پوشش دام های روستایی خراسان رضوی علیه هاری و تب مالت

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
  • بازدید : ۸۹۵
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مجوز واگذاری عملیات واکسیناسیون تب مالت و هاری را به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی در قالب طرح توسعه خدمات بهداشتی، درمانی دام های روستایی و عشایری را از طریق خرید خدمات، ابلاغ کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: این عملیات با استناد به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور از تاریخ اول شهریور ماه آغاز شده و طی آن بخشی از عملیات واکسیناسیون بروسلوز(تب مالت) دامی و هاری در سگ های صاحبدار و سگ های گله به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی دامپزشکی واگذار خواهد شد.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اعلام داشت: مدت زمان اجرای طرح یادشده را تا پایان سال جاری اعلام کرد و یادآور شد با توجه به تامین هزینه های این طرح از طریق منابع دولتی، کلیه خدمات برای دامداران رایگان انجام خواهد شد و لازم است دامداران در جهت جلوگیری از بروز و شیوع بیماری های یادشده نسبت به همکاری به اکیپ های دامپزشکی اقدام نمایند.
او با توجه به لزوم اجرای هرچه بهتر طرح در جهت کاستن از خسارات مختلف بیماری های مذکور که جزء بیماری های قابل انتقال هستند تصریح نمود: بخش دولتی به عنوان ناظر بوده و بر روند اجرای مطلوب طرح در مناطق مختلف استان و بویژه مناطق محروم و عشایری نظارت خواهد کرد.
دکتر ازغدی برسلوز(تب مالت) و هاری را از جمله بیماری هایی دانست که در صورت عدم پیشگیری از بروز آنها در دام ها، امکان ابتلای جمعیت انسانی نیز مساعد خواهد شد و این موضوع سبب شده تا دامپزشکی هرساله بخش اعظم سیاست های پیشگیرانه خود را در جهت پیش گیری از بروز این بیماری ها در جمعیت دامی اعمال کند.
وی عشایر و دامداران را از جمله تولیدکنندگانی دانست که ضمن حراست از سرمایه دامی کشور و ایجاد اشتغال، در تامین غذای آحاد جامعه نقش داشته و افزود: دامپزشکی نیز به عنوان حلقه تکمیل کننده تولید و سلامت مردم و تامین امنیت غذایی با انجام اقدامات لازم، زمینه باروری، سالم سازی و شکوفایی تولیدات را بر عهده دارد.

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی - 91/6/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.