خرده مالکی، مانع توسعه آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
  • بازدید : ۸۴۸
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خرده مالکی شدید در بخش کشاورزی خراسان جنوبی مهم‌ترین مانع توسعه سیستم آبیاری تحت فشار است.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان جنوبی، حسین اصغری، سه‌شنبه، چهارم مهر در هفتمین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند با اشاره به کمک‌های بلاعوض دولت از سال 87 برای گسترش طرح آبیاری تحت فشار، خاطرنشان کرد: حجم عملیات و مبلغ اعتبارات دولتی طی یک موافقت نامه ابلاغ می‌شود و امکان هیچ گونه تغییری در آن وجود ندارد.
وی افزود: خراسان جنوبی با وجود خرده مالکی شدید، کیفیت نامطلوب منابع آب و شوری آب زمینه مناسبی برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار ندارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای اولین بار در استان، اختصاص تسهیلات با بهره پایین و شرایط مناسب وصول برای کشاورز در طرح توسعه کشاورزی به اجرا درآمده است.
اصغری ادامه داد: در سال‌های گذشته، اگر کشاورز بر اساس حوادث غیرمترقبه دچار مشکل می‌شد سیستم بانکی جوابگوی ضرر وی نبود و کشاورزان با تسهیلات پیشین قادر به اجرای طرح‌های موفق کشاورزی نبودند اما اختصاص تسهیلات در طرح توسعه کشاورزی برای کشاورزان استان یک فرصت است.
وی بیان کرد: در سال گذشته 21 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به آبیاری تحت فشار اختصاص یافت که قابل جذب نبود بنابراین با کاهش سرانه آبیاری تحت فشار، 7 میلیارد تومان به طرح آبیاری با لوله اختصاص یافت که جذب شد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که الگوی زراعت در اکثر نقاط استان صحیح نیست، افزود: در شهرستان‌های قائن، بیرجند، درمیان و سربیشه، کشاورزان الگوی کشت خود را به سمت تولید زرشک برده‌اند؛ در این نقاط تأثیر خشکسالی را در زندگی مردم نمی‌بینیم.
وی تأکیدکرد: سطح باغات استان نباید گسترش یابد چرا که با توجه به برداشت بی رویه آب و بارندگی اندک، منابع آبی در سال‌های آینده جوابگوی سطح زیرکشت نخواهد بود و تنها راه مقابله با این معضل، پرداختن به طرح آبیاری تحت فشار است.
اصغری افزود: بخش کشاورزی خراسان جنوبی با کمبود مشاور و پیمانکار مواجه است، بنابراین اجرای طرح‌های کشاورزی به تعویق می‌افتد.

خبرگزاری ایسنا – 91/7/5

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.