سازمان تعاون روستایی مسئولیتی در قبال خرید تضمینی گندم نداشته است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
  • بازدید : ۷۸۴
وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: سازمان تعاون روستایی در 10 سال اخیر هیچگونه مسئولیتی در قبال خرید تضمینی گندم از کشاورزان نداشته است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در این اطلاعیه آمده است، در راستای تاکیدات وزارت متبوع به منظور کمک و همکاری جهت درخواست مباشر خرید (شرکت بازرگانی دولتی ایران)، اتحادیه‌ها و شرکت های تعاون روستایی را تشویق و ترغیب کرده است.
همچنین از طریق عقد قرارداد کارگزاری با شرکت بازرگانی دولتی ایران در حل مشکل گندمکاران بویژه کشاورزان خرده و مستقر در مناطق صعب العبور بعنوان یک وظیفه ملی و اساسنامه‌ای اقدام به خرید تضمینی گندم کنند و محصول را به سیلوها و انبارهای تعیین شده از سوی این شرکت تحویل دهند.
لازم به ذکر است، از سال 54 تا 79 مباشرت و مسئولیت خرید گندم بر عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بوده و این شبکه تمام تلاش خود را در شهرها و استان های مختلف کشور جهت اجرای ضوابط و شرایط ابلاغی خرید تضمینی گندم با ایجاد مراکز خرید متعدد و گسترده برای کمک به کشاورزان در دور افتاده‌ترین مناطق کشور بکار بسته است.
بنا بر این درخواست های مکرر حضور فعال شبکه تعاونی های روستایی در خرید تضمینی گندم در 10 سال اخیر، از سوی مباشر خرید و مقامات استانی نیز گویای این مدعاست.
بنا بر این گزارش، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به هیچ وجه مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را ندارد، بلکه همواره مباشرت و مسئولیت خرید تضمینی بیش از 16 محصول کشاورزی را که از طریق نمایندگان ویژه ریاست جمهوری ابلاغ می‌ شود، را بر عهده داشته است.
در صورتی که دستگاهی تخصصی و مرتبط با حوزه کاری(خرید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی) با بکارگیری تمام ابزارها و امکانات قانونی و برخورداری از تعاونی های غیردولتی به جمع‌آوری و هدایت محصول به مراکز نگهداری اقدام کند به طور قطع باعث تسهیل در فعالیت تولیدکنندگان نیز می شود.
این گزارش می افزاید، کماکان اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی خواستار واگذاری خرید تضمینی گندم به سازمان تعاون روستایی ایران بوده‌ و آن را مورد تاکید قرار داده‌اند.
همچنین، طرح واگذاری مباشرت خرید تضمینی گندم به وزارت بازرگانی به علت وجود مشکلات متعدد در امکانات و شرایط خرید سازمان و شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی در گذشته نیز به هیچ وجه صحت نداشته و چگونه یک دستگاه غیرتخصصی توان حل مشکلات تخصصی محصول گندم را داراست، اما وزارت جهاد کشاورزی (سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شبکه تعاونی های روستایی کشاورزی کشور) که سابقه بیش از 25 ساله خرید تضمینی گندم را دارد توان حل این مشکلات را بدون کمترین تحمیلی به دولت نداشته باشند.
به همین منظور سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با هدف کاهش زیان دولت در خریدهای تضمینی و برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای خرید توافقی برخی محصولات و عرضه مستقیم آن در مراکز خرید، غرفه های در اختیار خود و میادین میوه و تره‌بار در سراسر کشور داشته که این موضوع کمک های ارزنده‌ای به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کرده است.

خبرگزاری ایرنا – 91/5/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.