معرفی برخی ماهیان جنوب کشور

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۸۳۱
معرفی برخی ماهیان جنوب کشور
نوع مطلب: پرورش آبزیان ،
ماهی های خوراکی جنوب کشور از نظر کیفیت به چهار دسته تقسیم می شوند :
1- ماهیهای ممتاز : حلوا سفید ، راشکو ، شوریده.
2- ماهی های گروه یک : قباد ، شیر .
3- ماهی های گروه دو: هامور ، سنگسر ، حسون ، زمین کن ، حلوا سیاه ، صبور ، بیاه...
4- ماهی های گروه سه: گیش ، سارم ، سوکلا ، عروس ، سلطان ابراهیم ، خارو.
1- ماهی حلوا سفید: وزن آن بین 2.5 - 1.25 کیلوگرم و طول آن بین 15 - 35سانتی متر می باشد.گوشت این ماهی سفیدرنگ است و گوشت آن به سهولت از استخوان جدامی شود.سرماهی کوچک است. خوزستانی ها به حلوا سفید, زبیده می گویند . زبیدی در زبان عربی از زبده گرفته شده به معنای برگزیده است . این ماهی کتابی شکل و چهار گوش است به رنگ نقره فام ، فلس بسیار نرمی دارد که با مالش دست برداشته می شود . برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش آن بدهید و اندرونه و آبشش ها را با انگشت بیرون بکشید . سر و دم ماهی را نیز لازم نیست بزنید . معمولاً این ماهی را به صورت شکم خالی در روغن سرخ می کنند .
2- ماهی شوریده: شوریده از نوع ماهیانی است که خوراکی خوب محسوب می گردد. وزن آن بین نیم تا دو کیلوگرم است و طول آن حدود 25 - 50 سانتیمتراست، دارای تیغ زیادی می باشد . پوست سر و پشت ماهی سیاه، بدنه خاکستر ی و زیرشکم آن سفیدرنگ است.
3- ماهی راشگو: ماهی راشگو به طول 25 - 62.5 سانتی متر و وزن نیم تا 3.5 کیلوگرم.دارای سرکوچک و دهان نسبتاً بزرگی است که تا نزدیکی چشم کشیده شده است. رنگ ان در پشت خاکستری ،در پهلو کدر و در شکم سفید است. فراوانی این نوع ماهی در ماههای دی وبهمن در اطراف بوشهر دیر و کنگان میباشد.
4- ماهی شیر: از تیره تن ماهیان است این ماهی به طور متوسط بین50 -150 سانتی متر طول و حدود 3 تا 9 کیلو گرم است . پشت این ماهی ابی یا سبزرنگ و طرفین ان نقره ای است. شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی مشاهده می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است.
5- ماهی قباد: این ماهی با سرعت زیاد در اب حرکت می کند. وزن این ماهی 1-2کیلو گرم است وطول آن 25-50 سانتی متر است دارای گوشت قهوه ای روشن لذیذ است.
6- میش ماهی: این ماهی بزرگترین ماهی خوراکی خلیج فارس است. وزن این ماهی حدود 4-60 کیلو گرم وطول ان 40-150 سانتی متر می باشد،دارای پوست نقره ای خاکستری و سر بزرگ می باشد. تجمع این ماهی در مناطق قشم، دیر و خارک می باشد.
7- ماهی صبیتی: رنگ این ماهی نقره ای است. تمام فلس ها در وسط تیره هستند، باله پشتی با لکه خاکستری و حاشیه سیاه و باله دمی سیاه خاکستری ،باله مخرجی خاکستری و باله سینه ای وشکمی کمی گوشتی رنگ است.
8- ماهی بیاه: رنگ این ماهی در بالای بدن خاکستری سبز و در پهلو و شکم نقره ای ،لبه ی عقبی باله دمی تیره و بقیه باله ها شفاف میباشد. این ماهی ساحلی است و با وسایل صید ثابت نزدیک ساحل صید میشود.
9- ماهی سنگسر: از تیره سنگسر ماهیان است. وزن تقریبی ان نیم تا پنج کیلو گرم و طول ان 25-75سانتی متر است رنگ ان در ناحیه پشت به رنگ طلای برنزی با سایه مایل به سبز پهلو ها و شکم نقره ای رنگ، خالهای نامشخص در پشت چشم و با باله پشتی با لبه تیره.
10- ماهی هامور: از تیره هامور ماهیان است. وزن متوسط ان 4-6 کیلو گرم و به طور متوسط 60 سانتی متر طول دارد این ماهی دارای فلس بوده و رنگ ان خاکستری دارای نقطه های قهو ه ای رنگ است. گوشت ان خوشمزه و برای عمل اوری مناسب است .ماهی هامور به مقدار قابل توجه ای در سواحل بندر لنگه و بوشهر صید می شود و اندازه کوچکتر این ماهی در منطقه دیر صید می شود. ببشتر در بستر شنی سنگی و صخره ای دریا زندگی می کند و فصل فراوانی ان از اذر تا اواخر اسفند می باشد.
11- ماهی صبور: از تیره شک ماهیان است. ماهی استخوانی است بالا و پشت ان خاکستری تیره که در پهلوها وبدنه به نقره ای تغییر پیدا میکند گوشت ان سفید و دارای استخوانهای کوچک در تمام بدن است.
12- ماهی خارو: از نوع ماهیان درجه سه است که تا حدی استخوانی است. وزن ان بین 250گرم تا2 کیلو گرم است، این ماهی شنای سریع دارد و در بستر گلی زندگی میکند. پوست صاف به رنگ نقره ای درخشان دارد . تسمه ای شکل است . چنان که از نام این ماهی پیداست ، تیغ فراوان دارد ولی خارهای آن درشت است . این ماهی را می توان کبابی کرد . فیله آن برای سرخ کردن مناسب است. از این ماهی ، شور ، هم درست می کنند .
13- حلوا سیاه : این ماهی به حلوای سفید شباهت دارد . پوست آن خاکستری تیره است . گوشت حلوای سیاه به لطافت حلوای سفید نیست ولی مزه آن بسیار خوب است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.