معرفی کامل ارقام درخت و میوه پرتقال لبنانی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۳۲۳۶
موطن اصلی پرتقال یافا کشور فلسطین است و در سال ۱۸۴۴ در اثر جهش جوانه ای پرتقال بلادی بدست آمده است . ( اکنون منطقه مورد نظر تحت اشغال اسرائیل است!!! ) به همین دلیل هم اکنون این رقم یکی از پرتقال های معروف اسرائیل محسوب می شود . میزان تولید این رقم در سال ۱۹۶۵ فقط ۲۰ میلیون جعبه در جهان بوده است اما ویژگی های مناسب این درخت و میوه ی آن سبب شد که تنوع در آن افزایش یابد و به مناطق دیگر جهان گسترش یابد .
هم اکنون در لبنان ، قبرس ، ترکیه ، سوریه ، یونان ، مصر و دو قاره اروپا و آمریکا این رقم گسترش یافته است . این رقم در آمریکا بیشتر با نام یافا شناخته شده است . هم اکنون در لندن مکانی ایجاد شده است که شکل خاصی از این رقم را با اندازه ، کیفیت و بسته بندی جدید عرضه می کند که در اروپا مشهور است .
این رقم بین سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۳ وارد ایران شد و فقط در شمال ایران کشت شد .
در ایتالیا این میوه با عنوان یافای ریزه اندام! تولید می کنند . چون در ایتالیا این میوه تا حدی کوچکتر از اندازه ی معمول آن می باشد .
چندین نکته درباره میوه ی این رقم
میوه ی اولیه ی آن دارای تخم های زیادی بوده است . پس از گسترش آن به نقاط دیگر جهان ، فلوریدا دست به کار شد !!! و با تنوع پدر و مادر این رقم و آزمایشات فراوان گونه های بی تخم آن را ارائه کرد که باعث شد یافای فلوریدا با نام Joppa در دنیا معروف شود . تا قبل از این واقعه زیاد به تخم های میوه توجهی نمی شد اما پس از این رویداد بی تخم شدن این میوه و تولید آن در سطح تجاری مورد توجه بسیاری از کشور ها قرار گرفت .
کیفیت میوه تولیدی در ایران به خوبی فلسطین ، لبنان و مراکش نیست چون در شمال ایران نور و دمای کافی تامین نمی شود بنابراین این میوه دارای پوست کلفت ، گوشت خیلی کم و بسیار خوش عطر و طعم است . پوست میوه تقریبا حالت شبه چرمی دارد .
رقم یافا خاصیت سال آوری داشته و در دو نوع درشت و پوست کلفت و نوع کوچک تخم مرغی در شمال ایران وجود دارد .
ویژگی های عمومی درخت
درخت شاموتی به گرما و خشکی در طول شکوفه دادن حساس می باشد . بنابراین تطابق آب و هوای منطقه با این رقم کمی مشکل است . در مناطق داغ و خشک میزان تولید کم است . منطقه مورد علاقه این درخت شرق دریای میدیترانه می باشد و در آن مناطق بهترین میوه ها حاصل می شود که در ایران ، شمال بیشترین شباهت با آن منطقه را دارد . درخت آن بی خار می باشد و برگ های آن بزرگ و پهن بوده و دارای دمبرگ های کوچک و بالدار می باشد .
یک درخت بالغ و سرحال از رقم شاموتی
یک درخت شاموتی در حال مرگ!
درخت این رقم در فلسطین کمی آهکی می باشد که معمولا به علت عفونت موجود در آن منطقه است که به درخت آسیبی نمی زند . میوه دهی آن کمتر منظم می باشد و سال آوری در آن دیده می شود .
معمولا یقه های درخت باریک و شعاع درخت چندان زیاد نیست و حالت چتری آن متوسط می باشد . حلقه های areolar به صورت ضعیف در تنه ی آن وجود دارد .
کیفیت میوه
1- پوست کندن آن راحت بوده و گوشت میوه به پوست نمی چسبد .
2- رنگ گیری میوه تحت شرایط مطلوب ، بسیار خوب است ولی کلاً میوه خوش رنگی است .
3- غدد چربی آن کم می باشد .
4- میوه معمولا ازمتوسط کمی بزرگتر است .
۵- پوست آن تقریبا صاف بوده و دارای اندکی چاله می باشد و کمی چرمی و سفت می باشد .
6-رقم یافا ( این رقم خاص کالیفرنیا است )(برای دیدن عکس واقعی روی آن کلیک کنید )
۷- گوشت آن به رنگ نارنجی و آبدار و بسیار خوش طعم و خوش بو می باشد .
8- معمولا شکل میوه به صورت بیضی یا تخم مرغی می باشد .
9- در کل طعم میوه شیرین می باشد ولی اگر نور کافی نبیند اسید میوه زیاد شده و میوه ملس یا ترش می شود .
10- تعداد تخم های میوه کم می باشد و در مناطق میدیترانه ای بدون تخم است .
لبنانی یا شاموتی یا یافا؟ کدام صحیح است؟
برخی از پژوهشگران پرتقال یافا و شاموتی را جدا از هم دانسته و معتقدند برگ های پرتقال شاموتی از حیث ظاهری با یافا متفاوت است و درختان آن تمایل به رشد عمودی دارند . اما بد نیست این نکته را بدانید که در اروپا معمولا به پرتقال لبنانی ، یافا ( با یافای جنس نارنگی ها اشتباه نکنید ) گفته می شود . خود رقم شاموتی اگر دارای املای متفاوتی باشد ویژگی های آن تغییر می کند و این سبب تمایز میان سه رقم ذکر شده می شود .
با توجه به نکات بالا باز باید توجه کنید که خود رقم شاموتی چندین زیر رقم دارد که آن ها با هم متفاوت است و تفاوت زیر رقم ها بسیار اندک است . با همه ی این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که
هر سه اسم بالا مربوط به یک رقم است اما چون آب و هوا در مناطق جهان متفاوت است در اروپا بیشتر به آن یافا و در آسیا به آن لبنانی یا اسرائیلی و در زبان لاتین به آن شاموتی ( Shamouti ) گفته می شود .
بنابراین ما با نام شاموتی مطلب را ادامه می دهیم .

دیدگاه ها

مهرداد نجمي
۱۳۹۱/۰۶/۰۶ ۱۸:۴۳
باسلام مايل هستم در خصوص انواع پرتقال قابل حضول در ايران و محلهائي که اين گونه ها قابل حضول مي باشند اطلاع داشته باشم.بخصوص در مورد مازندران حوالي عباس اباد. با تشکر نجمي

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.