آشنایی با پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان – بخش سوم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۵۵۶
آشنایی با پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان – بخش سوم
بازسازی آب مزارع پرورشی:
در سیستمهای پرورشی فوق متراکم مدار بسته برای استفاده مجدد ازآب کانالهای پرورشی، فقط باز چرخانی آب و هوادهی آن کافی نیست زیرا در هوادهی قسمت عمده گاز کربنیک از آب خارج واکسیژن گیری هم به میزان مناسب انجام میشود ولی آمونیاک موجود در آب که از متابولیسم مواد غذایی در بدن ماهی حاصل شده است از آب خارج نمی شود لذا بازسازی آب باید به گونه ای باشد که علاوه براکسیژن گیری مناسب و خروج گاز کربنیک آب، آمونیاک هم از آن گرفته شود.
فرایند بازسازی آب که در فیلترها انجام میشود به این صورت است که در ابتدا آمونیاک آب توسط باکتریهای نیترو زوموناس و نیتروزوکوکوس به اسید نیتروتبدیل میشوند و سپس بوسیله نیترو باکترها به اسید نیتریک تبدیل میشوند .این اسید با باز موجود در آب ترکیب شده و ابتداء به نیتریت و سپس به نیترات تبدیل می شود. ماده نهایی حاصله نیترات است که در آب بازچرخشی بی زیان است. در این فرایند فقط 2تا 10% آب تازه به آب کانالهای پرورشی وارد می شود.
بسترهای باکتریایی، برای کشت باکتریهای تجزیه کننده آمونیاک در فیلترهای بازسازی آب دارای 120سانتی متر تکه سنگهای تیز و30سانتی مترپوسته صدف تازه دریایی خرد شده میباشد. لایه صدفی، بخش اصلی فیلتر برای گرفتن موادجامد موجود درآب و کاربرد آن بعنوان ماده غذایی برای رشد نمو باکتریهای تجزیه کننده آمونیاک را تشکیل می دهد.
باکتریهای تجزیه آمونیاک جزءموجودات ریز اتو تروفی هستند که از طریق سنتز شیمیایی می توانندمواد ساده غیر معدنی مانند آمونیاک،اکسیژن،گاز کربنیک،کربنات و بیکربنات را گرفته وآنها رابه موادقندی ،
چربی،و پروتئین تبدیل کنندو از اکسیداسیون آمونیاک، انرژی مورد نیاز را برای فرایند بازسازی تامین نمایند.
این باکتریها همچنین نیاز به مواد شیمیایی دیگری مثل یک ترکیب بازی برای ساخت نیتریت ها،نیترات ها،فسفاتها،منیزیم ،آهن و سایر مواد کمیاب را دارند.این باکتریها از لحاظ رشد و نمو خود کفا هستند و رشد آنها در صورت کمبود یا فقدان مواد شیمیا یی لازم کند یا متوقف می گردد.
پوسته های صدف عملا بی کربنات کلسیم را جهت تولید باز مورد نیازبرای تولید نیترات کلسیم را می نماید.بدون وجود باز اسیدهای نیترو و نیتریک تولید می شوند که باعث کاهش PH آب میگردند.کربنات کلسیم حاصل شده از پوسته صدف باعث نگهداریPHآب در سطح مناسب می گردد.
وسعت کلی فیلترها بر مبنای کمیت آب ورودی مازاد در واحد سطح محاسبه می گردد. به ازای هر 40لیتر در دقیقه آب باز سازی شونده بایستی یک متر مربع بستر فیلتر ساخته شود.
نحوه تمیز کردن فیلترها:
فیلترها باید حداقل هفته ای دو بار تمیز شوند. به اینصورت که آب ورودی به فیلترها قطع شود وتا عمق 30سانتی متر بستر از آب تخلیه شود. تخلیه آب از طریق لوله های خروجی که آب را به خارج از سیستم پرورشی هدایت میکند تخلیه می گردد پس از آن یک هوا ده بمدت 1تا2 ساعت روشن شود.
هوا از داخل سنگهای بستر و لایه پوسته صدف به میزان 450لیتر در دقیقه به ازای هر متر مربع وسعت فیلتر از پایین به بالا به گونه ای دمیده شود که باعث بهم خوردن بستر سنگی و صدفی نگردد.
در 20دقیقه آخر این عملیات،آب خام از کانالهای پرورشی به درون فیلترها هدایت و پس از شستشو و تمیز کردن فیلتر به لوله های خروجی فرستاده میشود سپس حوضچه فیلتر،آماده پذیرش آبهای کانالهای پرورشی می باشد تا دوباره کار باز سازی آب شروع شود.
نکته: زمان استفاده از مواد شیمیایی در استخرها (داروها و ضدعفونی کننده ها)که باعث ازبین رفتن باکتریهای تجزیه کننده آمونیاک می شوند باید وارد حوضچه تصفیه نشود و از چرخه بازسازی آب خارج گردند.
طرز تشخیص ماهی تازه و سالم از ماهی مانده و فاسد:
علائم ظاهری خصوصیات ماهی تازه و سالم خصوصیات ماهی مانده خصوصیات ماهی فاسد
جلا ظاهری درخشنده و شفاف فاقد درخشندگی (‌کدر ) فاقد درخشندگی ، کدر و تیره
آبششها رنگ روشن قرمز ، مرطوب ، بدون بوی زننده و ماده لزج آبششها کم‌رنگ و با رطوبت کم و به راحتی کنده می‌شوند قهوه‌ای تیره ـ مملو از مواد لزج
چشم‌ها شفاف ، روشن و درخشنده و برجسته کدر و فرو رفته چشم‌ها کاملاً گود و بدون درخشندگی
فلس ها درخشان ، براق و صاف و محکم به بدن چسبیده بدون درخشندگی و شفافیت و به راحتی کنده می‌شوند سست و نرم به راحتی کنده می‌شوند
بو طبیعی و عاری از بوی گندیدگی بوی زننده دارای بوی گندیدگی و غیر طبیعی
دهان بسته است باز است باز است
دیواره شکمی شکم نسبتاً برآمده است شکم حالت فرو رفته دارد شکم حالت خمیری دارد و با کمی فشار پاره می‌شود
مخرج بی‌رنگ و فرو رفته است کمی قرمز رنگ ، بدون حالت ارتجاعی و شل می‌باشد قرمز رنگ ، بدون حالت ارتجاعی و شل می‌باشد
گوشت حالت ارتجاعی داشته و سفت است و به راحتی از استخوان جدا نمی‌شود و اثر انگشت روی آن نمی‌ماند شل بوده حالت ارتجاعی نداشته و به راحتی ازاستخوان جدا می‌شود ، اثر انگشت روی آن می‌ماند پلاسیده و پژمرده و شل و اثر انگشت روی آن می‌ماند و به راحتی ازاستخوان جدا می‌شود
خون خون محوطه شکمی روشن و بدون بو می‌باشد خون محوطه شکمی تیره رنگ و بوی غیر طبیعی می‌دهد خون محوطه شکمی قهوه‌ای رنگ و بوی تعفن می‌دهد
غوطه وری در آب فرو می‌رود بسته به شدت فساد ، بعلت تولید گاز در روی آب شناور می‌ماند بسته به شدت فساد ، بعلت تولید گاز در روی آب شناور می‌ماند
دکتر قاسمی فرد

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.