاج است توجه زیادی به آنها داشته باشید و آنها را قبل از اینکه در مخزن اصلی بیاندازید در یک مخزن قرنطینه بیاندازید .
کرومیس سبز – آبی
کرومیس سبز یا کرومیس ویریدیس به خانواده پماسنتریدا تعلق دارد . اعضا این خانواده تقریبا" شامل 360 عضو در 28 طبقه می باشد که شامل تمام دلقک ماهیان و ماهیان خدمتکار می باشد . کرومیس هم به عنوان یک عضو تکی در این خانواده است . توضیح عمومی راجع به ماهیان خدمتکار این است که آنها چیزی بیشتر از ماهیان خاص هستند حتی اگر بیشتر ماهیان خدمتکار در خانواده کرومیس ها قرار بگیرند .
کرومیس سبز به روش ساحل مرجانی با اقیانوس هند ، بومی می شود به هر حال آنها گونه های دریایی هستند . نمونه هایی از آنها به آب شور مردابها و تپه های ساحلی عادت می کنند . بعضی نمونه های هم خانواده و مرتبط به طور قابل ملاحظه ای در دریای کارائیب بین جزایر فلوریدا یافت می شوند این نمونه ها بدنهایی باریک ، دراز ، بیضی و رنگین کمانی درخشان دارند . همه کرومیس های سبز واقعا سبز نیستند . شما می توانید 3 نوع را پیدا کنید . سبز کمرنگ ، سبز سیبی و آبی کمرنگ . صرف نظراز رنگها همه آنها دارای یک موج تیره و روشن خیره کننده روی بدن خود هستند که هنگام شنا در آکواریوم برق می زند .
این ماهی تحت عنوان کرومیس آبی و سبز ، کرومیس سبز سیبی و کرومیس سبز خدمتکار در فروشگاه های ماهیان آکواریومی عرضه می شود . آنها در حالت رشد مناسب تا 4 اینچ رشد می کنند و به ندرت از آن تجاوز کرده و به 5 اینچ می رسند . بیشتر ماهیان خدمتکار احتیاج به مراقبت بیشتری به طور جداگانه دارند . فقط کرومیس سبز جزو آنان نیست همچنین در هنگام بلوغ حالت های تهاجمی کمتری دارند . که این واقعا یک نمونه آرام است و یک ماهی صلح دوست در تمام این خانواده .
در طبیعت آنها در میان سنگ هایی در کنار مرجان های شاخه دار در عمق 12 – 15 FT زندگی می کنند . یک طبقه بندی درونی بر اساس غریزه در یک آکواریوم انجام می گیرد . آنها بین خود دعوا نمی کنند و در عوض برای خود یک محیط بسیار امن تامین می کنند . آنها معمولا وقتی که در گروه های 3 نفره یا بیشتر می باشند خجالتی یا رم کننده نیستند .
کرومیس سبز شرایط استثنایی در جامعه داخل ظرف با هم جنسان و ماهیان دیگر دارند و به طور کلی ماهیان سر به راهی هستند. آنها واقعا ماهیانی سخت هستند و نگهداری کردن از آنها آسان است . انتخاب کرومیس سبز برای یک نگهدارنده آکواریوم تازه کار بهترین انتخاب است چون شرایط نگهداری آن در ظرف با شرایطش در دریا چندان تفاوتی نمی کند . یک جمعیت 3 یا 4 عددی این ماهیان را می شود در یک ظرفی به کوچکی 10 گالن نگهداری کرد . لازم به ذکر است که برای سایزهای بزرگتر آنان احتیاج به ظرف بزرگتری است .
در هوای عادی ، ( شرایط عادی ) آن ها در شاخه های بین مرجانی به دلیل امنیت مرجان ها می روند . این اولین عکس العمل آنان در زمان به خطر افتادن است . همچنین در شب آنان در بین همین شاخه ها استراحت می کنند . در یک آکواریوم آنها مکان های زیادی برای مخفی شدن دارند . آنها شناگران بسیار قابلی هستند و بیشتر زمان خود را در طول روز در قسمت های بالایی و میانی آکواریوم سپری می کنند . این ماهیان همه نوع پلانکتون را می خورند آنها از نوع ماهیان ضربه زننده با دهان در هنگام غذا خوردن نیستند. شما نباید برای پیدا کردن و غذادادن به آنها کار زیادی انجام دهید .
مجموعه ای از صخره ها در آکواریوم تجربه درستی از زندگی را به آنها می دهد . آنها در طبیعت معمولا خود را از صخره هایی که به صورت نامطلوبی از جلبک پوشیده شده اند خلاص می کنند . اگر آنها به آسانی زندگی با میگوی آب شور را نپذیرفتند باید توجه آنها را به خوردن جلب کرد از قرار تکه های بزرگ ، تکه های بزرگتر یا تکه های کوچک یا غذاهای یخ زده و خشک شده بستگی دارد .
رژیم غذایی آنها باید شامل پروتئین ، گیاه و جلبک به صورت متفاوت باشد . یک ماهی خوب تقریبا همه چیز خوار است که البته به همه این مواد احتیاج دارد برای سالم سازی هر چه بیشتر رژیم غذایی وجود جلبک خشک شده ورقه ای و غذاهای خرد شده دریایی باعث اطمینان است با رسیدگی های بالا و این رژیم غذایی این ماهی ها بیش از 15 سال عمر می کنند
کرومیس سبز
نام علمی : کرومیس ویریدیس
نامهای معمولی : کرومیس سبز آبی ، ماهی خدمتکار سبز آبی ، کرومیس سبز ، کشنده سبز
سطح نگهداری کرومیس سبز : آسان ، مناسب برای شروع کننده با آب شور
اندازه : بیش از 5/3 اینچ ( 9 cm )
دوره زندگی : 5 سال یا بیشتر
درجه حرارت : 72-80 درجه فارنهایت ( 22-27 درجه سانتی گراد )
pH : 1/8 تا 4/8
وزن مخصوص : 020/1 تا 025/1
سختی کربنات : 8-12 درجه
محل زندگی / منطقه : تپه های مرجانی ؛ اقیانوس آرام
رفتارها : این ماهی شبیه بقیه ماهیان خدمتکار نیست . ماهی نسبتا آرامی است به استثناء زمان تخم ریزی
تولید مثل / جفت گیری / تخم ریزی : تولید مثل گاهی اوقات در میان تپه های مرجانی انجام می گیرد . آنها به دسته های کوچک و شرایط خوب آب احتیاج دارند . آنها را می توان به وسیله غذاهای زنده آماده جفت گیری کرد . نرها تغییر بسیار کمی به رنگ زرد در اطراف باله سینه ای پیدا می کنند . نرها از تخم ها مراقبت می کنند تا پس از چند روز بچه ها از تخم بیرون بیایند .
سایز ظرف : حداقل 30 گالون ( 113 لیتر ) ترجیحا بزرگتر باشد تا آنها بتوانند به راحتی فعالیت کنند و تشکیل دسته بدهند .
سازگاری با بقیه ماهیان ظرف : معمولا در آکواریوم هایی که تپه های دریایی دارند آنها با زندگی در آن منطقه و یا مخفی شدن در اطراف آن احساس امنیت می کنند . ولی به هر حال شما نباید آنها را با ماهیان بزرگتری بیاندازید که آنها را بخورند
رژیم غذایی : 2 بار در روز در دو زمان مختلف باید تغذیه شوند . سعی کنید به آنها غذاهای مختلف دریایی بدهید مانند غذاهای خرد شده و غنی شده با ویتامین ، غذاهای یخ زده و حتی غذاهای زنده
محل قرار گیری آکواریوم : معمولا متوسط یا بالا
شناخت جنسیت : نرها در هنگام تولید مثل مایل به رنگ زرد می شوند
گونه های مشابه : ماهی خدمتکار آبی ، کرومیس آبی ، ماهی خدمتکار آبی دم زرد
کرومیس سبز یا کرومیس ویریدیس نوعی دیگر از ماهیان خدمتکار است . اما اجازه ندهید این مطلب شما را از نگهداری این کوچولوی زیبا بترساند . رنگ آنها با تغییر نور آکواریوم در سطوح مختلف به نظر می رسد که تغییر می کند . بعضی وقت ها سفید ظاهر می شوند و بعضی وقت ها آبی با رگه های سبز .
کرومیس سبز ، گاهی اوقات با کرومیس آترپکتورالیس اشتباه گرفته می شوند . زیرا هر دو بسیار شبیه به نظر می رسند . به هر حال کرومیس آتریپکتورالیس یک نوار مشکی کوچک بالای باله سینه ای دارد و آنها مقداری بزرگتر هستند . اغلب آنها را می توان در فروشگاه های ماهیان آب شور در هر محل هر جا از 5 دلار امریکا تا 20 دلار امریکا بسته به اندازه آنها یافت .
ماهی خدمتکار ، کرومیس سبز، که نسبتا ماهی آرامی است ترجیح می دهد که در دسته های کوچک 6 تایی یا بیشتر باشند . آنها مدت زیادی با هم می مانند و سپس با نوک زدن به هم در داخل گروه جفت خود را انتخاب می کنند وقتی بالغ شدند و آماده تخم ریزی ، حالت تهاجمی تری نسبت به بقیه اعضای ظرف می گیرند . اما به آنها ظرف کوچکتری بدهید که به دیگران آسیب نرسانند بعضی از کسانی که به دنبال این سرگرمی هستند که ماهیان آب شور را در ظرف هایی که تپه مرجانی دارند نگهداری کنند گاهی اوقات شاهد تولید مثل کردن این ماهی بوده اند .
کرومیس سبز نر می تواند رنگ خود را مقداری به زرد مایل کند و با ساختن لانه هایی میان ماسه ها نسبت به ماده های گوناگون اظهار عشق کنند سپس نرها از تخم محافظت می کنند تا چند روز بعد که بچه ها از تخم بیرون بیایند . آنها اکثرا غذاهایی که برای ماهیان آب شور است را می خورند که شامل تکه های کوچک یخ زده ، غذای خشک شده و غذای زنده می باشد . برای نتیجه بهتر از رژیم غذایی مختلف برای آنها استفاده کنید .
با اینکه آنان واقعا ماهیانی پر طاقت و مناسب برای یک مبتدی در امر نگهداری از ماهیان آب شور هستند ، کرومیس سبز ممکن است بعضی بیماریهای سایر آب شور را مبتلا شود و باید برای آنها از یک ظرف قرنطینه استفاده کرد . آنها را برای 2 تا 3 هفته در یک ظرف قرنطینه نگه دارید قبل از اینکه آنها را به ظرف اصلی منتقل کنید در این صورت شما می توانید نشانه ای از مشکلات احتمالی را ببینید .
کرومیس تپه ای سبز آبی ( کرومیس ویریداس )
حداقل ظرفیت ظرف : 30 گالن
سطح مراقبتی : آسان
نوع رفتار : آرام – صلح دوست
سازگار : با تپه ای مرجانی
شرایط آب : 72 تا 78 درجه فارنهایت حرارت
سختی آب : 8 تا 11
pH آب : 1/8 تا 4/8
جرم حجمی : 020/1 تا 025/1
نهایت اندازه : 3 اینچ
نوع رنگ : آّبی
رژیم غذایی : همه چیز خوار
منشاء : اندونزی
خانواده : پوماسنت ریدا
نگهداری از کرومیس سبز آبی تپه ای آسان است . این ماهی زیبا و آرام است . در حقیقت کرومیس ویریدیس بهترین انتخاب برای کسانی که می خواهند از ماهیان آب شور نگهداری کنند به خاطر عدم تجربه در درجه اول است . این عضو خانواده پوماسنت ریدا بیشتر به خاطر رنگ براق آبی که در سطح پشتی آن وجود دارد و به آرامی تغییر می دهد تا به رنگ سبز زیر شکم می رسد معروف است .
کرومیس سبز آبی تپه ای فقط به خاطر زیبائیش مورد استقبال قرار نمی گیرد بلکه به دلیل رفتار آرامش که در حقیقت رفتار اصلی ماهیان خدمتکار است و توانایی زندگی با اکثر ماهیان ، نرم تنان و مرجانها مورد توجه قرار دارد .
این ماهی ها در مناطق عمق متوسط و کم عمق تپه های مرجانی اقیانوس هند و جنوب اقیانوس اطلس زندگی می کنند .
گونه های وحشی این ماهی ترجیح می دهند در دسته های بزرگتر در مناطق کم عمق در میان شاخه های مرجان هایی مثل آکروپورا زندگی زندگی کنند . در آکواریوم خانگی ، کرومیس تپه ای سبز آبی بهتر است محیطی مثل محیط طبیعی برای شنا کردن داشته باشد . در حقیقت گروه های کوچک کرومیس های تپه ای سبز آبی در آکواریوم شروع به موج زدن و انجام حرکات زیبای نمایشی می کنند و تقریبا در کنار تپه های مرجانی آکواریوم مستقر می شوند و استراحت می کنند .
روی هم رفته کرومیس سبز آبی تپه ای یک ماهی پر طاقت است که می تواند بین 8 تا 15 سال در شرایط آکواریومی با کیفیت آب بالا و نگهداری خوب و غذا دادن به کرات در طول روز و غذاهای متنوع شامل غذاهای گوشتی رژیمی ، گلوله های گیاهی ، قطعات یخ زده غذاهای غنی شده با ویتامین زندگی کنند . بعضی آکواریوم داران موفق شدند کرومیس سبز آبی تپه ای را در خانه تکثیر کنند . به طور جالبی رنگ بدن نرهای بالغ که آماده برای ساخت خانه می شوند به زرد تغییر می کند . به هر حال موفقیت در تخم ریزی و تکثیر به طور کامل ارتباط به شرایطی مثل کیفیت آب و شرایط آکواریوم دارد .

مرضیه ناجی

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.