تنک کردن شیمیایی سیب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۸۷۷۳
تنک کردن شیمیایی سیب
تنک کردن شیمیایی عملی ضروری و ثابت می باشد که همه ساله در فصل بهار توسط میوه کاران انجام می گردد.در سالهای اخیر، بازار سیب باعث شده است که تنک کردن شیمیایی تبدیل به مهمترین عمل پرورشی شود که میوه کاران انجام می دهند. هدف این مقاله بیان نظریه های تنک کردن و مطرح کردن شرایطی که ممکن است بر برنامه تنک کردن شیمیایی شما اثر بگذارد ، می باشد.
تنک کردن میوه جهت افزایش اندازه میوه و ازدیاد دفعات شکوفه کردن انجام می شود. هرچقدر تعداد میوه هایی که سر درخت رشد می کنند کمتر باشد حجم آنها بزرگتر خواهد بود. در کل، کاهش تعداد میوه ها به 4 الی 6 میوه در هر شاخه (per cm of limb circumference) برای تناسب حجم میوه ها لازم است. اگر تراکم میوه به 8 الی 10 میوه در cm در ظرف 4 هفته از شکوفه دهی کاهش یابد، ‌می توان شکوفه دهی مجدد قابل قبولی را انتظار داشت . بنابراین ، تعدد بیشتر تنک کردن برای دستیابی به سایز مناسب میوه بغیر از ایجاد شکوفه دهی مجدد مکفی لازم می باشد.
میوه کاران باید در نظر داشته باشند که تمامی درخت های بارده و رشد کرده را تنک بکنند . درختانی که فصل گذشته بار کمی داده اند در بهار جدید شکوفه دهی سنگینی خواهند داشت و به تنک کردن وسیعی نیازمندند. بعلاوه ، درختانی که شکوفه کمی داشته اند نسبت به درختان پر شکوفه درصد گل بیشتری خواهند داشت ، بنابراین ممکن است به مقداری تنک کردن نیاز داشته باشند.
مواد شیمیایی موجود برای تنک کردن
کارباریل (Carbaryl).کارباریل یا سوین ((sevin اسب بارکش شرکت های تنک کن هستند. این ماده ملایم ترین و ایمن ترین تنک کننده موجود می باشد. این ماده عموما به مقدار at 0.5 to 2 lbs 50WP or 0.25 to 1 qt XLR per 100 gal برای کاربرد رقیق گردانی مورد استفاده قرار می گیرد . بدلیل سایز ریز فرمولاسیون 50WP ، فرمولاسیون XLR در sevin نسبت به 50WP ترجیح داده می شود . ذرات 50WP Sevin هم اندازه ذرات گرده می باشند ، در نتیجه این احتمال افزایش می یابد که توسط زنبور های عسل به کندو ها برده شوند. Sevin XLR ذرات بسیار ریزتری دارند ، که خطر زنبور عسل را کاهش داده اند اما از بین نبرده اند .
Sevin XLR حاوی surfactant می باشد، در نتیجه بسیار راحتتر از دیگر فرمولاسیونهای Sevin جذب خواهد شد. این ماده همچنین می تواند نفوذ دیگر مواد شیمیایی که با هم بکار برده شوند را نیز بهبود بخشد، مانند NAA
NAA نفتالین استیک اسید قویترین تنک کننده موجود می باشد. این ماده با نرخ بین 2.5 and 20 ppm مورد استفاده قرار می گیرد. بدین دلیل که NAA ترکیب فعالتری نسبت به Sevin می باشد ،‌شانس بیشتری برای تنک کنندگی وجود دارد، خصوصا در دماهای بالا (85o یا بالاتر). در استفاده از این ماده ملاحظاتی نیز وجود دارد. اگر این ماده را با تاخیر یا غلظت زیاد بکار ببریم یا دمای محیط بسیار زیاد باشد ممکن است اندازه میوه کوچک شده یا رشد pygmy افزایش یابد.
NAD. نفتالین استیک نسبت به NAA غیر فعال تر است. این ماده غالبا زمانی استفاده می شود که مشکل پژمرده شدن برگها وجود دارد. NAD عموما با نرخ 25 to 50 ppm استفاده می شود. NAD هیچگاه برای دلیشز بکار نمی رود،‌تا زمانیکه میوه بی هسته کوچک (pygmies) محصول می دهند. این ماده اغلب در petal-fall spray استفاده می شود.
Accel® . Accel® جدیدترین تنک کننده شیمیایی است که فرمولاسیون اصلاح شده Promalin® می باشد. Accel® ترکیبی از benzyladenine ( با غلظت مشابه در Promalin® ) و gibberellin A4+7 (10% از غلظت موجود در Promalin®) . کاربرد Accel® به دو افشانه محدود می شود ، که هر کدام بیشتر از 30 گرم ذره فعال در هر مزرعه (acre) نمی باشد. بدلیل اینکه طبقه بندی بر حسب نرخ در واحد مزرعه (per-acre) می باشد، حداکثر غلظتی که می توان بکار برد بستگی به اندازه درخت و گالنهای مورد نیاز رقیق کردن برای تامین تمام درختها دارد. جدول 2 نسبت های بین گالنهای مورد نیاز رقیق کردن ، مقدار گرم ذرات فعال در واحد مزرعه و غلظت را مشخص می کند . بطور کلی ، برای حصول تنک کردن مؤثر رقم های آسان تنک شونده (easy-to-thin cultivars) ،‌ از قبیل Empire, Idared, Rome و احتمالا McIntosh ، 50 to 75 ppm مورد نیاز می باشد. رقم های سخت تنک شونده بین 75 تا 100 ppm نیاز دارند.نرخ 100 ppm در Accel® مذکور ممکن است احتمال تنک کنندگی ناکافی را در بر داشته باشد، زیرا gibberellin های موجود در فرمولاسیون می توانند اثر تنک کنندگی benzyladenine را خنثی کنند. از ترکیب شدن Accel® و NAA جلوگیری نمایید، از اینرو که ممکن است pygmies نتیجه دهند ، خصوصا بر Delicious و Fuji . زمانیکه اعمال Accel® با تقسیم سلولی فعال همزمان شود ، بیشترین میزان تنک کنندگی و افزایش سایز را در بر خواهد داشت. بنابراین ، ما پیشنهاد می کنیم که Accel® را برای اولین بار زمانی مورد استفاده قرار دهید که گزارش هواشناسی پیش بینی کرده است دمای هوا در 3 روزآینده بین 70’s تا 80’s می باشد البته پس از اینکه اندازه میوه به 5 mm رسیده باشد. زمانیکه اندازه میوه به 15 mmرسیده است از Accel® استفاده نکنید.
Promalin®. Promalin® به منظور بهبود شکل میوه Delicious استفاده می شود. زمانیکه بدین منظور مورد استفاده قرار گیرد می تواند تنک کننده مفیدی باشد. Promalin® تنها برای درختان بالغ استفاده می شود. اگر1 pt. per acre بدون surfactant استفاده شود ، تنک کنندگی اندکی حاصل خواهد شد. هرچند ،اگر 2 pts. per acre ( حداکثر میزان مجاز) به همراه surfactant بکار رود ، بدون شک تنک کنندگی انجام خواهد شد. اگر Promalin® بر spur-type Delicious در هنگام شکوفه دهی بکار رود ، استفاده از NAA درمدت زمان معمول تنک کردن ممکن است منتج به اندازه کوچک میوه و شکل pygmy شود.
 زمان بندی
سیب می تواند تا 3 الی 4 هفته پس از شروع شکوفه دهی بطور رضایتبخشی تنک شود. مدت زمان دقیق دوره تنک کردن توسط شرایط اب و هوا تعیین می شود. اگر 3 هفته قبل از شروع دوره دمای محیط گرم شود، نتیجه تنک کردن نا امید کننده خواهد بود. هر چند اگر دمای محیط قبل از شروع دوره خنک شود ،‌ ممکن است عمل تنک کردن be accentuated و دوره زمانی تنک کردن افزایش یابد. در طول چند سال اخیر زمان ترجیحی ،‌ با فرض شرایط مناسب آب و هوا، زمانی بود که قطر میوه به 8 الی 10 میلیمتر رسیده باشد. همانگونه که در بالا ذکر شد ، بازار باعث شد تا عمل تنک کردن به مهمترین عمل عرفی و فرهنگی برای باغداران تبدیل شود. تنک کردن باید نتیجه دهد ! تنک کردن ناکافی منجر به تلفات گسترده ای در ارزش محصول خواهد شد ، much more than will be experienced by light to moderate over thinning. شما باید از هر فرصتی برای تنک کردن شیمیایی میوه استفاده کنید.
بواسطه این نیاز ، پیشنهاد ما این است که عمل تنک کردن را در زمان ریختن گلبرگ ها یا بلا فاصله پس از آن انجام دهید. در این زمان، پیشنهاد می کنیم که از Sevin به تنهایی استفاده کنید ، یا زمانی که به تنک کردن شدیدتری نیازمندید ، از ترکیب Sevin و NAA (5-10 ppm) استفاده کنید. Accel® نباید در زمان ریزش گلبرگها بکار برده شود ،‌ زیرا در این محدوده زمانی تاثیر کمتری خواهد داشت .
ارزیابی واکنش و میوه اولیه زمانی انجام می شود که قطر میوه به 7 الی 12 میلیمتر رسیده باشد( حدود 7 الی 10 روز پس از ریزش گلبرگها ) ، و در صورت لزوم این کار را با Sevin به تنهایی یا Sevin به همراه NAA یا Accel® تکرار کنید. زمانیکه قطر میوه به 15 میلیمتر رسید (‌ پس از 7 الی 10 روز دیگر )‌ ، واکنش را یکبار دیگر ارزیابی کرده و تعیین کنید که آیا دوره های پرفشاررخ داده است یا نه ، و در صورت لزوم عمل ر ا با Sevin تکرار کنید.
این شیوه نتایج شما را احتمالا به دو صورت بهبود می بخشد. کاربرد های متعدد باید واکنش بیشتر نسبت به تنک کردن را در بر داشته باشد، و همچنین کاربردهای متعدد ، کاربرد ها را در بازه های آب و هوایی ممکن برای واکنش بهینه گسترش می دهد.
شرایط اب و هوایی
تاثیر تنک کننده های شیمیایی به طرق مختلف متاثر از اب و هوا می باشد.
نفوذ (Penetration). تمامی تنک کننده های شیمیایی، برای موثر بودن، باید از طریق پوست نفوذ کنند، که تمامی قسمت های هوایی شامل: برگها، گلها، و هر میوه جوانی را پوشش می دهد. موم های موجود در سطح پوست مانع اصلی برای نفوذ می باشند. وقتیکه هوا سرد و ابری است، موم اندکی سطح برگ را پوشانده است و بنابراین نفوذ بیشتر مواد شیمیایی را در بر دارد. بطور معکوس زمانیکه هوا خشک و آفتابی است، موم به شدت ترشح و ذخیره می شود، در نتیجه از نفوذ مواد شیمیایی تنک کننده جلوگیری می کند. بنابراین، تنک کننده های شیمیایی ، عموما، پس از دوره های گرم و خشک کم تاثیر تر و پس از دوره های سرد و مرطوب موثرتر خواهند بود.
 فشار (Stress ). صرفنظر از شیوه عملکرد هر ماده شیمیایی تنک کننده، تمامی آنها برای جواب ایده آل عمل تنک کردن نیاز به گونه هایی از فشار دارند که توسط آب و هوا تحمیل شده باشد. رقابت در میان گلها ، میوه ، برگها ‌و نقاط رشد کننده برای حصول آب ، مواد مغذی، metabolites ، فتوسنتز، و تنظیم کننده های رشد شکل می گیرد. مواد شیمیایی تنک کننده با افزایش این فشار بر میوه ،‌ باعث abscise شدن میوه های ضعیف و آنهایی که دانه های کمتری دارند می شود. عقیده ما بر این است که در سالهایی که مواد شیمیای تنک کننده عملکرد ضعیفی داشته اند، فشار تحمیلی آب و هوا قبل از استعمال تنک کننده روی داده است، یا فشار تا پس از زمانیکه abscision میوه تغییر یافته و اصلاح شده باشد، رخ نداده است. اگر پس ازعمل تنک کردن 3 روز هوا افتابی با درجه حرارت حدود 70’s باشد، ممکن است نتایج رضایتبخشی حاصل شود. اگرچه نتایج ایده آل نیازمند 3 روز هوای آفتابی با درجه حرارت 80’s می باشد، آب و هوای ابری و بارانی پس از تنک کردن شیمیایی باعث تنک کردن افزایش یافته در منطقه آتلانتیک می شود؛ هرچند، این واکنش در منطقه شمال شرق تایید نشده است.
 آب و هوای گرده افشانی (Pollination weather ). اگر شرایط آب و هوایی طی جریان گرده افشانی مناسب باشد و فعالیت زنبورهای عسل قابل ملاحظه باشد‌،‌ مقدار بسیار زیادی میوه اولیه با دانه زیاد محتمل است. تنک کردن ضرورت دارد و تا حدودی مشکل است. اگر شرایط آب و هوایی کمتر از حد ایده آل برای فعالیت زنبورهای عسل باشد و میوه در حال رشد مقدار کمی دانه داشته باشد ، احتمالا بار میوه کم خواهد شد و تنک کردن اسانتر خواهد بود.
عوامل مؤثر دیگر بر تنک کردن
آسیب یخبندان (Frost damage). یخیندانی که احتمال دارد تعداری از گلهای پای درخت را خشک کند همچنین ممکن است به برگهای سیخک داردر سراسر درخت آسیب بزند. جذب مواد شیمیایی تنک کننده در این برگها و میوه های آسیب دیده نسبت به برگها و میوه های سالم بیشتر می باشد، درنتیجه جواب دهی تنک کردن بیشتر خواهد بود. بعلاوه ، فتوسنتزهای معیوب و فشارهای ایجادشده توسط منابع کاهش یافته کربوهیدرات عملیات تنک کردن را accentuate می کنند. خسارت زمستان (Winter injury). خسارت زمستان هم بر بالاتنه درخت و هم بر ریشه ها می تواند فعالیت تنک کردن را accentuate کند.
 آسیب موش صحرایی (Vole damage). درختانی که توسط موشهای صحرایی آسیب دیده اند ضعیف خواهند شد و براحتی نازک (thin) می شوند. آسیب به ریشه ها توسط موش صحرایی همیشه آشکار نیست و تاثیرات ممکن است تا زمان تنک کردن شیمیایی دیده نشود .
 محصول سنگین سال گذشته (Heavy crop the previous year). درختانی که محصول سنگینی می دهند مواد غذایی ذخیره کمتری نسبت به درختان با بار کم نگهداری می کنند. چنین درختان ضعیفتری نسبت به افشانه های تنک کننده در سال جاری واکنش بیشتری نشان خواهند داد.
درختان کم توان (Low-vigor trees). درختانی که نیتروژن ناکافی دارند یا نقص دیگری در یکی از المانهای اساسی براحتی تنک (thin) می شوند.
درختان جوان (Young trees). مراقبت از درختان جوان تنک شده شیمیایی باید به دقت انجام گیرد. این درختان بسادگی تنک می شوند ،‌ منتها، میزان کاهش یافته ی تنک کننده های شیمیایی تمام آن چیزی است که مورد نیاز است.
 درختان متراکم و ضخیم(Thick, dense trees). سیخک های درونی ، آنهایی که در قسمت های سایه دار درخت قرار گرفته اند ( یا آنهایی که قبل از هرس در سایه بوده اند) ، و سیخکهای روی اندام پایینتر بطور معمول ضعیف وحجم اندکی از کربوهیدرات های ذخیره را دارا می باشند. این سیخک ها براحتی تنک می شوند. اگر درخت ها به منظور رو باز گذاردن تعدادی ازسیخک های سایه دار قبلی هرس شده باشند، می توان پی برد که این سیخک ها براحتی تنک می شوند. تنک کردن شیمیایی فرایند دشواری است تا حدی که خیلی اوقات فنی تر از علم تلقی شده است. با این وجود، کاری است که باغداران باید برای موفقیت بیشتر در آن مسلط شوند. تنک کردن نا مرغوب موجب افت ارزش بیشتر محصول( نسبت به تمامی دیگر مشکلات) می شوند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.